تکنولوژی

خزندگان غول پيكر دنياي وب

نام نویسنده: عماد هنرپرور – [email protected]

ICTna.ir – اگر وب سايتي با بيش از 10 يا 20 هزار بازديد روزانه داريد و محتوای با مزيت نسبي توليد ميكنيد تصور نكنيد اين فقط كاربران و موتورهاي جستجو هستند كه سايت شما را زير و رو ميكنند.

اگر دامنه (domain) كوتاه و با مسايی ثبت كرده ايد و حتي وب سايتي بر روي آن نيست فكر نكنيد فقط دلالان دامين هر از گاهي به آدرس شما سر ميزنند. در واقع اينترنت يك آكواريوم پر از برندها (نام های تجاری) و وب سايتهاي مختلف است و عده اي از بيرون و برخي از داخل اين فضا، حركات شما را تعقيب و نظاره ميكنند.

شركت Cnet را اغلب با سايتهاي download.com و mp3.com ميشناسيد. بد نيست نگاهي بياندازيم به استراتژيها و روند حركت اين شركت:

Cnet در اولين موج تشكيل شركتهاي دات كام از كسب و كار اصلي خود كه سخت افزار و متمركز بر محصولات كمپاني IBM بود شروع به فعاليت در حوزه وب نمود. به راحتي از مجموعه كارهاي cnet ميتوان فهميد كه مديرانش به كارهاي محتوايي و آموزشي، كه به تعبيري طاقت فرساترين كارهاي محيط وب براي يك بنگاه اقتصادي مي باشند، بسيار متمايل مي باشند.

سايت اصلي شركت حاوي حجم انبوهي از مطالب، عكسها و فيلمهاي آموزشي در حوزه هاي متفاوت است. از طرز كار كردن با يك دوربين ديجيتالی گرفته تا مقايسه تصويري و مشخصات ريز دو لپ تاپ جديد از HP و Toshiba ! در موارد ديگر نيز اين طاقت فرسا بودن فعالیت های انجام شده در Cnet مصداق دارد. در سايتهاي download.com و mp3.com نيز روشهاي قديمي آرشيو نمودن فايلها بصورت كتابخانه اي (File Library) در مقابل روشهاي مدرن و ابداعي جديد مانند File Sharing كه به مراتب انرژي و هزينه كمتري را به سروس دهنده تحميل مينمايد، بصورتي نخ نما جلوه مي کند.

اگر پشتوانه مالي قوي اين شركت نبود رهايي از بحران دات كام كه در دهه نود گريبانگير شركتهاي اينترنتي شده بود به هيچ عنوان ميسر نمی شد. در سال 2000 ارزش سهام اين شركت (NASDAQ: CNET) در “بازار نزدك” تا حد 40 دلار افت کرده بود و با شروع سياستهاي جديد تبليغات تحت وب شركت، اميد به بهبود وضعيت ميرفت ولي شايد cnet جزو شركتهايي بود كه اينكار را زود شروع كرده بود! چراكه بحران تا اواسط سال 2002 تشديد شد، جايي كه سهام اين شركت به كف باور نكردني 62 سنت رسيد!

در اين زمان تبليغات تحت وب آرام آرام به طوفاني جديد براي شركتهايي كه ديگر بر روي بيلبوردها و تيزرهاي تلوزيوني آرام و قرار نميگرفتند تبديل شد كه شايد بتوان گفت گوگل كاتاليزور و شتاب دهنده ای براي اين روند بود. cnet بخوبي از اين فرصت استفاده نمود و با پتانسيل قويٍ ترافيك هدفمندش خود در سايتهاي مختلف خود، توانست سهمي از بودجه تبليغاتي شركتها را به خود اختصاص دهد. تبليغاتي كه اصولا به شركتهاي متمول و لوكس تعلق ميگيرند و امكانات خاصي نظير استريمهاي ويديويي و امكانات آموزشي بصورت متفاوتی از گوگل جلوه مينمايند. به گفته سايت اينترنت نيوز “cnet ماشيني شده است كه بازديد كنندگان را به مشتريان واقعي تبديل مينمايد”

از يك نكته نيز غافل نشويم كه روش خاص تبليغاتي cnet هزينه هاي زيادي نظير هزينه پهناي باند وسيع و سخت افزارهاي گران قيمت مالتي مديا مي طلبيد كه ارزان شدن اين خدمات با پيشرفت اينترنت و تكنولوژي بسيار ثمربخش و موثر واقع شده است.

از اواسط سال 2002 تا كنون سهام اين شركت روند صعودي داشته است و حالا به بيش از 24 برابر افزايش پيدا کرده است. با اين حال سه شنبه گذشته (25 اكتبر 2005) با پيروزي cnet در دعوايی با گوگل بر سر سايت news.com بار ديگر تحليلگران “نزدك” سهام اين شركت را “فوق العاده ارزشمند” توصيف كردند که باید انتظار رشد بيشتري را از آن داشت.

آقاي جعفری يكي از اين تحليلگران ميگويد “بازار سهام اكنون دارد مزد رشد حجمي و محتوايي cnet را به خوبي به سهامداران پرداخت مينمايد.” آقاي جعفري چندي پيش در مرز 10 دلار نيز سهام cnet را ارزشمند توصيف كرده بود. تحليلگر ديگري (كه بطور تصادفي او هم ايرانيست!) خانم صفا رشتچی است که ميگويد “رشد گردش كار و سود خالص این شركت مديون تلاش پيگيرش در دستيابي به حوزه ی بازيها و سرگرميهاي اينترنتي بدست آمده است. جايي كه cnet به مخاطبان گسترده اي دست يافته است” اشاره ايشان به مجموعه هاي gamespot.com، mp3.com و tv.com ميباشد.

آخرين اطلاعات خبر از خريداري سايت metacritic.com که فعال در زمينه سرگرمي هاي اينترنتي است را به مبلغ اعلام نشده اي در ماه آگوست سال جاري میدهد. اين ساي با 170 هزار بازديد كننده یکتا (unique visitor) در ماه كه رقم بسيار بزرگي نيز محسوب نميشود، نشان از پويايي اين شركت دارد و هنوز به نظر ميرسد خزنده اي غول پيكر چشمان خود را به اتفاقات اين محيط دوخته است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بررسی و نظرات کاربران در مورد گوشی می 10 تی پرو شیائومی 5G – Xiaomi Mi 10T Pro 5G

    رندرهای جدید شیائومی ۱۲ اولترا، ماژول دوربین غول‌پیکر و عجیب آن را نشان می‌دهند

    بررسی پوکو X3 و پوکو X3 پرو شیائومی

    شیائومی پتنتی برای تشخیص زلزله به کمک گوشی‌ هوشمند ثبت کرده است

    سوالات و پاسخ‌ های مرتبط با گوشی ردمی K30 شیائومی 5G – Xiaomi Redmi K30 5G

    مشخصات و قیمت ردمی نوت ۹ اس شیائومی – Xiaomi Redmi Note 9S

    kiofood.ir/%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%b1%d8%b3%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا