تکنولوژی

معرفي 10نرم‌افزار خرابكار برتر سال 2005

دنیای اقتصاد – آنتي‌ويروس سوفوس كه به عنوان يكي از نرم‌افزارهاي پيشرو در زمينه محافظت از تجارت‌‌ها در برابر ويروس، نرم‌افزار‌هاي جاسوسي و هرزنامه‌ها در جهان به شمار مي‌رود، با نگاهي عميق به بحران‌هاي امنيتي سال، ليستي از تهديدات ده‌نرم‌افزار خرابكار برتر در سال 2005 را منتشر كرد.

در سالي كه رشد متناوب 48درصدي تهديدات را به خودديده است، كرم اينترنتي W32/Zafi-D رتبه اول را در فهرست ويروس‌ها به خود اختصاص داده و شايع‌ترين ويروس سال گذشته (W32/ Netsky-P) را به رده دوم جدول منتقل كرده است. در مقابل، W32/Sober-Z كه تنها در ماه نوامبر 2005 منتشر شد، توانسته با سرعت بالايي با مختل‌سازي و مسدودسازي شبكه‌هاي جهان، مقام سوم را به خود اختصاص دهد.

اين گزارش، كه مي‌توان آن را در سايت اين شركت دريافت كرد و توسط متخصصان SophosLabs جمع‌آوري شده است، بيان مي‌كند كه يكي از هر 44نامه الكترونيكي ارسال شده در سال 2005 ويروسي بوده است. اين امر در دوران اوج خود به يكي از هر دوازده‌نامه الكترونيكي رسيد و اين در حالي است كه 15907 نرم‌افزار مخرب جديد شناسايي شده‌‌اند.

گراهام كلولي مي‌‌گويد:

رو به رشدي داشته باشند، اما با اين حال رشد شديد تهديدات جديد نشان دهنده تنش‌هاي بسيار در حوزه نرم‌افزارهاي مخرب مي‌باشد<.>

وي كه مشاور ارشد آنتي‌ويروس سوفوس مي‌باشد، افزود:

جالب اينجاست كه در حاليكه ده تهديد برتر جهان، كرم‌هاي اينترنتي بر پايه ويندوز بوده‌اند، تعداد اسب‌هاي ترواي طراحي شده در سال 2005 تقريبا دو برابر بيشتر از كرم‌ها بود. به‌علاوه اينكه درصد نرم‌افزارهاي مخربي كه اجزاي نرم‌افزاري جاسوسي به همراه داشتند، از 4/52رصد در ژانويه به

4/66درصد در پايان سال افزايش پيدا كردند. اين ارقام نشان مي‌دهند كه نويسندگان نرم‌افزارهاي مخرب به جاي بمباران شبكه، اقدام به حملات متمركز مي‌نمايند و همچنين به توضيح علت افزايش گسترش اسپم‌ها توسط رايانه‌هاي ناشناس – كه به ميزان بيش از 60درصد از اسپم‌هاي جهان را شامل مي‌شوند – كمك مي‌كنند.

كلولي همچنين افزود: بر خلاف ويروس‌ها و كرم‌‌هاي اينترنتي، اسب‌هاي تروا نمي‌توانند به خودي خود تكثير شوند، بدين معني كه آنها بايستي به طور عمدي ارسال و يا بر روي وب قرار داده شوند تا بتوانند انتشار يابند. همه گير شدن اسب‌هاي ترواي جديد پس از انتشار توسط رايانه‌هاي آلوده شده كه به زامبي موسوم هستند. امري بسيار عادي است و جاي تعجب نيست كه اكثر ده تهديد برتر اشاره شده در اين نمودار به هكرها اجازه مي‌دهند تا به رايانه آلوده دسترسي داشته باشند، چرا كه آنها را قادر مي‌سازند تا با آلودن كردن كامپيوترهاي كاربران، اطلاعات مهم آنها را به سرقت برده و نرم‌‌افزار مخرب خود را از ديد كاربران بي اطلاع پنهان نگاه دارند.

گزارش سوفوس نشان مي‌دهد كه كاربراني كه در مقابل اين تهديدات محافظت نشده‌اند، به احتمال 40درصد در عرض ده دقيقه آلوده مي‌شوند و تحت كنترل هكرها قرار مي‌گيرند. گزارش مذكور همچنين كشورهايي كه مسوول سترش اكثر اسپم‌ها در سال 2005 بوده‌اند، را مشخص كرده است و همچنين اعلام نموده كه موج سنگيني از هرزنامه‌ها و پيام‌ با تصاوير مستهجن در تلاش براي زنده كردن انواعScam هاي معروف به در راهند.

براي دريافت گزارش به آدرس‌

http://www.sophos.com/virusinfo/whitepapers/sophossecurity2005-mmuk.pdf

مراجعه كنيد. سوفوس براي اطمينان از اينكه كاربران آخرين اطلاعات و اخبار مربوط به ويروس‌ها و تهديدات امنيتي را دريافت مي‌كنند، اقدام به راه‌اندازي يك سرويس اطلاع‌رساني اخبار ويروس‌ها به صورت RSS نموده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا