تکنولوژی

فناورى اطلاعات و تلاش براى نوآورى

شرق – خريداران و كاربران محصولات فناورى اطلاعات و مشتريان فروشندگان نوظهور همواره مى توانند مزيت ها و سودهاى رقابتى را از آن خود كنند، البته اين امر مشروط بر آن است كه پيش از اقدام به قدر كافى دقت كنند.

سال هاى كمبود نقدينگى و مشكلات جدى ناشى از خريد انبوه در دهه نود، هنوز هم باعث ترديد بسيارى از شركت ها براى خريد محصولات فناورى هاى نوين مى شود. ايستادن در اول صف خريدارى محصولات مبتنى بر آخرين و جديدترين فناورى موجود بازار، زمانى بيشتر باعث نگرانى مى شود كه طرف معامله يك فروشنده تازه وارد باشد. در اين ميان معدودى از شركت ها كه قدرت ريسك پذيرى بيش از ميزان متوسط دارند، از فرصت ها استفاده كرده و از آن سود مى برند.شركت ها به دلايل متفاوتى خريدار و متقاضى استفاده از فناورى هاى جديد مى شوند. براى برخى از آنها استفاده از فناورى هى جديد بيشتر يك الزام است تا انتخاب، به ويژه زمانى كه فناورى جايگزينى را براى رفع نيازهاى خود نمى يابند. براى ساير شركت ها، اين به معنى ذخيره ميزان قابل توجهى پول و براى شركت هاى ديگر نيز گامى لازم براى پيشى گرفتن از ساير رقبا است.

تحقيقات نشان مى دهد كه انتظار از فناورى اطلاعات براى نوآورى و مزيت رقابتى سال به سال بيشتر مى شود و ضرورت به كارگيرى روش هاى جديد رو به افزايش است. حتى نيكولاس كار- معروف به «فناورى اطلاعات مهم نيست» – نيز در كتابش مى پذيرد كه پيشگامان بهره گيرى از فناورى اطلاعات فرصت مناسب ترى براى دستيابى به مزيت رقابتى دارند.اما پيش از آن كه چنين گم بزرگى برداريد، بايد داراى كسب و كارى قوى براى اين كار باشيد. براى شروع بايد به چند پرسش پاسخ دهيد. براى مثال آيا استفاده از فناورى جديد پيروزى در ميدان رقابت را براى شما به ارمغان مى آورد؟ آيا شما اين امكان را خواهيد يافت تا به موقعيت تجارى جديدى دست يابيد كه كسب آن از راه هاى ديگر غيرممكن باشد؟ هزينه هاى اجرايى و فعاليت ها را طورى كاهش مى دهد كه از هيچ راه ديگرى مقدور نباشد؟ اگر نمى توانيد پاسخى مناسب و مطمئن به هر يك از اين پرسش ها بيابيد، پس به دنبال راهكارى عاقلانه تر و مطمئن تر باشيد.

حتى اگر بتوانيد براى تمامى پرسش هاى مطرح شده، پاسخى مناسب ارائه دهيد، بز هم بايد اطمينان حاصل كنيد كه آيا شما و شركت تان از آمادگى و توانمندى لازم براى ورود به راه جديد برخوردار هستيد يا نه؟ استفاده از فناورى جديد ممكن است مزيت هاى قابل توجهى به دنبال داشته باشد، اما راهى كه براى استفاده از اين فناورى مورد استفاده قرار مى گيرد در مقايسه با زمانى كه به شكل عملى وارد اجرا مى شويد و آن را از يك فروشنده خريدارى مى كنيد، نياز به اقدامات بيشترى خواهد داشت. گاه ممكن است تداوم پشتيبانى فنى از فناورى جديد محدود و يا حتى غيرممكن باشد.

گاه شما نياز به تست آلفا و يا حتى بتاى (نسخه هاى آزمايشى) محصولات جديد داريد. فرايند پياده سازى نيازمند برنمه ريزى بسيار كم هزينه (با ريسك پايين) و نظارت مداوم است. ولى با اين توضيحات آيا همچنان به استفاده از فناورى جديد علاقه مند هستيد؟ اكنون زمان آن رسيده تا ببينيم شركت هاى مختلف چگونه از فناورى هاى جديد استفاده مى كنند.زمانى كه ميسيا بنفورد در نوامبر سال ۲۰۰۱ به سمت مديريت سيستم هاى اطلاعاتى و محاسباتى (ABNA) نايل آمد، از اين موضوع اطلاع داشت كه وارد شركتى مى شود كه تاكنون نتوانسته در فرايندهاى كسب و كار خود تغيير ايجاد كند و برخى از فرايندهاى كسب و كار به مدت چندين دهه در محصولات كشاورزى و خدمات شركت بدون تغيير باقى مانده اند. به عنوان مثال كشاورزان زمانى تقاضاى غلات مى كردند كه دانه هاى غذايى آنان در شرف اتمام بودند. در اين شركت، محصولات غذايى براساس تقاضاها توليد مى شدند، بنابراين تاخير در ارائه تقاضا، موجب تغيير و دگرگونى در برنامه توليد مى شد. تمام اين مسائل نيز در حالى بود كه در شركت ABNA زمان برداشت و عرضه محصولات نيز هيچگاه دقيق و منظم نبود.

راهكار مناسب براى غلبه بر اين روش هاى غيرمنطقى و ناكارآمد، استفاده از يك سيستم ERP بود. اما بنفورد معتقد بود كه چنين سيستمى راهكار اجرايى براى پاسخ به پرسش «آيا جالب نيست كه هميشه يك راه وجود دارد كه بتوان با استفاده از آن بر تمامى مشكلات غلبه كرد؟» است.

به عقيده وى اين تصور ناشى از بى تجربگى و ساده انديشى بود. در عوض بنفورد به دنبال راهكارى بود كه به وى امكان دهد تا فرايندهاى جديد كسب و كار را هرچه سريع تر و بدون نياز به ERP يكپارچه كند.

بنفورد عقيده دارد كه تمامى اصول ERP بدان معنا هستند كه شما پيش از آنكه حتى بدانيد اين نرم افزار چگونه كار مى كند، نيازمند استفاده از مشاوره متخصصان هستيد. در آن صورت اگر چنين اتفاقى روى دهد و براى استفاده از چنين سيستمى به مشاوره با ديگران روى آوريد، به اين مفهوم خواهد بود كه سازمان شما قابليت فهم و درك چگونگى عملكرد كسب و كار خود را از دست داده است. جايگزينى كه بنفورد در اوايل سال ۲۰۰۲ براى اين سيستم در نظ گرفته بود، يك معمارى مبتنى بر سرويس SOA بود كه بر اساس يكى از زيرساخت هاى سازمانى (ESB) شركت سونيك سافت ور ساخته شده بود.

قابليت يكپارچگى كه اين سيستم براى ABNA فراهم مى سازد، به اين معنا است كه ۸/۲ ميليون دلار سرمايه گذارى براى پياده سازى اين نرم افزار در سونيكESB هزينه صد ميليون دلار سالانه ABNA را از پنج تا ده درصد كاهش خواهد داد.تبديل شدن به يك تازه وارد در بازار فناورى هاى نوين ممكن است تنها راه عملى براى شركت هايى باشد كه منابع محدودشان، امكان توليدات پرهزينه و خريدارى از فروشندگان بزرگ را فراهم نمى سازد. اما فراهم كردن شرايطى كه تمامى بخش هاى زنجيره توليد بتواند از قابليت هاى SOA استفاده كنند، چالشى مهم و هميشگى است. به طور مثال، زمانى كه كشاورزان با سيلوهاى خالى مواجه مى شدند، ABNA به آزمايش سنسورهايى مى پرداخت كه بتوانند درخواست هاى XML را زمانى كه محصولات غذايى به انتها مى رسند، ارائه دهد. اما به عقيده بنفورد ارسال پيام هاى XML تنها باعث اتلاف وقت مى شد و شركت را با مشكلاتى مواجه مى ساخت. بنابراين ABNA تصميم گرفت فردى را براى تيم خدمات مشتريان استخدام كرده تا بدين ترتيب به نيازها و تقاضاى مشتريان به نحو مناسبى رسيدگى شود.

Epsilon يكى از شركت هاى تابع به كار اداره پايگاه هاى داده بازاريابى در حجم وسيع مى پردازد. Epsilon در سال ۲۰۰ پس از جست وجوهاى دقيق، Netezza راشناسايى كرد. Netezza شركتى نوپا با ايده اى جالب توجه بود. اين شركت عقيده داشت كه ساخت ابزار ذخيره سازى داده در مقايسه با امكانات موجود، عملكرد بهترى ارائه خواهد داد. اين ابزار حتى يك مشترى هم نداشت، اما به نظر مى رسيد كه براى برطرف ساختن نيازهاى Epsilon ايده آل باشد. بنابراين پس از بررسى دقيق وضعيت امنيتى، Epsilon به عنوان نخستين مشترى كار با اين ابزار را آغاز كرد. برخلاف شركت هاى بزرگ كه ممكن است درخواست هاى شركتى نظير Epsilon را به فهرستى بلندبالا اضافه كرده تا در آينده به بررسى تغييرات بپردازند، Netezza همكارى با اين شركت را به سرعت آغاز كرد. اين يى از مزاياى مشتريان پيشگام در استفاده از يك محصول جديد است.

استفاده از اين فناورى جديد به مشتريان كمك مى كرد تا عمليات كسب و كار خود را با سرعتى هفت بار بيشتر از زمانى كه از سيستم Epsilon استفاده مى كردند، انجام دهند. يافتن راهكارى درست و دقيق براى استفاده از فناورى هاى جديد، خود يك موفقيت محسوب مى شود. نخستين گام به سوى كاهش نقاط ضعف آثار استفاده از فناورى هاى جديد، ايجاد فرايندى براى تشخيص و شناسايى اين فناورى ها است كه قطعاً ارزش به كارگيرى را دارند.

در شركت Pilkington North America، تمامى كارمندان فناورى اطلاعات، به عنوان بخشى از شغل خود، گوش به زنگ هستند تا از فرصت هاى مناسب براى به كارگيرى فناورى هاى جديد استفاده كنند. در اين شركت، زمانى كه يك فناورى تا حدى به تكامل مى رسد، مى تواند وارد مرحله اول شده و مورد بررسى قرار گيرد. چنانچه كميته ارزيابى شركت فناورى مورد نظر را قابل توجه دانسته اما تشخيص دهد كه هنوز آماده به كارگيرى نيست، فناورى در همان مرحله باقى خواهد ماند.

اگر فناورى مورد بحث همچنان به سير تكاملى خود ادامه دهد وارد مرحله دوم خواهد شد كه در اين زمان مى توان در فرايندهاى كسب و كار از آن استفاده كرد. چنانچه اين فرايند به درستى انجام شود وارد مرحله سوم مى شود كه همان مرحله پياده سازى است. هميشه اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه تلاش هاى شما براى به كارگيرى يك فناورى تازه وارد به بازار ممكن است به رقباى شما نيز كمك كند.

به عنوان نتيجه گيرى از مجموعه مطالب ياد شده، هشت گام براى موفقيت در به كارگيرى فناورى هاى نوين به صورت زير معرفى مى شود:

۱- در تصميم گيرى براى استفاده از فناورى هاى نوين، سايرين به ويژه افرادى را كه خارج از حيطه فناورى اطلاعات فعاليت مى كنند، سهيم كنيد.

۲- وضعيت مالى شركت را بررسى كرده و براى اطمينان از اين وضعيت با افراد بخش پشتيبانى مشورت كرده و تاييد لازم را دريافت كنيد.

۳- از تيم مديريت فروشنده مورد نظر تحقيقات لازم را به عمل آورده و اطلاعاتى ا درباره سوابق آنها به دست آوريد.

۴- مدارك و مجوز استفاده از كد فناورى نوين را در اختيار داشته باشيد.

۵- از وضعيت مشتريان قديمى خود به عنوان وسيله اى براى بهبود وضعيت توليد محصولات جديد كمك بگيريد.

۶- انحصارى بودن فناورى را در قراردادهاى خود عنوان كنيد تا بدين ترتيب تلاش هاى شما به نفع رقبا تمام نشود.

۷- حوزه پياده سازى را محدود كنيد تا در صورت بروز خطا آسيب كمى متوجه كسب و كارتان شود.

۸- چنانچه يك مشترى تازه وارد هستيد، از فروشنده تخفيفى قابل توجه درخواست كنيد تا بدين ترتيب خطرات مالى خود را كاهش دهيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا