تکنولوژی

سود گوگل چهار برابر شد، سهامداران راضى نيستند

بی بی سی- شرکت جستجوگر گوگل اعلام کرد که در سه ماهه دوم سال جارى ميلادى سودش چهار برابر شده است، اما رشد پرشتاب اين شرکت آنقدر سهامداران را بدعادت کرده است که آنها از اين نتايج خشنود نشدند.

اين غول آمريکايى که ارزش آن ۸۶ ميليارد دلار برآورد مى شود، خبر داد که به لطف افزايش تبليغات اينترنتى درآمدش در فاصله آوريل تا آخر ژوئن بيش از چهار برابر رشد داشته است. سود خالص اين شرکت حدود ۳۴۳ ميليون دلار اعلام شده است. اين رقم در دوره مشابه سال پيش تها ۷۹ ميليون دلار بود.

اين خبر دو روز بعد از آن انتشار يافت که رقيب اصلى گوگل، ياهو اعلام کرد که سودش شش برابر شده و به حدود ۷۵۵ ميليون دلار رسيده است.

از زمانى که سهام گوگل در سال گذشته در بازار عرضه شد، ارزش آن مرتبا افزايش يافته که دليل اصلى آن رشد درآمدهاى تبليغاتى بوده است. اکنون ارزش سهام گوگل در بازار بورس نزدک (Nasdaq) به ۳۱۳ دلار بالغ شده است.

برخى تحليلگران متعقدند اکنون قيمت سهام گوگل بيشتر از ارزش واقعى آن و يادآور حباب کاذبى است که در اواخر دهه ۱۹۹۰ به رونق شرکتهاى اينترنتى انجاميد ولى دوام نداشت.

ساير کارشناسان اظهار مى کنند ارزش بالاى سهام گوگل نشانگر سودآورى بالقوه آن است و حتى احتمال دارد قيمت آن به ۳۲۵ تا ۳۵۰ دلار برسد.

هنگامى که سهام گوگل اولين بار در اوت ۲۰۰۴ پذيره نويسى شد، ارزش آن ۸۵ دلار براى هر سهم تعيين شده بود.

گوگل در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۵ قريب به يک ميليارد و ۳۸۰ ميليون دلار فروش داشته که اين رقم در دوره مشابه سال پيش ۷۰۰ ميليون دلار بود.

سهامداران مى گويند اين نتايج آنقدر که انتظار داشتند، خوب نبوده است. با اين حال وضع گوگل از ياهو بهتر اعلام شده است. درآمدهاى ياهو با وجود رشد ۴۰ درصدى نتوانست توقع کارشناسان وال استريت را برآورده کند.

گفتنى است که شرکت ياهو دو برابر گوگل پسنل دارد و در سه ماهه اول امسال يک ميليارد و ۱۷۰ ميليون دلار درآمد و ۲۰۴ ميليون دلار سود خالص داشت.

شکايت مايکروسافت

در ماه ژوئن اعلام شد که گوگل با سبقت گرفتن از شرکت تايم وارنر به بزرگترين شرکت رسانه اى جهان تبديل شده است. در ماه آوريل نيز گوگل سود خالص خود براى سه ماهه ژانويه تا مارس را ۳۶۹ ميليون دلار اعلام کرده بود.

اما همه اخبار براى گوگل و سهامدارانش خوشايند نيست. چهارشنبه ۲۰ ژوئيه شرکت نرم افزار سازى مايکروسافت اعلام کرد که از اين جستجوگر به دليل به خدمت گرفتن يکى از معاونان آن براى راه اندازى پژوهشکده اى در چين به دادگاه شکايت مى کند.

گوگل بيش از ۲۰ درصد بازار جستجوگرهاى چين را در اختيار دارد و اين کشور به ميدان نبرد تازه اى براى اين دو شرکت تبديل شده است.

گوگل بيشتر درآمدش را از محل آگهى هاى متنى بدست مى آورد که در کنار نتايج جستجوهايش نمايان مى شود. گوگل فضاى تبليغاتى خود را بر اساس يک سيستم حراج اينترنتى مى فروشد. اما برخى کارشناسان وابستگى درآمد گوگل به اين نوع آگهى ها را يک عامل خطرآفرين ارزيابى کرده اند.

از همين رو، گوگل آماده مى شود تا امسال يک سيستم پرداخت الکترونيکى را به مشتريانش ارايه دهد که کارشناسان پيش بينى مى کنند نه تنها درآمد اين شرکت را تقويت مى کند، بلکه تهديدى مالى براى يکى از بزرگترين آگهى دهندگانش، سايت eBay خواهد بود.

احتمال ورود اين شرکت اينترنتى به عرصه نقل و انتقال الکترونيکى پول مى تواند رقابت شديد با سيستم PayPal متعلق به حراجى eBay براه اندازد.

منابع مطلع مى گويند گوگل در ماه آوريل شرکتى به نام “بنگاه پرداخت گوگل” تاسيس کرد که عملياتش را با رمز Google Wallet آغاز خواهد کرد. کاربران مى توانند از کيف الکترونيکى خود که نوعى اعتبار است، هزينه ها را به صورت آنلاين بپردازد.

در ساليان اخير کابران اينترنت بر هراس خود از نقل و انتقال الکترونيکى پول غلبه کرده اند. گوگل به دليل داشتن شمار زيادى مشترک از جمله براى سرويس ايميل خود ى تواند خدمات پرداختى خود را با حداقل هزينه تبليغ کند.

بزرگترين شرکت رسانه اى دنيا مى تواند در کنار اين سرويس پرداخت، اطلاعات بازاريابى ارزشمندى به دست آورد که نشان مى دهد کاربران پول خود را صرف چه چيزهايى مى کنند. آنگاه اين جستجوگر مى تواند براى آن موارد آگهى بگيرد.

گوگل در سپتامبر ۱۹۹۸ توسط دو دانشجوى سابق رشته رياضى دانشگاه استنفورد به نام لرى پيج و سرگئى برين تاسيس شد. آنها بعد از آن که يک ميليون دلار از دوستان و بستگان و ساير سرمايه گذاران گردآورى کردند، نخست شرکت شان را از گاراژ يکى از دوستان خود اداره مى کردند.

اکنون اين دو کارآفرين به رغم دستيابى به ثروتى هنگفت، ساده و بى تجمل زندگى مى کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا