تکنولوژی

کريسمس خوب در انتظار فروشندگان آنلاين

بی بی سی- امسال کريسمس برای خرده فروشان اينترنتی دوشنبه خواهد بود، اگر دقيقش را بخواهيد ۱۲ دسامبر.

آنها مانند ساير فروشندگان، بهترين فصل فروش سال را در آستانه کريسمس تجربه می کنند، هرچند به دلايل روشن، کاسبی آنها يک هفته زودتر رونق می گيرد.

بهرحال مدتی طول می کشد تا هدايا از فروشگاه های مجازی به خانه های واقعی انتقال يابد. اما يک تفاوت بزرگ هست: در حالی که اکثر فروشندگان خيابانها از کسادی کسب و کار دلخورند، رونق فروش اينترنتی اجناس ادامه می يابد.

حدود ۶۰ درصد خرده فروشان بريتانيا پيش بينی می کنند که فروش شان در اين کريسمس راکد باشد يا کاهش يابد. اين رقم در سال پيش ۳۵ درصد بود. در عوض فروشگاه های آنلاي می توانند رشد دو رقمی را انتظار داشته باشند.

برخی از شرکتهای پژوهشی نيز پيش بينی می کنند که فروشهای اينترنتی در آمريکا يک پنجم تا يک چهارم رشد داشته باشد.

در بريتانيا که در مقايسه با آمريکا خرده فروشی آنلاين هنوز نوپا تلقی می شود، اين رشد می تواند تا ۴۰ درصد بالغ شود. با اين حال، شمار خريداران اينترنتی در اين کريسمس همچنان اندک است.

بنا به نتايج يک نظرسنجی، تنها شش درصد مصرف کنندگان بريتانيايی قصد دارند بخش عمده هدايای کريسمس را از طريق اينترنت بخرند، ولی اين رقم نسبت به سال پيش نشانگر ۵۰ درصد رشد است.

ديويد مک دونالد، رييس تبليغات خرده فروشی در گوگل بريتانيا به بی بی سی گفته است: “کريسمس امسال افرادی که خريد اينترنتی می کنند، پول بيشتری خرج خواهند کرد و کسانی که تاحالا پولشان را در اينترنت خرج نکرده اند، وارد اين نوع فروشگاه ها خواهند شد.”

آنچه عجيب است اين که بيشتر خريداران آنلاين جوان نيستند، ولی در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال قرار دارند و شمارشان رو به افزايش است.

در آستانه کريسمس فروشهای انترنتی ۹ درصد کل فروش بريتانيا را تشکيل خواهد داد. برخی حتی با خوش بينی اين رقم را ۱۵ درصد برآورد می کنند.

دوشنبه، روز خريد

يک تفاوت ديگر ميان خريد از فروشگاه های مجازی و واقعی در اين کريسمس هست. ايگی فنلو، از مديران سايت shopping.com، به بی بی سی گفته است: “دوشنبه هميشه روز بزرگی است و در آستانه کريسمس، هميشه دومين دوشنبه دسامبر، بزرگترين روز است.”

اما چرا دوشنبه؟

آقای فانلو می گويد که مردم در روزهای آخر هفته (شنبه و يکشنبه) در اينترنت خريد نمی کنند. آنها از فروشگاه ها قيمت می گيرند و بعد دوشنبه به سرکار می روند، به اينترنت وصل می شوند و قيمتها را مقايسه می کنند.

يک دليل ديگر هم هست: سرعت. با وجود افزايش اينترنت پرسرعت، اکثر خريدهای اينترنتی در سرکار صورت می پذيرد.

مثلا ديکسونز، غول لوازم الکترونيکی بريتانيا، پيش بينی می کند که اوج فروش اينترنتی ا، دومين دوشنبه دسامبر باشد. شرکتهای لجستيکی نيز اين باور را تاييد می کنند. فدرال اکسپرس می گويد ۱۲ دسامبر پرکارترين روز برای اين شرکت خدمات پستی خواهد بود و حدود هشت و نيم ميليون بسته در سراسر جهان در سيستمش جابجا خواهد شد.

سارا تيلور، مدير صنعت خرده فروشی در اوراکل Oracle که نرم افزارهای تجاری برای فروشندگان اينترنتی مانند Amazon را تامين می کند، می گويد: “در خلال فصل کريسمس، فروشندگان آنلاين دو يا سه برابر معمول فروش دارند.”

بنا به اعلام گوگل، سه ماه منتهی به کريسمس ۴۰ درصد خريدهای سالانه اينترنتی را شامل می شود.

صرف نظر از خريد، مردم بيشتری از اينترنت بای تحقيق درباره جنسی که می خواهند بخرند، استفاده می کنند. از همين رو، بيش از دو سوم خرده فروشان متقاعد شده اند برای آن که شانس خوبی برای کسب و کار در کريسمس داشته باشند، بايد وب سايت داشته باشند.

تقريبا ۹۰ درصد خريداران اينترنتی در بريتانيا برای انتخاب هديه دلخواهشان از جستجوگرهای اينترنتی استفاده می کنند. ديويد مک دونالد از گوگل می گويد: “ما شاهد افزايش ۴۰ درصدی تعداد کليکها روی آگهی ها هستيم.”

برخی از اجناس پرفروش معلوم اند: لوازم الکترونيکی مصرفی، بازيهای ويدئويی و تلويزيونهای صفحه تخت. اما طرفه اين که پوشاک، محصولی که خريداران دوست دارند آن را قبل از خريد لمس و امتحان کنند، موتور رشد فروشهای اينترنتی شده است.

کارشناسان می گويند اکنون زنان بيشتری لباسهای خود را از اينترنت می خرند.

اما کريسمس صرفا درباره تجارت نيست. در دسامبر گذشته واژه “کريسمس” در بين سه واژه پرجوينده گوگل بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا