تکنولوژی

كارت‌هاى الكترونيكى جايگزين نسخه پزشكان مى‌شود

دنياى اقتصاد- در اروپا و آمريكا امروزه بيماران با كارت‌هاى الكترونيكى كه به همراه دارند به نزد پزشك مى‌روند كه فقط اطلاعات شخصى آنها مثل نام و آدرس و شركت بيمه‌اى كه آنها نزد او بيمه هستند ذخيره مى‌شوند.

اخيرا يك شركت معروفIT در فرانسه يكى از توليدكنندگان معروف مايكروچيپ تصميم به توليد كارت‌هايى گرفته‌ كه تمام اطلاعات بيمار و همچنين نسخه‌اى كه پزشك براى او مى‌نويسد به جاى اين كه در كاغذ اين نسخه نوشته شود در كارت او ذخيره مى‌شود كه داروخانه مى‌تواد به وسيله دستگاه كارت خوان، داروهاى درخواستى بيمار را تحويل دهد.

اين پروژه قرار است از اول سال 2006 به اجرا درآيد كه تحول عظيمى در رابطه با كارت‌هاى بيمه سلامتى در جامعه غرب به دنبال خواهد داشت.

هم‌اكنون فقط در آلمان 72ميليون آلمانى داراى كارت‌هاى بيمه سلامتى هستند.

رييس شركت فرانسوى Gemplus معتقد است كه اين پروژه بهتر است كه در ابتدا به صورت آزمايشى در برخى از مناطق آلمان و فرانسه اجرا شود تا اشكالات كار مشخص شود.

اين پروژه براى اولين بار در نمايشگاه معروف Cebit آلمان به نمايش درآمد كه به نظر همگان رسيد.

سالانه فقط در كشور آلمان 700ميليون نسه توسط پزشكان صادر مى‌شود كه 34 سنت هزينه بر مى‌دارد ولى در روش جديد فقط 7سنت هزينه مى‌شود كه سالانه حدود 200ميليون يورو مى‌توان از هزينه‌ها كاست.

بنابر تمايل بيمار در اين كارت‌ها علاوه بر مشخصات و اطلاعات شخصى، تمام سوابق بيمار از جمله نوع بيمارى، نوع خون، علت و زمان سانحه، عمل‌هاى بيمار و خلاصه تمام اطلاعات راجع به بيمار در اين كارت‌ها ثبت مى‌شود و تمام اين اطلاعات در (server) مركزى بيمه‌ها ذخيره مى‌گردد.

البته در ابتداى كار حدود 7/ 1ميليارد يورو بايد در خريد وسايل كارت خوان هزينه شود كه حدود 300000دستگاه كارت‌خوان در مطب‌ها و بيمارستان‌ها و داروخانه‌ا مورد نياز است.

البته بايد خاطرنشان ساخت از بهمن ماه سال گذشته كشور اتريش طرحى را شروع كرده كه شباهتى به طرح بالا دارد، به اين صورت كه 8ميليون e-cards صادر براى بيماران و 24000كارت براى پزشكان و داروخانه‌ها و بيمارستان‌ها صادر كرده كه تمام اطلاعات بيماران به علاوه سانحه‌هايى كه براى بيماران پيش آمده در آن ثبت شده كه بيماران از آن مى‌توانند براى شناسايى خويش مثل كارت شناسايى در صورت لزوم به ادارات دولتى نيز ارائه دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا