تکنولوژی

سيسكو به از دست دادن سهم بازار خود ادامه ميدهد؟

نام نویسنده: عماد هنرپرور – Emad @ ICTna.ir

ICTna.ir طي سالهاي آخر هزاره دوم سيسكو به نامي بی رقیب در صنعت شبكه تبديل شده بود. اين توفيق با برتري اين شركت بر برندهايي نظير آلكاتل، زيمنس و نورتل بدست آمده بود. در حاليكه اين نامهای تجاری همگي غولهای بازارهاي مخابرات و شبكه ميباشند و به نظر نمي رسيد كه ديگر شركتهاي خرده پا بتوانند رقيبي براي سيسكو باشند.

صعود باورنكردني سهام سيسكو از كمتر از 5 لار به بالاتر از 90 دلار طي 4 سال نشاندهنده اعتماد سرمايه گذاران به اين برند بود. رشد باورنكردني اينترنت و اعتماد فزاينده متخصصان شبكه به سيسكو از يك طرف و افق روشن بازار VoIP از طرف ديگر دورنماي بسيار مثبتي براي سهامداران سيسكو ترسيم مي نمود.

در سال 2000 با اوج گرفتن گرماي بازار VoIP اولين نشانه هاي عدم توانايي سيسكو در نگهداشتن انحصار 81 درصدي سهم بازارش مشاهده شد. جاييكه شركتهاي بزرگي مانند Lucent Technologies و كلارنت و يا شركتهاي كوچكي نظير كوينتوم و Nuera توانستند با ارايه مزيتهاي مختلف مشتاقان بسياري را جلب كنند. براي مثال كوينتوم با پهناي باند كمتري به ازاي هر پورت نسبت به سيسكو هزينه هاي فعالان اين عرصه را پايين مي آورد و يا شركت بلژيكي WTL با تمركز بر شبكه هاي VSAT راه حل مناسبتري براي شركتها به نظر ميرسيد.

شايد سيسكو به علت اينكه خود فراهم كننده تكنولوژي و مطالعات محصولاتش بود، پر هزينه و سنگين حركت مي كرد. قرارداد همكاري شركت فيليپس -يكي از بزرگترين توليدكنندگان نيمه هاديها و ريزتراشه هاي جهان- و لوسنت، با بهره بردن از اين خلا، منجر به افزايش فروش محصولات لوسنت در سه بازار Voice، Access Server ها و تجهيزات بيسيم گشت.

سال گذشته نيز روند از دست دادن قدرت سيسكو در بازار با موفقيت هاي شركت ژاپني و جوياي نام Juniper Networks ادامه يافت. جونيپ توانست در كمتر از يكسال، 15% از خريداران محصولات رهياب سيسكو (Core Router) را به خود جلب نمايد (منبع آمار: سايت ZDNet).
با اينكه هنوز هم نام سيسكو با گردش مالي 25 ميليارد دلار سالانه، پرفروشترين محصول شبكه در دنياست، ولي اعداد و ارقام بالا نشان ميدهد حجم بازار بسيار بزرگتر از حدود تصور ما مي باشد و اين اميدي براي شركتهاي كوچك ميباشد كه با خلاقيت و ورود به موقع در مقاطع خاص زماني به بازارهاي جديد، پولساز باشند.

منابع آماري: سايتهاي NASDAQ، مجله فوربس و آرشيو خبري سايت شركت Lucent Technologies

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا