تکنولوژی

تلفن‌همراه در ايران از آغاز تا امروز

ایسنا – در دنيايي كه به سر مي‌بريم ارتباطات به جزو تفكيك ناپذير زندگي بشري تبديل شده است، به نحوي كه زندگي چه در مفهوم خاص آن و چه در مفهوم عام آن، معناي خاص مي‌يابد، اما بي شك زندگي در دهكده‌ي ارتباطات ملزومات و بسترهاي خاص خود را طلب مي‌كند.

به گزارش سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، از آن جايي كه وسايل ارتباطات ميان فردي و‌جمعي بشر براي حفظ ارتباطات و ادامه‌ي آن بسيار ضروري است، كشورهاي توسعه يافته از مدت‌ها پيش به فكر حفظ اين شاه كليد ارتباطي افتادند و از دهه‌ي پنجاه ميلادي «شايد به طور اتفاقي» با ايجاد شبكه‌ي «آرپانت» كه نسخه‌ي اوليه‌ي اينترنت به شمار مي‌رود توانستند تحولي شگرف در دنياي ارتباطات به وجود آورند اما اين فقط پيشروي در نوع جديد ارتباطات كه ارتباطات مجازي (syber communtcation) نيز نام گرفته، بوده است.

اروپايي‌ها و آمريكايي‌ها به اين مساله پي بردند كه در دهه‌ي 90 چيزي به نام ارتباطات و ارتباطات راه دور زندگي بشر را متحول خواهد كرد از اين رو كوشيدند تا با تقويت صنعت مخابرات (Telecome) همچنان بدون رقيب بمانند.


تبليغات
يک دامين ثبت کن فضاي هاست رايگان بگير، ديگه چي مي خواهي؟ www.parsbodnetworks.com


اما آن چه كه بيشتر مورد توجه اين گزارش است مساله‌ي تلفن همراه در كشورمان است كه امروزه به بحثي مهم و حياتي ميان مردم كشورمان تبديل شده به نحوي كه هم قيمت آن از شاخص‌هاي مهم اقتصادي تاثير مي‌گيرد و هم بر روي ساير شاخص‌هاي اقتصادي تاثير‌گذار است.

بي شك تلفن همراه وسيله‌ي بسيار ارزشمندي است كه باعث تسهيل امور و آسايش مردم شده است، يكي از مسرولان شركت ارتباطات سيار معتقد است: «تلفن همراه تسهيلات بسياري را براي مردم به وجود آورده است مثلا ماهيگيران جنوب كشور؛ درحالي كه صيد خود را انجام داده‌اند و در حال برگشت به سمت ساحل هستند با استفاده از اين وسيله‌ي ارتباطي به راحتي مي‌توانند تمام امور مربوط به نگهداري و فروش صيدهاي خود را انجام دهند تا محصولات آن‌ها فاسد نشده و متضرر نشوند از اين رو اين قشر از مردم همواره از خدمات تلفن همراه رضايت دارند».

تقريبا يك دهه از ورود تلفن همراه به كشورمان مي‌گذرد، در اوايل كار ديدن تلفن همراه در دست عده‌اي خاص از مردم ديگران را تحير مي‌كرد اما به تدريج با گذشت چندين سال و تلاش‌هاي شركت ارتباطات سيار و وزارت ارتباطات اين وسيله‌ي ارتباطي جاي خود را در ميان مردم پيدا كرد و با تبديل شدن به يك وسيله‌ي عادي و البته ضروري جايگاه لوكس خود را از دست داد و امروزه تعداد زيادي از مردم از اين وسيله‌ي ارتباطي استفاده مي‌كنند .

بعد از گذشت يك دهه از بحث تلفن همراه وضعيت موجود در كشور و آمارها نشان مي‌دهد كه كميت واگذاري تلفن همراه به مردم بسيار مطلوب بوده است .

ارايه‌ي تلفن همراه به مردم كه با شبكه‌اي با ظرفيت 5/2 ميليون كاربر طراحي شده بود به ارايه‌ي هفت ميليون كاربر افزايش يافت. اين واگذري نشان از حركت بسيار مطلوبي در صنعت مخابرات دارد ، اما اين نكته را نيز بايد در نظر گرفت كه آيا شبكه‌ي موجود تلفن همراه و زيرساخت‌هاي آماده شده براي آن قابليت كشش حجم فعلي كاربران تلفن همراه را دارد ؟

شبكه‌ي فعلي تلفن همراه كشور بر اساس طراحي و مشاوره‌ي شركت انگليسي اريكسون آماده شد و پس از افزايش واگذاري‌ها و توسعه‌ي جغرافيايي شهر تهران اين شبكه توسعه يافت، البته اين توسعه بر روي ديتاي اوليه‌ي طراحي شده بود و به ظاهر تناسب زيادي با تعداد كاربران تلفن همراه به خصوص در تهران نداشت؛ تلفن همراه در شهرستان‌هاي ديگر كشور با حداقل مشكل مواجه است در شهرستان‌ها به خصوص شهرستان‌هاي كم جمعيت به دليل نبودن ترافيك كاربران و تناسب شبكه‌ي ايجاد شده با تعداد كاربران تلفن همراه، مردم مي‌توانند به راحتي از اين وسيله استفاده كنند اما شهر تهران از اين قاعده مستثني است و مي‌توان گفت، اهالي شهر تهران به وجود مشكلات و اختلالات در شبكه‌ي تلفن همراه عادت كرده‌اند و آن را جزيي از خدمات به حساب مي‌آوردند.

مسوولان مخابراتي در پاسخ به اين مشكلات، گسترده بودن شبكه‌ي تلفن همراه در تهران، مشكلات جغرافيايي شهر تهران و ترافيك بالاي كاربران تلفن همراه را از علل اين مشكلات بيان مي‌كنند.

اما عده‌اي از استادان مخابرات بر اين عقيده هستند كه توسعه نيافتن صحيح شبكه‌ي تلفن همراه و نصب نشدن آنتن‌هاي BTS اساس اصول مهندسي صحيح و همخواني نداشتن سيستم‌هاي پايه با شبكه‌ي توسعه يافته از مشكلات شبكه‌ي تلفن همراه است.

البته بايد توجه داشت كه بعد از گذشت چندين ماه از روزهاي بحراني تلفن همراه در تهران كه اوج آن در اواخر تابستان امسال بود و ضعيت تلفن همراه در تهران به حالت عادي بازگشته است اما هنوز با حالت مطلوب و ايده‌آل فاصله‌ي بسياري دارد.

درچند ماه گذشته دكتر سليماني – وزير ارتباطات – وعده‌هايي را براي حل مشكلات تلفن همراه به مردم داد كه شايد بازگشت وضعيت تلفن همراه به وضعيت عادي نيز ا نتايج اين وعده‌ها باشد .

اما با توجه به مشكلات فعلي تلفن همراه و فاصله‌ي بسيار آن از وضعيت مطلوب اعلام ثبت‌نام تلفن همراه در صحبت‌هاي اخير وزير ارتباطات براي استادان مخابرات و كاربران تلفن همراه جاي سوال داشت .

بدون شك شبكه‌ي تلفن همراه نيازمند كار مهندسي براي افزايش كيفيت است كه اين امر نيز يكي از سياست‌هاي وزارت ارتباطات در بخش تلفن همراه بيان شده است.

از اين رو ارتباطات سيار بايد افزايش كيفيت خدمات تلفن همراه را در اولويت برنامه‌هاي خود قرار دهد ‌، اما در اين ميان ثبت‌نام نامحدود براي تلفن همراه خبر خوشايندي براي حل مشكلات تلفن همراه نيست چرا كه با افزايش تعداد كاربران شبكه‌ي تلفن همراه در حالي كه شبكه در بخش ظرفيت آن با مشكل مواجه است اختلالات شبكه‌ي تلفن همراه فزوني خواهد گرفت البته شايد كنترل قيمت ، تورم و نقدينگي توجيه‌هاي اقتصادي خوبي براي اين ثبت نام باشد اما ايجاد انتظار در مردم براي ارايه‌ي شبكه‌ي مطلوب در حالي كه بسترهاي آن كامل نشده است امري غيرمنطقي است.

*ورود تاليا به صنعت تلفن همراه

تقريبا شش ماه از تولد سيم‌كارت‌هاي اعتباري (تاليا) مي‌گذرد، اين بخش خصوصي تلفن همراه كه مديريت آن در دست مجتع صنعتي رفسنجان است، نوعي سنديكاي تلفن همراه به شمار مي‌رود كه مردم ايران براي اوين بار آن را تجربه كرد‌ه‌اند، تاليا در ثبت‌نام اول با استقبال بسيار خوبي مواجه شد و مردم به دليل پرداخت پول اوليه‌ي كم، رغبت زيادي به اين نوع سيم‌كارت‌ها نشان دادند، مردم بعد از دريافت سيم‌كارت‌هاي اعتباري براي مدتي با مشكلات آنتن‌دهي مطلوب مواجه بودند كه بعد از گذشت دو ماه از آغاز به كار تاليا در تهران و تكميل سيستم سلولار و نصب آنتن‌هاي BTS كه نصب و راه اندازي آن‌ها با مشكلات بسيار مواجه بود اين سيستم توانست سرويس‌هاي خود را در برقراري تماس و تبادلات SMS از تاليا به TCI و تاليا به تاليا به حد مطلوب برساند كه اين امر نيز در هفته‌هاي اخير باعث افزايش قيمت اين نوع سيم كارت‌ها در بازار شده است.

البته بروكراسي ‌هاي اداري و مشكلات مجتمع صنعتي رفسنجان براي گرفتن فضاي آنتن‌هاي BTS، و تامين برق آن به خصوص در جاده‌هاي اطراف تهران ، فرودگاه امام (ره) و برخي از بزرگ راه‌ها آنتن دهي آن را در بعضي از مناطق با مشكل مواجه كرده است.

به گفته‌ي مقامات وزارت ارتباطات، تا يك ماه آينده سيم‌كارت‌هاي اعتباري در قم ، مشهد ‌، تبريز ، اصفهان وشيراز نيز زنگ خواهد خورد، تا آنتن دهي تاليا در كلان شهر‌ها و مسيرهاي جاده‌يي بين آن‌ها ممكن شود .

در هر حال حضور بخش خصوصي در صنعت مخابرات كشور و ايجاد محيط رقابتي در اين عرصه نويد بخش خدات مطلوب در بخش تلفن همراه است.

*ورود اپراتور دوم

اپراتور دوم تلفن همراه نيز كه به (ايرانسل) مشهور است بالاخره بعد از مدت‌ها تاخير و حذف تركسل از پروژه با شركت آفريقايي MTN كارش را شروع كرد، اين كنسرسيوم قرار است سيم‌كارت‌هاي150 هزار توماني را البته با تعرفه‌هاي بالاتر از سيم‌كارت‌هاي معمولي به مردم واگذار كند؛ ايرانسل هم‌اكنون مشغول برگزاري مناقصه‌هاي ايجاد شبكه است كه در اين راستا نيز شركت‌هاي داخلي از شرايط مناقصه ناراضي هستند و اعتقاد دارند كه شرايط مناقصه‌ها به گونه‌اي است كه فقط شركت‌هاي خارجي قادر به اجراي آن هستند، درهرحال، در صورت استفاه از تخصص و توان داخلي، ورود ايرانسل به عرصه‌ي صنعت تلفن‌همراه ايران مي‌تواند به رقابتي كردن اين صنعت در كشور كمك كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا