تکنولوژی

آيا مطمئنيد كه كامپيوتر شما Spyware ندارد؟

آی تی ایران – امروزه Spyware ها به يكى از مهمترين و جهانى ترين تهديدات اينترنتى تبديل
شده اند. آمار بدست آمده توسط شركت هاى Earthlink و Webroot نشان مى دهد كه 90 درصد كامپيوترهاى جهان آلوده به Spyware هستند.

هكرها براى انتشار Spyware ها هر روز از روشهاى جديدترى استفاده مى كنند. رايج ترين اين روشها عبارتند از:

1- انتشار Spyware ها همراه بدافزارهاى ديگرى كه از اينترنت روى يستم نصب مى شوند. ( مانند تروجان ها)

2- از طريق نصب كنترلرهاى ActiveX از منابع غير قابل اعتماد و نا مطمئن

3- وب سايت هايى كه حاوى كدهاى آلوده هستند و مى توانند از طريق حفره هاى امنيتى به سيستم كاربران نفوذ كنند.

4- برنامه هاى رايگان يا برنامه هاى اشتراكى

متخصصين شركت Panda Antivirus معتقدند نفوذ Spyware ها به سيستم ها و عدم آگاهى كاربران اينترنتى از مسائل امنيتى ارتباط تنگاتنگى با هم دارند. براى مثال مشاهده سايت هاى غيرقانونى و غير قابل اعتماد و از آن بدتر داونلود كردن نرم افزارهاى مجانى از اين سايت ها باعث مى شود كه كاربر ناخواسته Spyware ها را وارد سيستم خود كند.

علائم وجود Spyware در يك سيستم
اكثر افراد فكر مى كنند Spyware ها جاسوس هايى هستند كه تنها اطلاعات مربوط به علائق كاربر در اينترنت را سرقت مى كنند در حاليكه اين بدافزار علاوه بر نقش جاسوسى خود ، با به كارگيرى منابع سيستم باعث كندى آن

مى شود و حتى مى تواند باعث ناسازگارى برنامه هاى مختلف با هم شود. مهمترين مشكلاتى كه يك Spyware براى يك سيستم آلوده شده ايجاد مى كند عبارتند از:

5- كندى غيرعادى سيستم
6- بى ثباتى سيستم
7- كندى ارتباط اينترنتى
8- دريافت تعداد بسيار زيادى هرزنامه

لوئيس كرونس مدير Panda Lab در اين زمينه معتقد است:‌ برخلاف آنچه كه اكثر افراد تور مى كنند Spyware‌ درسالهاى اخير در اينترنت شيوع نيافته است بلكه انتشار آن همزمان با پيدايش اينترنت بوده.

اما مزاحمت هاى اين بدافزار براى كاربران اينترنتى اخيرا افزايش يافته است. يكى از اهداف نويسندگان Spyware ها آلوده كردن هر چه بيشتر كامپيوترها است بدون اينكه كاربران متوجه آنها شوند. در نتيجه كاربر مانع حضور و شيوع آنها نمى شود و مى توانند مدت زمان بيشترى در كامپيوتر آلوده بمانند.

وى در ادامه خاطر نشان كرد كه شركت امنيتى Panda Software محصولات خود را مجهز به Anti-spyware نموده است و مى تواند با يك روش پيشگيرانه Spyware‌ ها را شناسائى و پاكسازى نمايد. اين تكنولوژى از ماه اوست سال 2004 هزار ها نمونه از Spyware ها را شناسائى كرده است.

ضمنا Panda Software با ارائه محصول Online خود در سايت www.mec-security.com يا www.pandasoftware.com به كاربران اين امكان را داده است كه به طور رايگان سيستم خود را اسكن و پاكسازى نمايند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا