تکنولوژی

دريافت تويزيون توسط تلفن های همراه

بی بی سی- مشاهده تلويزيون بر روی تلفن های همراه وعده تازه ای است که اين روزها همه جا می شنويم. اين فن آوری حاميانی دارد که از عرضه برنامه های متنوع قابل دريافت توسط اين تلفن ها خبر می دهند.

درحالی که برخی شک دارند مردم مايل به تماشای تلويزيون بر روی تلفن های همراه خود باشند، نوکيا، شرکت توليد کننده تلفن همراه و اندمول، توليدکننده عمده برنامه های مستقل تلويزيونی به موفقيت آن اطمينان دارند.

هر دو شرکت می گويند “تلويزيون همراه” با اقبال زياد از سوی مشتريان روبرو خواهد شد، برای توليدکنندگان برنامه های تلويزيونی و همچنين شرکت های تلفن سود سرشار بهمراه خواهد داشت و راهی برای ايجاد دگرگونی در شکل رايج تلويزيون است.

به نظر می آيد سال ۲۰۰۶، سال رشد پر شتاب “تلويزيون همراه” خواهد بود. رواج خدمات نسل سوم تلفن های همراه که امکاناتی نظير ارتباط تصويری را فراهم می کنند و به ۳جی معروفند، بعنوان فن آوری مورد نياز برای دريافت تلويزيون بر روی تلفن های همراه، اميد موفقيت را دو چندان کرده است.

شرکت اندمول، عرضه کننده برنامه به شرکت های ارائه دهنده فن آوری ۳جی از نتيجه کار بسيار راضی است. اين شرکت شش ميليون دقيقه از يک برنامه تلويزيونی موسوم به “برادر بزرگ” را به کاربرانش در بريتانيا، ايتاليا و استراليا فروخته است.

تلويزيون همراه در بوته آزمايش

شرکت نوکيا به نوبه خود مشغول آزمايش نسل تازه فن آوری تلويزيون های همراه است. اين شرکت در گوشه و کنار جهان با دريافت نظرات کاربران آزمايشی دستگاه هايش، ايده نمايشگرهای کوچک تلويزيونی را محک می زند.

مارک سلبی، معاون واحد فروش محصولات چند رسانه ای نوکيا می گويد: “فروش خدمات تلويزيونی به مشتريان تلفن همراه بر خلاف مرورگرهای اينترنت بسيار آسان تر است”.

خوشبينی وی بوسيله تحليگران نيز تاييد شده است. آنها پيش بينی می کنند تا سال ۲۰۰۹ شرکت های تلفن همراه حدود ۵۰ ميليون کاربر تلويزيون همراه خواهند دشت که سودی معادل ۳.۵ ميليارد پوند نصيب شان خواهد کرد.

در ابتدا به نظر می آيد برنامه های تلويزيونی موجود يا ويديو های پشت صحنه به شکل وسيع قابل دريافت باشند اما نهايتا برنامه های ويژه ای برای تلويزيون های همراه توليد خواهد شد.

پيتر کولی، رئيس واحد ارتباطات چند جانبه شرکت اندمول می گويد: “می توانم مسابقه تلويزيونی چند جانبه ای را تصور کنم که صرفا برای تلويزيون های همراه تهيه شده باشد”.

اين شرکت تلاش هايش در اين زمينه را بر مسابقات، برنامه های کمدی و شوهای واقع نما (Reality Show – برنامه هايی که بازيگران آنها از ميان مردم عادی انتخاب شده و زندگی واقعی شان در موقيت هايی خاص عينا تصويربرداری شده و به نمايش در می آيد) متمرکز کرده است.

با توجه به مسابقات جام جهانی فوتبال در آلمان، ورزش نيز در سال آينده جايگاه ويژه ای در ميان برنامه های “تلويزيون همراه” خواهد داشت.

به موازات اين موضوعات، همچنين گونه های تازه ای از برنامه های تلويزيونی قابل اجرا، صرفا برای تلويزيون همراه توليد خواهند شد.

زمان و پول

شرکت ارائه دهنده خدمات تلفنی، “۳” به تازگی تلويزيون ۳جی خود را با محتوای توليد شده توسط کاربران تجربه می کند. کاربران می توانند برنامه های ويديويی خود را ارسال کنند و از آنها سودی را نيز نصيب خود کنند، اگرچه اين سود بسيار ناچيز است. هر بار که برنامه ارسال شده، توسط يک کاربر ديگر پياده و مشاهده شود، سازنده آن يک پنی به جيب خواهد زد.

اين شرکت همچنين در ايتاليا سريال های عامه پسند موسوم به “Soap Opera” را نيز عرضه می کند.

پيتر بزالگت، رئيس اندمول در بريتانيا دو مشکل را بر می شمرد که برای شروع خوب تلويزيون همراه بايد برطرف شوند: پول و زمان.

او می گويد: “محدوده زمانی کاربرد ۳جی حداکثر سه دقيقه است که بايد افزايش يابد. همچنين کاربرانی که برنامه های ويديويی را پياده می کنند بايد بدانند برای چه پول می دهند و مطمئن شوند قيمت در نظر گرفته شده منصفانه است”.

در حال حاضر مشاهده “سرپايی” تلويزيون به نظر فراگير می آيد.

شرکت اورنج يکی ديگر از شرکت های تلفن که از ماه می ۲۰۰۵ خدمات تلويزيون همراه ۳جی را عرضه می کند متوجه شده که ۳۶ درصد تماشاگرانش در زمان نهار و ديگر فرصت های استراحت برنامه ها را تماشا می کنند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی اين شرکت، حدود ۱۸ درصد هنگام رفتن به محل کار يا بازگشت به منزل به تماشای تلويزيون همراه می پردازند. همچنين ۱۲ درصد زمانی که در صف ايستاده اند يا منتظر دوستانشان هستند و ۱۰ درصد نيز در خانه از اين خدمات استفاده می کنند.

پخش مجانی

پخش کنندگان تلويزيونی نظير شبکه چهار در بريتانيا می گويند باد حق پخش مجانی برنامه هايشان را داشته باشند، فارغ از اينکه اين برنامه ها توسط آنتن های خانگی يا از طريق اينترنت و تلفن همراه دريافت شود.

بی بی سی قصد دارد برنامه های تلويزيونی را تا هفت روز بعد از پخش بصورت مجانی بر روی اينترنت عرضه کند.

اما توليدکنندگان مستقلی نظير اندمول بدنبال راه هايی برای کسب درآمد از اين خدمات جديد هستند.

يک راه حل به گفته آقای بزالگت توسل به تبليغات است.

او پيشنهاد می کند: “می توان برنامه ها را به قيمت ارزان به کسانی که حاضر به پذيرش تبليغات باشند عرضه کرد”.

مسئله ديگری که بر آينده تلويزيون همراه تاثير می گذارد اين است که کدام فن آوری بر بازار چيره خواهد شد.

به نظر می آيد فن آوری دی وی بی – اچ (پخش ديجيتال ويدئو – دستی) بر شبکه فعلی ۳جی برای تلويزيون های همراه غلبه می کند و طرفداران بيشتری می يابد.

در سال جديد نوکيا همراه با ديگر توليدکنندگان گوشی های تلفن همراه درگير آزمايش اين فن آوری در گوشه و کنار جهان خواهد بود.

نوکيا قصد دارد “N92″، نخستين گوشی مجهز به فن آوری دی وی بی – اچ را در نيمه ۲۰۰۶ عرضه کند. اين گوشی به گونه ای طراحی شده که همچون يک تلويزيون قابل حمل به نظر آيد.

۳جی محدوديت هايی را هنگام دريافت تصاوير تلويزيونی برای کاربر ايجاد می کند. به عنوان نمونه اگر دو يا سه فر در يک محل تصاوير تلويزيونی را دريافت کنند، ديگر نمی توان در آن محل تماس تلفنی برقرار کرد.

در مقابل، دی وی بی – اچ يک طرفه عمل می کند و در نتيجه مخاطبان بيشماری می توانند آن را بدون مشکل دريافت کنند.

با اين حال آقای ريچارد شارپ، معاون بخش محصولات چند رسانه ای نوکيا تاکيد می کند: “بحث رفتن از ۳جی به دی وی بی – اچ نيست. اين دو مکمل يکديگرند و در کنار هم باقی خواهند ماند چرا که ۳جی فن آوری مهمی در عرصه خدمات دو طرفه است”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا