تکنولوژی

بازتاب حذف تركسل از پروژه‌ى اپراتور دوم در رسانه‌هاى جهانى

ایسنا – مسائل مربوط به اپراتور دوم تلفن همراه ايران و شريك خارجى آن يعنى شركت «تركسل» و مشكلاتى كه بر سر اجراى اين پروژه وجود داشت، همچنين حذف تركسل از اين پروژه بازتاب وسيعى در رسانه‌هاى جهانى داشت.

به گزارش سرويس ارتباطات ايسنا، سايت خبرى تلكام دايركت در اين باره نوشت: پس از آن كه شريك خارجى كنسرسيوم ايرانسل ، يعنى شركت تركسل به خاطر عدم پرداخت حق مجوز خود

(با وجوداعلام آخرين فرصت براى اين شركت ) از قرارداد اراتور دوم تلفن همراه ايران حذف شد، ايرانسل 12 سپتامبر تصميم گرفت MTN‌ ، اپراتور آفريقاى جنوبى را جايگزين شركت ترك كند.

در ادامه‌ى اين خبر آمده است، ابراهيم محمود زاده ، رييس هيات مديره‌ى ايرانسل، پيش از اين گفته بود كه مذاكرات با شركت MTN از روز 12 سپتامبر آغاز شد.

همچنين يكى از مقامات رسمى وزارت فناورى اطلاعاتى و ارتباطات ايران نيز روز 12 سپتامبر اعلام كرد كه اين وزارتخانه هم اكنون درحال بررسى ادامه دادن و يا عدم ادامه‌ى فرصت دهى به تركسل است .

به گزارش تلكام دايركت، تركسل نيز گزارش كرد كه به دليل كوتاهى در پرداخت سهم خود براى مجوز و مخارج ثبت و انجام تهدات مشخص تا چار سپتامبر از كنسرسيوم ايرانسل «اخراج» شد. البته هنوز ابهاماتى مبنى بر پرداخت و يا عدم پرداخت حق مجوز از سوى تركسل، وجود دارد چرا كه اپراتور ترك مدعى است حق مجوز را پرداخته است، اما به نظر مى‌رسد حتى پس از توافقات نهايى بر روى مشاركت تركسل در كنسرسيوم ايرانسل، احتمال مى‌رود كه اين قرارداد در آينده مشكل ساز باشد.

دراين ميان «مظفر آكپينار» مدير اجرايى تركسل، به خبرگزارى رويترز گفت: هنوز هم تركسل در حال انجام مذاكره با شركاى خود در پروژه‌ى ايرانسل و دولت ايران است ما برنده‌ى رسمى‌اين قرارداد هستيم و ايران نبايد مذاكرات خود را با گروه MTN آفريقاى جنوبى آغاز نمايد.

Asia Pluse نيزدر گزارش خود چنين عنوان كرد: تركسل، جمعه‌ى گذشته اعلام كرد: اگرچه اين شركت حقوق خود را به حساب بانك ملى ايران واريز نكرده است، اما آن‌ها سهم خود را به بانك HSBC در لندن پرداخت كرده‌اند.

اپراتور ترك افزود: كه اسناد و مدارك موجود خود در بانك لندن را براى وزارت فناورى اطلاعات ارتباطات ايران فكس كرده است و مشكلى كه در اين ميان وجود داشت اختلافات بانك ملى ايران و تركسل بر سر زمان و نهايى شدن 21 درصد از سهام به ضمانت اجرايى كار تركسل بود.

وزارت فناورى اطلاعات و ارتباطات ايران ماه گذشته رسما اعلام كرد كه مجوز براى ايرانسل صادر شده است، در پى اين اعلام، توافق جديد سهامداران صورت گرفت كه به موجب آن بانك‌هاى صادرات، ملى وپست بانك، 21 درصد از سهام اين پروژه را ازآن خود ساختند.

اما پس از بازبينى مجلس ازسرمايه‌گذارى مستقيم خارجى، 70 درصد سهام در نظر گرفته شده براى تركسل در اين كنسرسيوم به 49 درصد كاهش يافت كه مذاكرات مجدد سهامداران را به دنبال داشت .

در ماه ژوئن روابط كنسرسيوم با تركسل از هم گسيخته شد، اما پس از آن مجددا كار تا امضاى توافق نامه نيز پيش رفت.

اپراتور ترك دوست نداشت فرصت عالى به دست آورده را از كف بدهد و حتى پس از آنكه كاهش 21 درصد سهام خود را ديد، باز هم از ادامه‌ى كار دست نكشيد.

«مسعود فرديس» مديراجرايى ايرانسل، در گفت‌وگو با خبرگزارى رويترز، گفت: به دليل آنكه تركسل على رغم تصويب مجلس باز هم بر حفظ مديريت خود براى شبكه پافشارى مى‌كرد از مشاركت در پروژه‌ى اپراتور دوم تلفن همراه كنار گذاشته شد و به خاطر همين موضوع، دولت ايران به گفت وگوهاى خودبا تركسل پايان داد.

تلكام دايركت در ادامه‌ى گزارشش مى‌افزايد: طبيعى است كه با از دور خارج شدن تركسل، مذاكرات به خودى خود با دومين برنده‌ى مناقصه، يعنى MTN آغاز شود؛ MTN پيش از اين رسما اعلام كرده بود در صورتى كه تركسل ضوابط جديد سرمايه‌گذارى مستقيم خارجى را نپذيرد، اين شركت از جايگزين شدن خود به جاى تركسل، استقبال خواهد كرد . نهايتا نيز MTN در 27 آوريل دفتر خود را در تهران افتتاح كرد.

Engineering News نيز در اين خصوص نوشت: در پايان هفته‌ى گذشته، «مظفر آكپينار» در مصاحبه با رويترز، گفت: تركسل نظر به داشتن سهام بيشتر در ايرانسل ، هنوز هم در حال مذاكره با دولت ايران و شركاى اين كنسرسيوم است.

آكپينار اظهارات خود را پس از آن اعلام كرد كه مقامات رسمى ‌ايران ، موقعيت تركسل براى مشاركت در قرارداد، دو ميليارد دلارى تلفن همراه را تحت الشعاع خطر جايگزينى MTN آفريقاى جنوبى توصيف كرده بود.

آكپينار گفت: ما در نظر داريم با ادامه‌ى مذاكرات‌، بر روى پيشنهاد هام 21 دلارى براى تركسل كه به منظور انجام تعهدات قرارداد پس از سه سال، به بانك ملى واگذار شده بود، به توافق برسيم، چرا كه ما به بازار رو به رشد ايران اعتقاد داريم .

با اجراى دومين پروژه‌ى GSM، بين 6 تا 7 هزار پايگاه به 20 ميليون مشترك تلفن همراه در سراسر ايران شبكه عرضه مى‌كنند.

با در اختيار داشتن تنها 6/5 ميليون كاربر تلفن همراه‌، جمعيت 69 ميليون نفرى ايران به عنوان يكى از بازارهاى با پتانسيل بالا در كشورهاى رو به توسعه شناخته شده است و دو‌سوم جمعيت آن را افراد زير 30 سال تشكيل مى‌دهند.

سايت خبرى _ تحليلى M Web نيز در اين زمينه نوشت: از ژوهانسبورگ، پايتخت آفريقاى جنوبى، نيز خبر رسيده است كه MTN روز دوشنبه در گزارشى اعلام كرد كه پس از واگذارى مناقصه به رغيب ترك، از شانس دوباره‌ى خود براى در اختيار داشتن 49 درصد از سهام اپراتور دوم تلفن همراه ايران مطلع نبوده است.

مسوولان اپراتور آفريقاى جنوبى نيز در واكنش به گزارشات رسانه‌ها گفتند: گروه MTN رسما از سوى دولت ايران، از فرصت خود براى حضور در ايرانسل آگاهى نداشته است و MTN همكارى خود را با ايرانى‌ها ادامه خواهد داد.

AFP نيز گزارش داد: تركسل، دوشنبه‌ى هفته‌ى جارى و بدون آگاهى از هر تصميم ايرانى‌ها مبنى بر حذف اين شركت از كنسرسيوم، مصرانه اعلام كرده بود كه در حال ادامه دادن به مذاكرات با مقامات دولت ايران است .

تركسل در بيانه‌ى خود به خبرگزارى رسمى ‌تركيه، آنتوليا، چنين عنوان كرد: هيچ اطلاعى از سوى دولت ايران ويا وزارت ICT در رابطه به حذف تركسل از مشاركت در اپراتور دوم تلفن همراه به ما داده نشده است .

توركيش ديلى نيوز ، هم در گزارش خود نوشت: پس از گذشت ماه‌ها مذاكرات براى قرارداد سه ميليارد دلارى با شركت ايرانسل ، در نهايت تركسل از گردانه خارج شد كه در پى آن روابط ايران – تركيه نيز خدشه‌دار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا