تکنولوژی

یاهو ۳۰ میلیون نفر را به هم مرتبط می کند:‌آسان ولى بدون امنيت

نام نویسنده: سيد مهدى نجفى

دنیای اقتصاد سايت‌هاى زيادى وجود دارند كه اقدام‌ به عرضه خدمات ارسال پيام كرده‌اند كه از جمله آنها مى‌توان به MSN، Yahoo AOL، ICQ و گوگل كه در اين زمينه تازه وارد است، اشاره كرد. ممكن است شما حتى نام ICQ را نشنيده باشيد اما اين شركت نيز يكى از بزرگان خدمات ارسال پيام در دنيا است. طبق اعلام سايت‌هاى اينترنتى برترين سايت‌هاى ارسال پيام دنيا را مى‌توان به ترتيب yahoo:، MSN،AOL ICQ و در پايان google نام برد.

Yahoo به عنوان بزرگ‌ترين سايت اينترنتى دنيا شناخته شده است. در آخرين آمارى كه yahoo از بازديد‌هاى خود اعلام كرده است، بازديد‌هاى اين سايت از تعداد بينندگان بزرگ‌ترين شبكه‌‌هاى تلويزيونى بين‌‌المللى نيز بيشتر است.

يكى از مهم‌ترين عواملى كه باعث پيشرفت ياهو شده است مى‌توان به نرم‌افزار yahoo messenger اشاره كرد. اين نرم‌افزار كه حاوى آخرين امكانات برقرارى ارتباط بين مردم دنيا است در تمام نسخه‌‌هاى سيستم عامل‌ها مثل windows، linux و osx طراحى و به صورت رايگان در سايت yahoo قرار داده شده است.

yahoo messenger در جوامع بين‌المللى

ياهو براى جلب نظر كليه كشورهاى جهان در نرم‌افزار ارسال پيام خود، محيط هايى به نام كشور‌هاى مختلف و حتى شهرها و در برخى موارد حتى مناطق كوچك شهر را قرار داده است. تا چندى پيش كاربران نيز مى‌توانستند براى خود اتاق بحث ساخته و آن را در اختيار ديگر كاربران قرار دهند. در اين ميان شركت‌هايى كه اتاق‌هاى گفت و گوى ياهو را براى تبليغات خود انتخاب كردند، نسبت به سوء استفاده‌هاى جنسى از كودكان در اين اتاق‌ها اعتراض كرده و تهديد ‌كردند تبليغات خود را در ياهو متوقف خواهند كرد.

ياهو كه منابع مالى خود را در خطر مى‌ديد فورا تمام اتاق‌هايى را كه توسط كاربران ايجاد شده بود، تعطيل كرد‌ از آن به بعد كاربران فقط مى‌توانند از محيط‌هاى پيش فرض ياهو براى كارهاى خود استفاده كنند. با تعطيل شدن اتاق‌هاى كاربران، ياهو مكان‌هاى ديگر را براى امور غير‌ اخلاقى در نظر گرفته و آنها را در اختيار كاربران قرار داده است.

در اين ميان ياهو نه تنها اقدام به جداسازى مناطق و كشورها از يكديگر كرده بلكه موضوعات ديگرى مثل محيط‌هاى علمى، كامپيوتر و IT، خانواده و چندين موضوع ديگر را نيز در نرم‌افزار ارسال پيام خود قرار داده است.

ياهو و ترس از آى‌كن‌

آى‌كن چند ماهى است كه موضوعات غيراخلاقى كه مربوط به كودكان مى‌شود را در دستور كار خود قرار داده است. آى‌كن تابه حال طى دو مراسم جداگانه اعلام كرد كه سايت‌هاى غيراخلاقى را به سطوح ديگرى از اينترنت منتقل كرده و فقط پورت‌هاى محدودى را در اختيار آنها قرار خواهد داد، به طورى كه كليه فعاليت‌هاى آنها تحت كنترل قرار دارد. ياهو نيز در اين ميان با تعطيل كردن اتاق‌هاى كاربران با هدف ديگر خود يعنى خارج شدن از ليست آىكن، رسيد. علاوه بر تاسيس اتاق‌هاى جداگانه براى امور غيراخلاقى، ياهو اقدام به عرضه صفحات اينترنتى رايگان به كاربران خود كرد. تنها شرط ياهو براى كاربران اين صفحات، انتشار موضوعات غيراخلاقى است. آى‌كن هنوز در مورد اين اتاق‌ها اظهارنظرى نكرده است.حدود 2 سال است كه اكثر اتاق‌هاى گفت‌وگوى ياهو كه براى منطقه آسيا طراحى شده‌اند، توسط كاربران ايرانى اشغال شده است. دليل اين امر را مى‌توان بيشتر به بسته شدن اتاق‌هاى گفت‌وگو توسط مخابرات دانست. اين اتاق‌ها البته تاثيرات نامطلوبى هم به همراه داشته‌اند.

اين محيط‌ها در ايران باعث وقوع بيش از 5 مورد قتل در سال 83 در ايران شده‌اند.

امكانات ديگر درYahoo messenger

مديران سايت ياهو با عقد قراردادهاى بين‌المللى با شركت‌هاى مخابراتى كشورهاى دنيا، اقدام به افزودن امكان‌ شماره‌گيرى تلفنى در نرم‌افزار خود كرده‌اند. به تازگى ياهو اقدام به عرضه سرويس SMS در نرم‌افزار خود كرده است، اما اين سرويس در حال حاضر فقط در بريتانيا و ايالات متحده قابليت كار دارد و استفاده از آن‌ها مبتنى بر پرداخت پول است و مانند سرويس‌هاى ديگر به صورت رايگان عرضه نمى‌شود.

سرويس‌هاى فارسى در ياهو مسنجر

امكان استفاده از اخبار فارسى كه در سايت جست‌وجوگر خبرى پارسيك منتشر مى‌شود، در يهو مسنجر فراهم است.

با توجه به محبوبيت ياهو مسنجر در بين كاربران فارسى زبان، سايت پارسيك اقدام به ارائه ابزارى كرده است كه امكان استفاده از آخرين اخبار سايت‌هاى خبرى فارسى را براى كاربران فراهم مى‌كند.

نصب و استفاده از اين برنامه در زمان كوتاهى امكان‌پذير است و پس از نصب، يك لبه جديد در پايين پنجره نرم‌افزار ياهو مسنجر اضافه مى‌شود كه با انتخاب آن در قسمتى از پنجره مربوط ياهو مسنجر، آخرين اخبار از سايت پارسيك نمايش داده مى‌شود.

براى استفاده از اين امكان با مراجعه به سايت پارسيك و بخش ، ابتدا يك فايل كوچك را بارگذارى كرده و بعد آن را اجرا كنيد.سايت پارسيك 2 سال است كه خدمات زيادى را در زمينه جمع‌آورى و انتشار اخبار از سايت‌هاى مختلف ارائه مى‌كند.

ياهو مسنجر فارسى در ايران

ياهو! مسنجر فارسى نسخه‌اى كاملا مشابه مسنجر اصلى يا همان انگليسى است كه تمامى تنظيمات و امكانات آن به زبان فارسى برگردانده شده است.

يكى از خصوصيات جديد ياهو مسنجر فارسى تبديل متون انگليسى به فارسى است. نرم‌افزار مسنجر فارسى براى كار خود ابتدا نياز به نصب نسخه 6 انگليسى خود دارد. خوب است بدانيد شما قادر خواهيد بود پس از نصب نسخه فارسى ياهو مسنجر، از نسخه انگليسى آن نيز بهره‌مند شويد.

قيمت نرم‌افزار ياهو مسنجر فارى 3000 تومان است كه در ايران به وسيله شركت‌ نرم‌افزارى شتاب توليد شده است.

امنيت در ياهو مسنجر

متاسفانه ياهو به يكى از مهم‌ترين موارد در ياهو مسنجر يعنى امنيت به هيچ‌وجه توجه‌اى ندارد، به طورى كه چندين سال است با وجود حفره‌ها و ايرادهاى امنيتى فراوان هيچ اقدامى براى برطرف كردن آنها صورت نداده است. از ميان آنها مى‌توان به ايراد پورت‌هاى ياهو كه يك فايل مخرب با عبور از آن مى‌تواند رمز عبور پست الكترونيك شما را در اختيار طرف مقابل قرار دهد نام برد. اين پورت كه فقط براى تبادل اطلاعات بين مشتركان ياهو اختصاص يافته است چندين سال است كه اطلاعات شخصى كارران را در اختيار هكرها قرار مى‌دهد. از ايرادهاى ديگر اين نرم‌افزار مى‌توان به عدم تشخيص يك ID واقعى از يك ID غير واقعى اشاره كرد.

هكرها و مزاحمان از اين ايراد سوء‌استفاده كرده و مى‌توانند با عملى كه اصطلاحا آن را بمباران مى‌نامند، كامپيوتر كاربر را براى چند دقيقه غير قابل استفاده كنند.

در اين بمباران چندين پيام بى‌معنى از طرف افرادى كه اصلا وجود ندارند براى شما با سرعت خيلى زياد ارسال مى‌شوند. بيش از 90درصد امنيت در ياهو فقط به خود كاربر بستگى دارد به شكلى كه فقط مى‌توان چند توصيه كوچك در اين مورد ارائه كرد.

از كارهايى كه امنيت شما را بالا مى‌برن مى‌توان به كليك نكردن روى آدرس‌هاى ناشناس اشاره كرد. حتما براى شما اتفاق افتاده است وقتى در حال گشتن در اتاق‌هاى ياهو هستيد، پيغامى مبتنى بر يك آدرس اينترنتى براى شما ارسال شود. اين آدرس‌ها را مى‌توان به دو دسته تقسيم كرد. اول تبليغاتى دوم ايجاد مزاحمت يا همان هك كردن.

لازم به ذكر است، اين دو مورد را تحت هيچ شرايطى نمى‌توان از يكديگر تشخيص داد. بهترين كار در اين حالت Ignor كردن است. براى Ignor كردن شخص فرستنده، كافى است روى علامت ورود ممنوع قرمز رنگ روى صفحه مسنجر خود كليك كرده تا طرف مقابل هيچ وقت نتواند به شما پيامى ارسال كند. براى بالا بردن امنيت سعى كنيد او شما به طرف مقابل خود سلام كنيد. چون بيشتر هكرها سعى مى‌كنند تا آنها اول به شما سلام كرده و به كارهاى خود بپردازند.

كارشناسان اعلام كردند كه يك ايراد مهم در نرم افزار ياهو مسنجر وجود دارد كه به هكرها اجازه مى‌دهد تا ارتباط چت افراد را با يكديگر قطع كنند. هكرها با ارسال يك پيغام خراب به سرور ياهو مسنجر مى‌توانند ارتباط چت افراد را قطع كنند.

اين اشكال يا باگ در نمونه‌هاى ياهو منسجر 0/5 و 0/6 وجود دارد كه نياز به اصلاحيه براى آن احساس مى‌شود. كارشناسان امنيتى راهى را براى از بين بردن اين ايراد از طريق ويندوز ارائه كرده‌اند اما كارشناسان امنيتى ديگر توصيه كره‌اند كه كاربران براى آسيب‌ نديدن ويندوز تا عرضه نسخه جديد ياهو منسجر، در اين مورد اقدامى نكنند.

سرعت در ياهو مسنجر

اگر تا به حال در اتاق‌هاى گفت‌وگوى فارسى زبان چت كرده باشيد متوجه مى‌شويد كه سرعت عمل اين اتاق‌ها به دليل حجم بالاى آنها بسيار كم است و هرچند دقيقه يك بار شما از سرور اتاق قطع شده و بايد دوباره به اتاق وارد مى‌شديد. ياهو با بكارگيرى سرورهاى بسيار قدرتمند و در تمام نقاط دنيا اقدام به عرضه چندين هزار اتاق گفت‌وگو كرده است. اين اتاق‌ها به دليل مبتنى بودن تبادل اطلاعات داراى سرعت بسيار بالايى هستند. در اتاق‌هاى گفت‌گوى فارسى تمام بادلات به صورت گرافيكى و به صورت عكس صورت گرفته و اين امر باعث كاهش سرعت آنها مى‌شود.

خوب است بدانيد با وارد شدن به اين اتاق به مديران آنها اجازه مى‌دهيد تا هر كارى كه بخواهند روى كامپيوتر شما انجام دهند و اين براى شبكه‌اى كه 30ميليون نفر را به هم مرتبط مى‌كند اصلا وجهه خوبى ندارد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا