تکنولوژی

خدمات اينترنت در مالزى‌

نام نویسنده: سيد مهدى صحافى‌ نجفى‌نژاد

دنیای اقتصاد – مالزى يكى از مهم‌ترين كشورهاى فعال در زمينه IT است، تا حدى كه تمام شركت‌‌هاى بزرگ دنيا در اين كشور كارخانه تاسيس كرده‌اند و تقريبا قبل از همه مردم آسيا از آخرين تكنولوژى‌هاى روز دنيا استفاده مى‌كنند.

پيشرفت‌ تكنولوژى در اين كشور نه تنها بسيار بالا است، بلكه امكانات اينترنت اين كشور نيز با قيمت‌هاى خارق‌العاده، در حال پيشرفت چشمگيرى است.

در اين زمينه‌ها گفت‌وگويى با مديرعامل يكى ازISP هاى مالزى به نام persiasys ترتيب داده شد كه در پى مى‌آيد.
***‌

تعدادISP ها در مالزى چه تعداد است؟

در مالزى چهار ISP اصلى وجود دارد كه آنها به تمام نقاط كشور سرويس مى‌دهند. شركت مخابرات مالزى كه TELEKOM MALASIA نام دارد تمام كشور را حت پوشش خود قرار داده است و شركت‌هاى ديگر مناطق محدودى را مثل منطقه‌اى از يك شهر و يا روستا را پوشش مى‌دهند. شركت مخابرات مالزى به تمام كشور سرويس DSL مى‌دهد.

پهناى باند خانگى در مالزى چقدر است؟

پهناى باندى كه براى منازل در نظر گرفته شده، زياد نيست و از يك تا 2مگابايت در ثانيه سرعت دارند.

هزينه اين سرويس‌ها در مالزى چگونه است؟

به پول ايران دقيقا پنهاى باند يك مگابايت، 20هزار تومان و پهناى باند 2مگابايت 120هزار تومان است. البته اين قيمت‌ها با نمونه‌‌هاى مشابه خود در ايران هيچ شباهتى ندارند. ميزان هزينه 100مگابايت در ثانيه در كشور ژاپن ماهانه معادل فقط 100هزار تومان است! در صورتى كه اين پهناى باند هنوز در ايران ارايه نمى‌شود و اگر هم روزى ارايه شود حتما بيش از 10ميليون تومان خواهد بود.

ميزان پهناى باند يك ISP در مالزى چقدر است؟

ISP ها در مالزى پهناى باند محدودى ندارند و تمامISP ها هر ميزان كه لازم باشد، پهناى باند در اختيار دارند تا در ارائه سرويس‌هاى خود به مشتريان كمبودى نداشته باشند. پهناى باند مخابرات مالزى نيز به وسيله يك فيبر زير اقيانوسى تامين مى‌شود.

ميزان نفوذ اينترنت در ميان مردم مالزى چند درصد است؟

– ميزان نفوذ اينترنت در مالزى را مى‌توان به دو صورت بررسى كرد، اول پايتخت و بعد شهرهاى ديگر. ميزان دسترسى مردم در پايتخت 90درصد است. ميزان نفوذ اينترنت در شهرهاى ديگر نيز به 50درصد مى‌رسد. از اين ميزان بيش از 90درصد از اينترنت پرسرعت استفاده مى‌كنند كه هزينه آن بين 20 تا 120هزار تومان است.

مدت زمانى كه در مالزى يك نفر بايد براى دريافت سرويس اينترنت wireless صبر كند چه مدت است؟

از يك ساعت تا يك ساعت و 10دقيقه طول مى‌كشد.

چرا از يك ساعت تا يك ساعت و 10دقيقه؟

ممكن است محل شما در منطقه تحت پوشش قرار نداشته باشد. اگر داخل منطقه باشيد يك ساعت، ولى اگر خارج از منطقه باشيد بايد ده دقيقه كارهاى مربوط ديگر را انجام دهيد، ولى در ايران بايد چند ماهى صبر كرد. وى همچنين از پايين بودن ميزان امنيت wireless سخن گفت و ادامه داد: در اين كشور به راحتى مى‌توان از هك شدن سرويس‌هاى wireless جلوگيرى كرد.

كامپيوترها در اين كشور چگونه از سرويس اينترنت wireless استفاده مى‌كنند؟

در مالزى آمار استفاده از Notebook بالا است و اكثر آنها نيز امكانات wireless دارند. قيمت كارت‌‌هاى Wireless نيز از 30هزار تومان تا 150هزار تومان متغير است.

لطفا از وضعيت بازار قطعات كامپيوتر بگوييد.

بازار كامپيوتر در مالزى يكى از مهم‌ترين بازارهاى بين‌المللى در دنياست، به صورتى كه تمام شركت‌هاى معروف مثل Intel، AMD، ASUS ، Gigabyte و چند شكت ديگر در اينجا كارخانه دارند. از نظر برترى، بازار مالزى دقيقا با بازار ايران يكى است به شكلى كه اينجا هم مى‌توان شركت‌ها را به اين صورت رتبه‌بندى كرد. پردازنده‌ها-Intel 2-AMD: 1

مادربردها: 1-asus 2-Gigabyte 3-abit 4-MSI. در مالزى CD-ROM‌هاى سونى، LG، Philips و سامسونگ نيز بازار خوبى دارند.

كدام پردازنده‌ها از نظر شما كارايى بهترى دارند؟

Intel ، چون AMD بيشتر در بازى‌ها كاربرد داشته و در سرورها خوب جواب نمى‌دهد.

از نظر فروش خدمات اينترنت، يك ISP قادر است تا چند كيلومتر اطراف خود را پوشش دهد؟

بستگى به محل ISP دارد. يك ISP از 5 تا 20كيلومتر اطراف خود را مى‌تواند پوشش دهد، ولى ISP‌هايى درآمد خوبى دارند كه كار خود را گسترش دهند و به چند كيلومتر رضايت ندهند.

ميزان Pochet lost شما چقدر است؟

در مالزى اصلا چيزى به اين نام وجود ندارد. ولى چند ماه پيش كه كلا اينترنت مالزى خراب شده بود تا 10درصد خرابى اطلاعات داشتيم.

وى افزود: مالزى كاربر VOIP كمى دارد و زياد مردم به اين تكنولوژى روى نياورده‌اند.

به نظر شما تهران چقدر بايد پيشرفت كند تا به مالزى برسد؟

به نظر من تكنولوژى در تهران 16سال از كوالالامپور عقب‌تر است. حتما مى‌پرسيد چرا 16سال. اولا خدمات ADSL در مالزى از 6سال قبل آغاز شد و هم اكنون نيز از رده خارج شده است و قبل از آن نيز ISDN، بعد در يك حساب ساده ديگر در كوالالامپور 4سال قبل شماره تلفن‌ها 8 رقمى شد در حالى كه در آن زمان فقط 2ميليون نفر جمعيت داشت و امروز 2ميليون و 500 هزار نفر. ولى تهران با داشتن جمعيتى بسيار بالاتر تازه چند ماهى است كه شماره‌هاى خود را 8 رقمى كرده است.

پس 4سال را در 5 يعنى نسبت جمعيت كوالالامپور و تهران ضرب مى‌كنيم، سرويس‌هاى ارايه شده در ايران در مقياس زمان بر هر يك نفر در ايران 20سال از كوالالامپور عقب است. يعنى تهران بايد حداقل 15 يا 16سال پيش نسبت به جمعيت خود، شماره‌هاى خود را 8رقمى مى‌كرد. وى افزود: با قديمى شدن تكنولوژيADSL ، SDSL به بازار آمده است كه مزاياى بسيار زيادى دارد. اگر بدانيد سرعت ارسال و دريافت اطلاعات با ADSL هميشه نابرابر است در حالى كه سرعت ارسال و دريافت در SDSL يكى است ADSL . تا 8مگابايت بيشتر سرعت ندارد، در حالى كه SDSL قدرت دارد تا 100مگابايت نيز سرعت داشته باشد. اين تكنولوژى نيز هم قابليت انتقال به وسيله خط تلفن را دارد و هم فيبرهاى نورى را.

تكنولوژى‌هاى DSL و چند نمونه ديگر

تكنولوژى DSL به چند دسته تقسيم مى‌شوندADSL.، HDSL، MSDSL، RADSL،

SDSL، VDSL و جديدترين آنها VODSL است كه تكنولوژى Voice over IP با DSL تركيب شده است.

لطفا چند جمله به عنوان اختتاميه گفت‌وگو بفرماييد.

به نظر من، مالزى مشكلاتى در زمينه هماهنگ كردن با تكنولوژى دارد. ولى مساله مهم تشويق بيشتر دولت به مساله IT است و شركت‌هاى خصوصى نيز از اين مساله خوب استفاده مى‌كنند و تكنولوژى‌هاى الكترونيكى در دراز مدت در مالزى جهش پيدا خواهد كرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سوالات و پاسخ‌ های مرتبط با ساعت هوشمند می واچ شیائومی نسخه Revolve Active – Xiaomi Mi Watch Revolve Active

    سوالات و پاسخ‌ های مرتبط با گوشی می 11 شیائومی – Xiaomi Mi 11

    اخبار و مقالات گوشی ردمی نوت 10 پرو مکس شیائومی – Xiaomi Redmi Note 10 Pro Max

    فروش بیش از یک میلیون دستگاه شیائومی می 8 در کمتر از ۳ هفته

    قیمت گوشی ردمی K30 پرو شیائومی – Xiaomi Redmi K30 Pro

    عکس های گوشی ردمی نوت 10S شیائومی – Xiaomi Redmi Note 10S

    water-iut.ir/%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%b1%d8%b3%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا