تکنولوژی

بيل گيتس با چنگ و دندان از مايکروسافت دفاع مى کند

نام نویسنده: تيم وبر

بى بى سى -شرکت رايانه سازى مايکروسافت که از چند جبهه مورد تهاجم رقباى خرد و کلان قرار گرفته، تا سال ۲۰۰۷ نمى تواند نسخه جديد ويندوز موسوم به لانگ هورن را در اختيار کاربران قرار دهد، از همين رو، کارشناسان معتقدند دو سال آتى براى اين شرکت و رييس آن بيل گيتس حياتى خواهد بود.

تعدادى از شرکتها اخيرا اين جسارت ا يافته اند که مايکروسافت را در تمام بازارها به چالش بکشند: موسيقى، مرورگر، ارسال پيام، سيستم عامل موبايل و ….

جورج کلونى، مدير اجرايى پژوهشکده تحقيقاتى فارستر، به بى بى سى گفته است: “مايکروسافت در آسيب پذيرترين مقطع از تاريخ خود قرار دارد، درست مانند آى بى ام در دهه ۱۹۹۰.”

شرکتى که برنامه ويندوز آن بيش از ۹۰ درصد رايانه هاى جهان را اداره مى کند، چگونه آسيب پذير شده است؟

لينوکس و رفقا

ميليونها رايانه اى که در جهان با سيستم عامل ويندوز کار مى کنند، با تهديد مداوم حملات ويروسها و جاسوس افزارهاى رايانه اى مواجه اند. مادامى که مصرف کنندگان به نرم فزارهاى مايکروسافت ايمان نداشته باشند، کارشناسان بعيد مى دانند آنها بينش آقاى گيتس براى شيوه ديجيتالى زندگى مدرن را بپذيرند.

طراحان يک سيستم عامل رقيب به نام لينوکس به کاربران قول داده اند که رايانه شان از امنيت بيشترى برخوردار خواهد شد.

اين پروژه نرم افزار سازى موسوم به “منبع باز” (Open source) را اجتماعى اينترنتى از داوطلبان هدايت مى کند که از حمايت مالى شرکت هاى کوچک و بزرگ مانند آى بى ام و رد هت برخوردارند.

آنها مى گويند لينوکس باثبات تر و امن تر از نرم افزارى است که تا کنون مايکروسافت روانه بازار کرده است. بعلاوه اين سيستم عامل، ارزان است و حتى اگر دانش کافى براى نصب و نگهدارى آن داشته باشيد، مى توانيد آن را رايگان از اينترنت دريافت کنيد، زيرا کد اصلى اين نرم افزار نه محرمانه است و نه حق مولف دارد.

اين روزها فقط نخبگان کامپيوتر از لينوکس استفاده نمى کنند. حتى مقامات شهر مونيخ آلمان تصميم گرفته اند سيستم عامل رايانه هاى خود را از ويندوز به لينوکس تغيير دهند.

چين، کره جنوبى و ژاپن نيز دست به دست همديگر داده اند تا نسخه آسيايى لينوکس را تهيه کنند تا ديگر تحت سلطه مايکروسافت نباشند.

ساير بخشهاى امپراتورى آقاى گيتس نيز مورد تهاجم قرار گرفته است.

مثلا بجاى خريد نرم افزار ادارى Office مى توان يک نسخه مشبه به نام Openoffice را از اينترنت داون لود کرد. همچنين برخى از کاربران بجاى نرم افزار ويرايش عکس مايکروسافت، از سرويس رايگان Picasa در سايت گوگل استفاده مى کنند.

با اين حال مايکروسافت اطمينان دارد کمتر مدير فناورى اطلاعات يک شرکت جرات مى کند به روساى خود توصيه کند که برنامه Office را که اکثر بنگاه هاى تجارى در اختيار دارند، کنار بگذارند و داده هاى خود را با يک نرم افزار محک نخورده پردازش کنند.

تقويت امنيت

آقاى گيتس با اذعان به اين نکته که مصرف کنندگان نگران امنيت ويندوز هستند، به بى بى سى گفته است: “امنيت در صدر دستور کار مايکروسافت قرار دارد.”

به گفته وى، در حال حاضر اين شرکت ۳۰ تا ۳۵ درصد بودجه تحقيق و توسعه خود را صرف تقويت امنيت سودآورترين نرم افزار خود، ويندوز، مى کند. آقاى گيتس قول مى دهد نسل بعدى ويندوز که فعلا لانگ هورن نامگذارى شده، ورود ويروس به رايانه کاربران را ناممکن کند.

البته لينوکس و سيستم عامل تايگر متعلق به شرکت اپل نيز از گزند ويروسها در امان نبوده اند.

مايکروسافت همچنين مى گويد معضل ناامنى ويندوز به اين دليل برجسته شده است که اکثر کاربران جهان از اين سيستم عامل استفاده مى کنند. به عبارت ديگر، اگر يک خرابکار رايانه (هکر) ويروسى را بنويسد، ممکن است بيش از ۹۰ درصد رايانه هاى جهان به آن آوده شوند.

بنابراين اگر مايکروسافت بتواند لانگ هورن را سر موعد به بازار بفرستد، سنگ اساس موفقيت آينده خود را نهاده است.

ورود به اتاق نشيمن

مايکروسافت به سلطه خود بر رايانه هاى ادارى راضى نيست و حالا مى خواهد وارد زندگى روزمره کاربران شود، بينشى که آقاى گيتس آن را دنياى ديجيتالى “کاربر- محور” خوانده است.

با اين وجود، پل راندل، مديربازاريابى محصولات ويندوز در بريتانيا اذعان مى کند که ورود به زندگى روزمره مردم دشوار است.

مايکروسافت يک دستگاه به نام “مرکز رسانه اى” توليد کرده است که ضبط فيلم، آرشيو عکس، پخش موسيقى، دسترسى به اينترنت، کنترل مرکزى نور و گرماى خانه را امکان پذير مى کند، اما فعلا گران است.

مايکروسافت اميدوار است تا سه سال ديگر قيمت اين دستگاه را به ميزانى برساند که در وسع مالى بسيارى از مصرف کنندگان باشد و مردم بجاى رايانه شخصى، مرکز رسانه اى بخرند.

اگر اين حربه موثر واقع نشود، اين شرکت مى خواهد حداقل اسباب بازى رايانه اى خود “ايکس باکس” را در ميان اعضاى خانواده ها محبوب کند.

آقاى گيتس مى گويد که نسل دوم اين دستگاه نشان مى دهد که مايکروسافت به بازيهاى رايانه اى تاکيد خاص دارد.

ويندوز براى دستگاه هاى قابل حمل

مايکروسافت به سلطه خود بررايانه هاى روميزى مغرور شده بود و تصور مى کرد ورود به بازار ساير دستگاه هاى نيازمند سيستم عامل نيز آسان خواهد بود.

اما اين غول نرم افزار ناگزير شد سه برابر تلاش کند تا بتواند با سيستم Palm به رقابت بپردازد. ورود ويندوز موبايل اين شرکت به گوشى هاى تلفن همراه نيز دشوارتر بوده است.

بيشتر سازندگان رايانه هاى دستى مى کوشند سيستم عامل ساخت خود را به خدمت بگيرند و در همين حال دستگاه Blackberry در ميان کاربران تجارى که مى خواهند موبايلشان نقش يک ارگانايزر را نيز ايفا کند، به محبوبيت فراوانى دست يافته است.

آنچه نمک به زخم مايکروسافت پاشيد، دستگاه پخش موسيقى iPod ساخت شرکت اپل بود که با ويندوز نيز سازار است و به کاربران امکان مى دهد فايلهاى موسيقى را از اينترنت داون لود کنند.

اما مايکروسافت اميدوار است همکارى راهبردى اش با نوکيا جهت طراحى يک نرم افزار رسانه اى براى گوشى هاى موبايل سبب شود گوشى هاى داراى حافظه زياد مانند نوکياى جديد “ان ۹۱” رقيب سرسخت iPod شوند.

نبرد در شاهراه جهانى

مارک بنيوف، رييس سايت salesforce.com که نرم افزارهاى لازم براى بازار سودآور “مديريت رابطه مشترى” را در رقابت با مايکروسافت ارايه مى دهد، مى گويد: “شرکتها ديگر از رقابت با مايکروسافت هراس ندارند.”

وى ادعا مى کند: “مايکروسافت شرکت تجارى بزرگى است، ولى مردم ديگر نرم افزارهاى بزرگ نمى خواهند.”

در واقع، مشکل مايکروسافت اين است: در حالى که شرکتها يکى يکى محصولات خود را براى رقابت عرضه مى کنند، شيوه هاى نوين نگارش نرم افزار مانند منبع باز بر سرعت نوآورى مى افزايد و الگوى تجارى بزرگترين نرم افزار ساز جهان را تهديد مى کند.

جورج کلونى، مدير پژوهشکده فارستر، پيش بينى مى کند که وقتى مايکروسافت به اين نتيجه برسد که الگوى تجارى اش شکست خورده، آن وقت اين شرکت مى فهمد که در بحران فرورفته است.

ساير کارشناسان عقيده دارند که بزرگترين نگرانى آقاى گيتس بايد موفقيت عظيم مرورگر منبع باز Mozilla Firefox باشد.

اين مرورگر که از “اينترنت اکسپلور” مايکروسافت سريع تر و امن تر به نظر مى آيد، اولين نرم افزار از اين نوع است که توانسته سلطه اين شرکت بر شاهراه جهانى اطلاعات را با موفقيت به چالش بکشاند.

کاربران اينترنت ظرف ۹ ماه ۵۰ ميليون بار مرورگر فايرفاکس را داون لود يا به روز کرده اند.

آقاى گيتس يکى از کسانى است که فايرفاکس را روى رايانه ميز کارش دارد. وى به بى بى سى گفته است: “من قدرى با آن کار کردم، ولى فرقى با مرورگرهاى ديگر ندارد، اينترنت اکسپلورر بهتر است.”

وقتى بى بى سى از وى درباره رشد سهم بازار فايرفاکس سوال کرد، او پاسخ داد: “مرتبا نرم افزارهاى زيادى داون لود مى شود، ولى آيا مردم واقعا از آنها استفاده مى کنند؟”

با اين حال، آقاى گيتس از سهم شش درصدى فايرفاکس در بازار مرورگر نگران شده و دستور داده است زمان عرضه اينترنت اکسپلورر هفت جلوتر آورده شود و حالا قرار است اين نرم افزار در تابستان امسال فروخته شود.

مجموعه اين چالشها سبب شده است مايکروسافت به افق بلندترى نگاه کند که آقاى گيتس آن را “همگرايى” مى نامد. منظور وى ترکيب کليه سيستمهاى کاربران در محل کار، خانه و در جاده است.

مبارزه وى از حالا آغاز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا