تکنولوژی

نرم افزارهاى تقلبى مخرب تر از ويروس

نام نویسنده: على پرند

شرق – ويروس هاى كامپيوترى سال ها است به عنوان يك عامل مزاحم براى كاربران كامپيوتر و اينترنت به حساب مى آيند. اين عاملان مزاحم طى سال هاى اخير رشد فزاينده اى داشته اند و در كنار هم كيشان خود- اسپم و نرم افزارهاى جاسوسى _ عملاً عرصه را بر فعالان اينترنتى تنگ كرده اند.

از نظر متخصصان امنيتى اما ويروس ها به همان اندازه كه مخرب محسوب مى شوند موجات امن شدن سيستم هاى كامپيوترى را نيز فراهم مى آورند در واقع بسيارى از كاربران اينترنتى تنها زمانى متوجه امنيت سيستم و ارتباط خود مى شوند كه از طريق اين ويروس ها مورد هدف قرار گرفته باشند به همين دليل بسيارى از كاربرانى كه يك يا چند بار طعم تلخ خرابكارى هاى ويروس هاى كامپيوترى را چشيده باشند به امنيت بيشتر اهميت مى دهند و با نصب نرم افزارهاى ضدويروس گامى در اين جهت برمى دارند. همزمان با استفاده از نرم افزارهاى پيشرفته تر و هوشمندتر در زمينه مقابله با ويروس هاى كامپيوترى ويروس ها نيز خود را با وضعيت جديد انطباق داده اند و طى يكى دو سال اخير شاهد ويروس هاى هوشمندى ستيم كه از ابزارهاى فعلى مقابله با ويروس ها به سادگى عبور مى كنند. چنين ويروس ها و در كنار آن كرم ها حتى به حدى قدرتمند شده اند كه مى توانند روى ترافيك اينترنت نيز تاثير بگذارند و عملاً شبكه را با يك اختلال جدى مواجه سازند.

ضعف جدى سيستم عامل هاى مايكروسافت كه روى دستگاه هاى بسيارى از كاربران اينترنت نصب شده، عملاً محدوده تاثيرگذارى اينگونه ويروس ها و كرم ها را وسيع تر كرده است، با توجه به قيمت نسبتاً گران نرم افزارهايى از اين دست كاربران خصوصاً در كشورهايى مثل ايران كه قانون كپى رايت در آن رعايت نمى شود به سادگى از نسخه هاى به روز نشده استفاده مى كنند و همين امر ميزان تخريب را در اين كشورها افزايش داده است.

در كشور ايران به جز چند شركت محدود عملاً نرم افزارهاى امنيتى مثل آنتى ويروس به شكل گسترده و به اصطلاح قفل شكسته به فروش مى رسند كه همين موضوع دردسرها و مشكلات خاص خود را دارد. نرم افزارهاى قفل شكسته عموماً از طريق اينترنت به روز نمى شوند و اگر هم كاربر مدت زمانى از آنها استفاده كند به دليل ساختار آنها مشكلاتى جدى براى سيستم هاى كامپيوترى به وجود مى آورند. بسيارى از كاربران ايرانى دفعاتى را به ياد مى آورند كه نصب نرم افزارهاى ضدويروس مشكلات جدى براى آنها ايجاد كرده است. در واقع مشكل اصلى به اصل نبودن نسخه هاى استفاده برمى گردد كه بنا به گفته كارشناسان شركت سازنده شيوه هايى را دنبال مى كند كه نرم افزارهاى خريدارى نشده، كپى شده و تقلبى با مشكلات زيادى روبه رو شوند.

با توجه به اين كه طى سال هاى اخير شكل و شيوه استفاده از اينترنت و كامپيوتر در كشور چندان جدى نبوده و عمدتاً كارهاى نه چندان جدى و رسمى اى با آن صورت مى گرفته عملاً مشكلاتى از اين دست چندان به چشم نيامده يا حداقل خسارات قابل توجهى به بار نياورده است اما با كاربردى شدن اينترنت و كامپيوتر در بسيارى از كارهاى رسمى و ادارى كشور مشكلات نرم افزارهاى قفل شكسته امنيتى كاملاً به چشم مى آيد. نمونه قابل مثال چنين موضوعى استفاده سايت هاى دولتى ايرانى از سرورهاى ارزان قيمت خارجى است كه از امنيت كافى برخوردار نيستند و به همين دليل هرازچندگاهى شاهد اخبارى مبنى بر مورد حمله واقع شدن اين سايت ها هستيم. به اين ترتيب و با از بين رفتن اطلاعات زياد و ارزشمند و همچنين قطع سرويس دهى و به بار آمدن خسارت تازه موضوع امنيت سيستم هاى كامپيوترى مورد توجه قرار گرفته است. هم اكنون تعداد نسبتاً قابل توجهى شركت امنيت اينترنتى در ايران ايجاد شده كه در واقع حضور آنها نيازمندى بازار به خدمات امنيتى را يادآورى مى كند. با اين حال حجم عمده خدمات چنين شركت هايى عمدتاً در محدوده شركت هاى بزرگ و سازمان ها و ارگان هايى است كه براى ارائه خدمات خود به محيط امن نياز دارند اما همچنان مشكلات امنيتى كاربران انتهايى يا همان كاربران عادى اينترنت لاينحل باقى مانده است.

همچنان بسيارى از اين دست كاربران از نرم افزارهاى قفل شكسته اى كه در بازار به وفور يافت مى شود استفاده مى كنند و با ترس و لرز ناشى از بى ثباتى آنها به كار خود ادامه مى دهند. عدم جلوگيرى از فروش چنين نرم افزارهايى كاربران را با تعداد انبوهى از اين نوع نرم افزارها مواجه كرده است كه هر كدام نيز با تبليغات فارسى و شعارهاى فريبنده درصدد جذب افراد بيشترى هستند. با اين حال اگر به دليل نصب، كوچكترين مشكلى براى چنين كاربرانى از اين دست ايجاد شود هيچ كس پاسخگو نخواهد بود.

كارشناسان اعتقاد دارند كه نرم افزارهاى قفل شكسته امنيتى مهمترين نقش را در بازار نرم افزار كشور ايفا مى كنند و به همين دليل توجه سريع به آنها ضرورى است. از اين رو ضرورى است كه هر چه سريع تر براى اين منظور تدابيرى انديشيده شود. ممنوع كردن فروش نرم افزارهاى قفل شكسته امنيتى (كه در كنار نرم افزارهاى هك و كرك به سادگى به فروش مى رسند) به همراه ايجاد ارتباط با شركت هاى امنيتى براى ارائه نرم افزارهاى آنان با ارائه تسهيلاتى به كاربران اينترنتى مى تواند به تسويه بازار و امن تر كردن ارتباطات كاربران بينجامد. در اين زمينه ارتباط با برخى شركت هاى اينترنتى خارجى مى تواند يك راه حل باشد هر چند برخى از اين دست شركت ها به دليل تحريم عملاً حاضر به معامله با ايران نيستند.

موضوع برخورد با نرم افزارهاى غيرقانونى در داخل نيز نكته مهم ديگرى است كه در اين زمينه قابل توجه است. هر چند ارائه نرم افزارهاى تقلبى و كپى طى سال هاى اخير كاربران ايرانى را به قيمت هاى ارزان عادت داده است اما به نظر مى رسد با انجام تبليغاتى چند در اين زمينه و مشخص كردن ضعف هاى متعددى كه اين نرم افزارها براى سيستم هاى كاربران ايجاد مى كنند مى توان انتظار داشت كه كم كم كاربران عادى نيز به تناسب كار خود به ارزيابى و ارتقاى سيستم خود بيش از ارزانى يك يا چند نرم افزار بها دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا