تکنولوژی

ركود موقت بر بازار كامپيوتر حاكم شد

دنیای اقتصاد – كاهش نقدينگي، نزديك شدن به فصل امتحانات و تعطيلات سال نوي ميلادي بازار كامپيوتر ايران را با ركود مواجه كرده است.

به گزارش خبرنگار دنياي اقتصاد ، به طور معمول در ماه آذر اغلب خريدهاي سازمان‌هاي دولتي از بازار كامپيوتر متوقف شده و يا خريدها با چك‌هاي پرداختي با تخير صورت مي‌گيرد.

به گفته آقازاده مدير عامل شركت HST، ادارات و سازمان‌هاي دولتي در آذرماه كمتر به سراغ خريد تجهيزات كامپيوتري مي‌روند و بيشتر خريدهاي خود را در ماه‌هاي پاياني سال از جمله بهمن و اسفند انجام مي‌دهند، البته اين سازمان‌ها تا ارديبهشت هر سال فرصت براي خريد دارند. اما به خاطر تسويه حساب‌هاي پاياني سال، بيشتر در ماه‌هاي پاياني به خريد اقلام و تجهيزات كامپيوتري مي‌پردازند.

از سوي ديگر با توجه به اينكه به سال ميلادي جديد نزديك مي‌شويم بازار جهاني كامپيوتر به نوعي به تعطيلات نزديك مي‌شود در نتيجه واردات اجناس كمتر صورت مي‌پذيرد و در عي حال با توجه به شروع تعطيلات سال نوي ميلادي حجم اجناس مختلف كامپيوتري در بازار كاهش يافته و ممكن است باعث شود كه قيمت‌ها افزايش يابد ولي پيش‌بيني مي‌شود با پايان يافتن تعطيلات قيمت‌ها دوباره به جايگاه طبيعي خود بازگردد.

از اين هفته به بعد در گزارش بازار كامپيوتر براي مشتريان اجناس كامپيوتري راهنماي خريد براي يك جنس كامپيوتري ارائه مي‌دهيم تا مشتريان با شرايط و ويژگي‌هاي اجناس، بيشتر آشنا شوند. اين هفته به سراغ كيس كامپيوتر رفته‌ايم.

براي خريد كيس دقت كنيد…

اگر اين روزها براي خريد كيس به بازار مي‌رويد بايستي به مسائلي از جمله (Power) كيس وجه داشته باشيد. شكل ظاهري كيس به اندازه پاور آن مهم نيست.

هر قطعه‌اي از كامپيوتر يك وات خاصي را مصرف مي‌كند. مثلا سي‌دي‌رام 15وات، مادربرد 30وات و 03 CPU تا 60وات مصرف دارد. اگر اين ميزان وات را با ميزان مصرف ديگر وات‌ها در قطعات كامپيوتر جمع ببنديم چيزي در حدود 400وات مي‌شود بنابراين به كاربران‌ پيشنهاد مي‌شود يك كيس با قدرت 450وات را خريداري كنند.

با توجه به پيشرفت سريع تكنولوژي قطعات توان بيشتري از دستگاه مي‌گيرند در نتيجه وات بيشتري نيز مصرف مي‌كنند كه مصرف كنندگان بايستي كيسي با پاور قوي استفاده كنند.

در غير اين صورت با مشكلاتي از جمله Reset شدن كامپيوتر يا پايين آمدن سرعت دستگاه مواجه مي‌شوند. پس كاربران بايد توجه داشته باشند كه هرچه پاور ميزان وات بالاتري داشته باشد عمر مفيد دستگاه نيز بيشتر مي‌شود.

البته حرفه‌اي‌هاي كامپيوتر از پاورهايي با قدرت 550وات به بالا نيز استفاده مي‌كنند.

پاور حكم موتور ماشين را دارد و از اهميت بالايي براي كيس برخوردار است و به خريداراني كه ظاهر كيس براي آنها مهم است پيشنهاد مي‌شود پاور كيس را جداگانه خريداري نموده و روي كيس مورد علاقه‌اشان نصب كنند.

كيس‌هاي سبز، الگانس و مايكروسافت از‌جمله كيس‌هاي مناسب بازار كامپيوتر هستند نكته ديگري كه خريداران بايد دق داشته باشند اين است كه كيس حتي‌المقدور از هاي بيشتري برخوردار باشد، هرچه تعداد فن‌ها بيشتر باشد محيط داخلي كيس فضاي خنك تر و بهتري را خواهد داشت. همان‌طور كه مي‌دانيم دشمن قطعات الكترونيكي گرما است. هرچه داخل دستگاه كامپيوتر خنك‌تر باشد بر عمر مفيد آن نيز افزوده مي‌شود.

عمر مفيد يك كيس خوب با توجه به رعايت شرايط فوق به طور طبيعي 5 سال است. هم‌اكنون بسياري از كيس‌هاي موجود در بازار كامپيوتر بيش از 2 سال عمر مفيد ندارند. داشتن دو پورت USB نيز مي‌تواند از مزيت‌هاي يك كيس كامپيوتري باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا