تکنولوژی

اخبار اينترنتی چقدر عمر می کنند

ایرنا -يك گروه از محققان مجار و آمريكايى با بررسى نحوه استفاده افراد از اخبارى كه بر روى شبكه اينترنت قرار داده مى‌شود، به نتايجى درباره طول عمر اخبار و چگونگى توزيع آنها درميان خوانندگان دست يافته‌اند.

“زولتان دز” ‪ Zoltan Dezs‬و همكارانش از دانشگاه نوتردام در اينديانا با بررسى شيوه عمل مهمترين شبكه اينترنتى مجارستان موسوم به “اوريگو” دريافته‌اند كه اكثر اخبار اين شبكه، پس از ‪ ۳۶‬ساعت از دور خارج مى‌شود و در اين مدت، بيشتر افرادى كه اطلاعات خود را از طريق شبكه‌هاى اينترنتى دريافت مى‌كنند، اين قبيل اخبار را مرور مى‌كنند.

زولتان و همكارانش داده‌هى مربوط به يك روز فعاليت شبكه اوريگو را كه شامل ‪ ۳‬هزارو ‪ ۹۰۸‬مطلب خبرى بود جمع‌آورى كردند.

در هر روز بطور متوسط شش ميليون و پانصد هزار نفر از اين شبكه ديدن مى‌كنند.

محققان دانشگاه نوتردام كوشيدند رابطه ميان الگوى رفتارى بازديدكنندگان و محتواى اخبار را شناسايى كنند.

همچنانكه انتظار مى‌رود بيشترين حجم استفاده از اخبار جديد در همان روز اول انتشار آن اتفاق مى‌افتد و از روز دوم به بعد ميزان مراجعه به اين اخبار تا حد زيادى كم مى‌شود و در روز سوم تقريبا به حد ناچيزى كاهش مى‌يابد.

در واقع بيشتر كسانى كه از اينترنت استفاده مى‌كنند در فاصله سه رز اول از انتشار يك خبر، به سراغ آن مى‌روند. موارد استثنايى مربوط به زمانى است كه اشخاص به علت اشتغال به امور ديگر فرصت بازديد از اينترنت را پيدا نمى‌كنند يا در موقعيتى قراردارند كه دسترسى آنها به اينترنت محدود است.

بازديدكنندگانى كه بطور مستمر از اينترنت استفاده مى‌كنند، معمولا ‪ ۵۳‬درصد مطالب تازه را پيش از ناپديد شدن مطالعه و حدود هفت درصد از مطالبى را كه مى‌خوانند بر روى كامپيوتر خود ذخيره مى‌كنند.

برخى از مطالب خواندنى از اين شانس برخوردار مى‌شوند كه ديگر پايگاههاى خبررسانى يا بلاگهاى شخصى آنها را به نمايش درآورند و به اين ترتيب بر طول عمر آنها به نحو قابل ملاحظه‌اى افزوده مى‌شود.

استفاده از مطالب آرشيو شده عمدتا مختص كسانى است كه كارهاى تحقيقى مى‌كنند و خوانندگان متعارف كمتر به سراغ آرشيوها مى‌روند مگر آنكه مطلب قابل توجهى را در زمان انتشاراز دست داده باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا