تکنولوژی

روند رشد سرعت ترافيك اينترنتى در جهان رو به كاهش است

ایرنا – تحقيقات جديد نشان مى‌دهد پس از سالها افزايش قابل توجه روند رشد سرعت ترافيك اينترنتى در جهان، به نظر مى‌رسد سرعت روند رشد ترافيك اينترنتى رو به كاهش گذاشته است.

به گزارش سايت اينترنتى “بى‌بى‌سى‌نيوز”، در سال ‪ ۲۰۰۴‬ميزان ترافيك اينترنتى كه در كابلهاى زيرساختهاى شبكه جهانى اينترنت ميان كشورهاى مختلف جريان يافته‌است در مقايسه با سال ‪ ۲۰۰۳‬داراى رشدى معادل ‪ ۱۰۴‬درصد بوده و اين درحالى است كه به نظر مى‌رسد ميزان اطلاعات جابه‌جا شده در اينترنت در سال ‪ ۲۰۰۵‬تنها ‪ ۴۹‬درصد در مقايسه با سال ‪ ۲۰۰۴‬رشد خواهد داشت.

كارشناسان مركز تحقيقاتى “تله‌جئوگرافى” در لندن عقيده دارند يكى از دلايل اصلى كاهش روند رشد ميزان ترافيك اينترنتى، كاهش تعداد افرادى است كه در جهان مشترك خطوط اينترنتى پرسرعت مى‌شوند.

محققان براى سنجش ميزان رشد ترافيك اينترنتى در جهان به بررسى حجم اطلاعات منقل شده در مراكز زيرساختهاى اينترنت، مانند مركز “لينكس” در شهر لندن كه بيش از ‪ ۱۵۰‬شركت بزرگ ارائه‌دهنده اينترنت از طريق آن به هم متصل شده‌اند، مى‌پردازند.

بررسى‌ها نشان مى‌دهد درحالى كه در سال ‪ ۲۰۰۰‬ميزان ترافيك اينترنتى جابه‌جا شده در اين مركز ‪ ۵‬گيابيت در هر ثانيه بوده‌است، اين ميزان در سال ‪ ۲۰۰۳‬به ‪ ۳۰‬گيگابيت در ثانيه و در سال ‪ ۲۰۰۴‬به ‪ ۶۷‬گيگابيت در ثانيه رسيده‌است.

به گفته “آلن مالدين” كارشناس اينترنتى مركز “تله‌جئوگرافى”، هرچند به نظر مى‌رسد سرعت رشد حجم ترافيك اينترنتى با رسيدن به ‪ ۴۹‬درصد در سال ‪۲۰۰۵‬ به ميزان قابل وجهى كاهش يافته، اما حقيقت اين است كه رشد ‪ ۴۹‬درصدى هنوز رقم بسيار بزرگى است و رشد سرسام‌آور ابعاد اينترنت در سالهاى قبل هم‌اكنون سبب شده كه رشد ‪ ۴۵‬درصدى حجم ترافيك جابه‌جا شده در اينترنت در سال ‪۲۰۰۵‬ اندك به نظر برسد.

البته رشد ‪ ۴۵‬درصدى حجم اطلاعات جابه‌جا شده در اينترنت در سال ‪۲۰۰۵‬ مربوط به كل دنياست و رقم مذكور براى قاره آسيا ‪ ۷۶‬درصد و براى آمريكاى لاتين ‪ ۷۰‬درصد است.

بررسى‌ها نشان مى‌دهند ميزان اطلاعات جابه‌جا شده در اينترنت ميان كشورهاى مختلف هم‌اكنون در حدود يك ترابيت در ثانيه است كه با روند رشد كنونى ترافيك اينترنتى، رقم ذكور در سال ‪ ۲۰۰۸‬به سه ترابيت در هر ثانيه خواهد رسيد.

“مالدين” اعتقاد دارد بخش بزرگى از رشد ترافيك اينترنتى در سالهاى گذشته به علت افزايش تعداد افرادى است كه به اشتراك‌گذارى هارد ديسكهاى خود در اينترنت پرداخته و از طريق نرم‌افزارها و شبكه‌هاى ويژه اشتراك گذارى فايل در اينترنت به داد و ستد فايلهاى صوتى و تصويرى بزرگ پرداخته‌اند.

محققان عقيده دارند به طور كلى شبكه جهانى اينترنت در حال پير شدن است زيرا رشد تعداد افرادى كه براى نخستين بار به اينترنت متصل مى‌شوند كند شده و افرادى كه در گذشته به اينترنت متصل بودند نيز هم‌اكنون به همان ميزان قبل به اينترنت متصل مى‌شوند.

نوشته های مشابه

‫40 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا