تکنولوژی

اتحاديه اروپا براى امپراتورى بيل گيتس يک هفته مهلت تعين کرد

بی بی سی- کميسيون اروپا اعلام کرد که شرکت مايکروسافت، بزرگترين توليد کننده نرم افزار در دنيا، فقط يک هفته وقت دارد تا با مقامات اروپايى درباره مناقشه ديرينه خود با آنها بر سر قوانين ضد انحصار به توافق برسد.

اين ضرب الاجل به حکمى در سال ۲۰۰۴ بازمى گردد که اين کميسيون به موجب آن، مايکروسافت را بخاطر سواستفاده از سلطه اش بر بازار مقصر دانست.

کميسيون اروپا از اين شرکت آمريکايى خواسته است سياستهاى خود را با مقررات اتحاديه اروپا همسو کند. مايکروسافت مى گويد در اين راه گامهايى برداشته است ولى بروکسل مکررا ابراز نارضايتى کرده است.

نيلى کروس، کميسر قابت در اتحاديه اروپا اعلام کرد: “ما منتظريم تا مديران مايکروسافت تکاليفشان را انجام دهند.”

بروکسل علاوه بر تعيين جريمه اى ۶۴۰ ميليون دلارى در مارس ۲۰۰۴ براى مايکروسافت، از اين غول نرم افزار سازى خواست که رمزهاى بنيادين سيستمهاى نرم افزارى خود را به روى رقبا بگشايد.

توليد کنندگان نرم افزار در اروپا گلايه کرده اند که به کدهاى سيستم عامل ويندوز، ساخت مايکروسافت، دسترسى ندارند.

مايکروسافت همچنين دستور يافته است نسخه اى از ويندوز را بدون نرم افزار پخش فيلهاى صوتى و تصويرى (مديا پلير) به بازار عرضه کند.

طبق قوانين اتحاديه اروپا، کميسيون اروپا مى توند تا پنج درصد از درآمد روزانه جهانى مايکروسافت را به ازاى هر روز تاخير در اجراى حکمش مطالبه کند.

خانم کروس گفت “هنوز زود” است که بگويد آيا پرونده مايکروسافت از نو گشوده خواهد شد يا خير.

چهار فقره تخلف

کميسيون اروپا مى گويد که مايکروسافت مرتکب چهار فقره تخلف شده است.

نخست، اين شرکت آمريکايى براى شرکتهايى که مى خواهند براى پروتکلهاى اطلاعاتى مايکروسافت مجوز صادر کنند، دسترسى به اسناد مربوط را دشوار کرده است.

دوم، شرکتهايى که مى خواهند مجوز بگيرند، بايد مبالغ هنگفتى را بپردازند که شامل مواردى مى شود که آنها نيازى ندارند.

سوم، طراحان نرم افزارهاى منبع باز که براى ارايه خدمات نرم افزارى به رايانه هاى سرور با مايکروسافت رقابت مى کنند، نمى توانند به پروتکلها دسترسى داشته باشند.

چهارمين و بزرگترين محدوديت اين است که ميزان مبلغى که مايکروسافت براى استفاده از نرم افزارهايش مطالبه مى کند، غيرقابل قبول” است.

ناهمخوانى نرم افزارها از دير باز بزرگترين اتهامى بوده است که به اين شرکت مستقر در سياتل وارد شده است که نود درصد رايانه هاى جهان از برنامه ويندوز آن استفاده مى کنند.

سلطه مايکروسافت بر بازار سرورها (رايانه هاى بزرگى که داده ها را نگهدارى و توزيع مى کنند) و نرم افزارهاى صوتى و تصويرى چندان محسوس نيست.

کميسيون اروپا مى گويد که مايکروسافت در هردو مورد، عرصه را براى ساير کشورها جهت همخوانى سازى برنامه هايشان با برنامه ويندوز دشوار ساخته و در نتيجه بازار آنها را محدود و سهم بازار خودش را تقويت کرده است.

طبق قوانين اتحاديه اروپا، شرکتهاى مسلط بر بازار در بکارگيرى قدرتشان براى اعمال فشار بر سهم بازار شرکتهاى ديگر با محدوديت مواجه اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا