تکنولوژی

جزييات اصلاح آيين‌نامه شوراى عالى اطلاع‌رسانى اعلام شد

ITanalyze.ir – شوراى عالى انقلاب فرهنگى در جلسه 565 مورخ 21/4/84 آيين‌نامه شوراى عالى اطلاع‌رسانى را به شرح ذيل اصلاح، تصويب و جايگزين آيين‌نامه مصوب جلسات 417، 418 مورخ 25/1/77 و 8/2/77 نمود:
ماده 1: به منظور سياستگذارى در امرو فرهنگى،‌اجتماعى، دينى و اخلاقى اطلاع‌رسانى و هدايت مراكز اطلاعاتى و هماهنگى فعاليت آن و تدوين برنامه‌هاى ميان‌مدت و بلندمدت در زمينه تحقيقات بنيادى، توسعه‌اى و كاربردى اطلاع‌رسانى در قالب نظام اطلاع‌رسانى جمهورى اسلامى ايران، شوراى عالى اطلاع‌رسانى تشكيل مى‌شود.
ماده 2: سياستگذارى در امر اطلاع‌رسانى در چارچوب سياست‌هاى كلى نظام در حوزه اطلاع‌رسانى و با توجه كامل به مصالح دينى، علمى، فرهنگى و اخلاقى نظام انجام خواهد يافت.
ماده 3: رييس‌جمهور رياست شوراى عالى اطلاع‌رسانى را به عهده دارد و در غياب ايشان، معاون اول وى رياست جلسه را به عهده خواهد داشت. جلسات حداقل هر 6 ماه يك بار تشكيل مى‌شود.
ماده 4: تركيب اعضاى شوراى عالى اطلاع‌رسانى:
1ـ رييس جمهور (رييس شورا)
2ـ‌ معاون اول رييس‌جمهور
3ـ دبير شوراى عالى انقلاب فرهنگى
4ـ‌ وزير علوم، تحقيقات و فناورى
5ـ‌ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى
6ـ وزير ارتباطات و فناورى اطلاعات
7ـ وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكى
8ـ وزير آموزش و پرورش
9ـ رييس سازمان صدا و سيما
10ـ رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزى كشور
11ـ رييس كتابخانه ملى
12ـ‌ رييس سازمان تبليغات اسلامى
13ـ يك نفر از علماى حوزوى با معرفى شوراى مديريت حوزه علميه قم
14ـ سه نفر از متخصصان اطلاع‌رسانى به انتخاب و حكم رييس‌جمهور كه يكى از آنان از حوزه علميه خواهد بود.
15ـ‌ وزير اطلاعات
16ـ دو نفر از نمايندگان مجلس با پيشنهاد رييس مجلس شوراى اسلامى
17ـ رييس مركز آمار ايران
ماده 5: وظايف شوراى عالى اطلاع‌رسانى:
1ـ‌ سياستگذارى، برنامه‌ريزى، هدايت وحمايت در زمينه توليد، پالايش و مبادله اطلاعات و نظارت بر امر اطلاع‌رسانى سراسر كشور در چارچوب سياست‌هاى كلى نظام در ارتباط با موضوعات ماده 1.
2ـ‌ تدوين و تصويب اصول نظام جامع (فرهنگى، اجتماعى، دينى و اخلاقى) اطلاع‌رسانى كشور.
3ـ‌ ايجاد شرايط لازم براى تسهيل و تسريع توليد، ذخيره‌سازى، ساماندهى، توزيع، گسترش و بكارگيرى اطلاعات در بخش‌هاى مختلف فرهنگى، علمى، اجتماعى، دينى و اخلاقى در چارچوب ضوابط مصوب.
4- هماهنگ كردن فعاليت‌هاى بخش دولتى و غيردولتى بر اساس نظام جامع اطلاع‌رسانى كشوردر قلمرو موضوعات ماده 1.
5ـ‌ تدوين و تصويب مفاهيم، تعاريف، مقررات، آيين‌نامه‌ها، قواعد و معيارهاى اطلاع‌رسانى مورد نياز نظام جامع اطلاع‌رسانى كشور.
6ـ تنظيم مقررات فرهنگى، اخلاقى و دينى مربوط به چگونگى بهره‌گيرى از شبكه‌هاى بين‌المللى اطلاع‌رسانى و تصويب آن يا پيشنهاد تصويب به مراجع ذى‌ربط
7ـ ايجاد هماهنگى در تحقيقات بنيادى و توسعه‌اى و نيز سياست‌هاى بهره‌گيرى از فناورى‌هاى نوين اطلاعاتى در قلمرو موضوعات ماده 1
8ـ بررسى وضعيت موجودو آينده‌نگرى با استفاده از روش‌هاى علمى و پژوهشى در قلمرو موضوعات ماده 1.
9ـ ايجاد زمينه‌هاى لازم براى اعتلاى دانش و فرهنگ عمومى جامعه در زمينه اطلاع‌رساني.
10ـ ارزيابى فعاليت‌هاى بخش‌هاى اصلى اطلاع‌رسانى به منظور حصول اطمينان از صحت انطباق فعاليت‌ها يا نظام جامع اطلاع‌رساني.
11ـ داورى نهايى درباره فعاليت‌هاى اصلى مراكز اطلاع‌رسانى جهت رفع اختلاف‌هاى احتمالى ميان مراكز در موارد غيرقضايى در قلمرو موضوعات ماده 1.
ماده 6ـ شوراى عالى اطلاع‌رسانى داراى دبيرخانه‌اى خواهد بود كه محل استقرار و نحوه تعيين دبير آن توسط شورا مشخص مى‌شود.
ماده 7ـ شوراى عالى براى انجام وظايف خود داراى كميسيون‌ها و كميته‌هاى مختلفى خواهد بود كه تشكيلات، وظايف و اختيارات آن بر اساس آيين‌نامه‌هاى مصوب شوراى عالى اطلاع‌رسانى با هماهنگى سازمان مديريت و برنامه‌ريزى كشور تعيين خواهد شد.
ماده 8ـ وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات موظف است در چارچوب برنامه‌ها و سياست‌هاى شوراى عالى اطلاع‌رسانى خدمات مخابراتى مورد نياز را در اختيار مراكز مورد تاييد شوراى عالى قرار دهد.
حدود نظارت‌هاى فنى براى همخوانى نظام‌هاى اين مراكز با نظام‌هاى مخابراتى كشور توسط شوراى عالى فناورى اطلاعات تعيين مى‌شود.
ماده 9ـ كليه مراكز اطلاع‌رسانى موظفند با شوراى عالى اطلاع‌رسانى و دبيرخانه آن در تمامى زمينه‌هاى مربوط به وظايف شورا همكارى كنند و اطلاعات لازم را به موقع در اختيار شورا و دبيرخانه آن قرار دهند، مصوبات شورا نيز در چارچوب وظايف آن براى اين مراكز و تمامى وزارتخاه‌ها،‌سازمان‌ها، موسسات و شركت‌هاى دولتى لازم‌الاجرا است.
اين آيين‌نامه در 9 ماده در جلسه 565 مورخ 21/4/84 شوراى عالى انقلاب فرهنگى اصلاح، تصويب و جايگزين آيين‌نامه مصوب جلسات 417 و 418 مورخ 25/1/77 و 8/2/77 گرديد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا