تکنولوژی

شركت‌‌هاى ايرانى در جست‌وجوى سهمى از بازار جهانيICT

دنياى اقتصاد- بزرگ‌ترين نمايشگاه فناورى اطلاعات و ارتباطات جهان 2005 Cebit امروز پنجمين روز برگزارى خود را سپرى مى‌كند. اين در حالى است كه رويدادهاى ان نمايشگاه به دليل عرضه آخرين دستاوردهاى ICT در آن جزو خبرهاى مهم فناورى اطلاعات در جهان قرار گرفته است.

در نمايشگاه سبيت 2005 از 67 كشور جهان 6279شركت كننده به معرفى و عرضه محصولات خود مى‌پردازند و ايران نيز در اين ميان با 13شركت در دو غرفه جداگانه براى سومين بار حضور در سبيت را تجربه مى‌كند.

به گزارش خبرنگار دنياى اقتصاد از سبيت آلمان در اين نمايشگاه كه به دليل سابقه و موقعيت خود به عنوان بزرگ‌ترين رويداد نمايشگاهى IT در گستره بين‌المللى نام گرفته است ايران در غرفه خود به عرضه دستاوردها و معرفى توانمندى‌هاى شركت‌هاى داخلى پرداخته است.

نرم‌افزارNETSMS ر غرفه ايران‌

در اين ميان نرم‌افزار پيام كوتاه شبكه كه NETSMS نام دارد در غرفه ايران به نمايش درآمد.

به گفته مازيار گنجه اى مديرعامل شركت كاريار ارقام اين نخستين نرم‌افزار كاملا ايرانى اس ام اس است كه در مقايسه با نمونه‌هاى خارجى از قابليت‌هاى متنوع‌تر و كامل ترى برخوردار است.

به گفته گنجه‌اى اين نرم‌افزار از يك هسته مركزى تشكيل شده كه ماژول‌هاى مختلف بر اساس نيازهاى مشترى به آن متصل مى‌شود.

از جمله كاربردهاى اين نرم‌افزار در بخش اتوماسيون ادارى است به طورى كه در يك ارگان و يا سازمان كه تعداد كامپيوترهايى تحت شبكه قرار دارند مى‌توان مثل يك سرور ايميل براى فرستادن پيام‌هاى حساس و فورى استفاده كرد به طورى كه تمام كاربران از طريق صفحه وب و يا ايميل و حتى مسنجر پيام‌هاى خود را به صورت اس ام اس به تلفن‌هاى همراه درخواستى ارسال كنند.

مزيت اين سيستم سرعت و در دسترس قرارداشتن افراد است ضمن اين كه تمامى ‌فعاليت‌هاى روى سيستم براى كنترل‌هاى بعدى ثبت مى‌شود و در نتيجه مدير سايت مى‌تواند در مواقع لازم گزارش همه پرسنل و محتواى پيام‌هاى رد و بدل شده را پيگيرى كند.

به گفته مدير كاريار ارقام اين نرم افزار همچنين مى‌تواند در كارخانه‌ها و مراكز صنعتى نصب شده و در صورت بروز هر گونه خطا و اشكالى در خط توليد پيام هشدار آميزى به مسوولان توليد ارسال كند و آنها را آگاه سازد.

همچنين سيستم هشدار فورى و سريع براى سيستم‌هاى امنيتى گرفته تا سيستم‌هاى آتش، اطفاى حريق، خرابى ماشين، دزدگير منازل و… به كار گرفته مى‌شود. به اين ترتيب به محض بروز كوچكترين اتفاقى با ارسال يك اس ام اس به مشترى وى در هر نقطه از كشور و يا كشورهايى كه تحت رومينگ با ايران قرار دارند از اين حوادث آگاه مى‌شوند.

به گفته گنجه‌اى با اين سيستم حتى مى‌توان به صورت كنترل از راه دور دستگاه‌ها و يا سيستم‌هاى مختلف را هدايت كرد.

به گفته گنجه‌اى يكى از مشكلاتى كه هم‌اكنون بر سر راه شركت‌هاى خدمات دهنده سرويس اس ام اس وجود دارد اين است كه قيمت سيم كارت بسيار بالا و به همين نسبت نصب هر نوع سيستم ويژه و يا سفارشى روى يك دستگاه خاص گران قيمت خواهد بود.

از طرف ديگر مشكلاتى كه عمدتا از طريق مخابرات براى شركت‌هايى از اين دست پيش مى‌آيد نيز بر اين مجموعه اضافه مى‌شود. به عنوان مثال مدير پارس اس ام اس مى‌گويد: مخابرات سيم كارت‌هايى كه ميزان مصرف اس‌ام اس آنها به 160 هزار تومان مى‌رسد را قطع مى‌كند و اين موضوع مدت‌ها مشكلاتى را براى ما ايجاد كرده بود، همچنين فراخوانى كه اخيرا مخابرات براى واگذارى سرويس اس ام اس براى شركت‌ها گذاشته موضوع ارسال 300 تا 400 هزار پيام به عنوان حداقل موضوع در نظر گرفته شده و يا تضمين محتواى پيام‌ها كه اساسا با هيچ الگوريتمى‌قابل انجام نيست.

گنجه‌اى با اشاره به اين كه تكنولوژى اس‌ام‌اس تكنولوژى جديدى در دنيا محسوب مى‌شود ولى هنوز مخابرات ما نسبت به آن تطبيق پيدا نكرده مى‌گويد: نمى‌توان ورود هر تكنولوژى را به كشور صرفا منحصر به انطباق با مخابرات كرد چون ممكن است ضعف‌هاى مخابرات تا سال‌ها در آن زمينه خاص برطرف نشود.

همچنين محمدرضا غلامى‌مدير نرم‌افزار كاريار ارقام و طراح اين سيستم نيز در زمينه مقايسه نرم افزارNET SMS با نمونه‌هاى خارجى گفت: در اين سيستم كليه امكاناتى كه در نرم‌افزارهاى خارجى وجود داشته گنجانده شده با اين تفاوت كه درNET SMS مجموعه‌اى از تمامى ‌امكانات نرم‌افزارهاى مختلف قرار گرفته است در عين حال ابداعاتى نيز در اين زمينه در نرم‌افزار داخلى ما وجود داشته كه مثلا مى‌توان به SMS Box وEmail Agent اشاره‌‌كرد.

ارايه نمايندگى محصولا‌ت ايرانى

در نمايشگاه سبيت‌هانوفر شركت‌هاى ايرانى سعى دارند با نمايش توانمندى‌هاى خود به ارائه نمايندگى محصولات خود به شركت‌هاى خارجى بپردازند چنانچه شركت علم و صنعت مذاكره خود را با شركت‌هايى از آلمان، هند، پرتغال و يونان براى اعطاى نمايندگى فروش محصولات خود آغاز كرده است.

به گفته شاهين حجازى مدير عامل شركت علم و صنعت پس از پايان نمايشگاه، دستگاه‌هاى نمونه را در اختيار كانديداهاى نمايندگى قرار مى‌دهيم تا پس از طى مراحل آزمون وارد مرحله عقد قرارداد شويم.

شركت علم و صنعت، توليد كننده دستگاه‌هاى حضور و غياب، كنترل تردد و گشت و نگهبانى است كه توان خود را در توليد اين دستگاه‌ها در نمايشگاه سبيت امسال نيز به نمايش گذاشته است.

اين شركت همچنين نرم‌افزارهاى مرتبط با دستگاه‌هاى خود را به چهار زبان فارسى، افغانى، انگليسى و عربى تهيه مى‌كند.

حجازى با بيان اين كه نمى‌توان صرفا به مذاكرات صورت گرفته در طول نمايشگاه بسنده كرد گفت: اين مذاكرات تنها با پيگيرى‌هاى بعدى نتيجه مى‌دهد.

وى كه تجربه دو دوره حضور در جيتكس دبى را نيز دارد گفت: حضور در دو دوره جيتكس موجب شد كه شركت‌هاى خارجى به ما اعتماد كنند كه نتيجه مذاكرات و پيگيرى‌هاى انجام شده ايجاد نمايندگى در چند كشور مختلف بود.

شركت علم و صنعت در كشورهاى امارات، سوريه، يمن، افغانستان و سنگال نماينده انحصارى و در كشورهاى بحرين، قطر ولبنان نماينده دارد.

مديرعامل شركت علم و صنعت، نقطه قوت محصولات اين شركت در رقابت با محصولات مشابه خارجى را علاوه بر كيفيت و ظاهر حرفه‌اى قيمت تمام شده آن عنوان كرد.

وى همچنين گفت: تلا مى‌كنيم با جلب اعتماد و اطمينان شركت‌هاى خارجى تمايل آنها را به فروش محصول شركت‌ها با نام خارجى جلب كنيم.

وى در پايان با بيان اهميت تحقيق و توسعه در شركت‌هاى نرم‌افزارى و سخت‌افزارى و دريافت نشان استاندارد CE را در صادرات بسيار مهم ارزيابى كرد و از موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتى ايران خواست در اين زمينه با بخش خصوصى و صادركنندگان محصول همكارى بيشترى كنند.

عرض اندام حاميان فرصت‌هاى آينده دى‌وى‌دى

يكى از مهم‌ترين دلايل جذب بيشترين مخاطب در سبيت عرضه جديدترين تكنولوژى‌ها و دستاوردهاى ICT جهان براى نخستين بار در اين نمايشگاه است.

به گزارش آى‌تى‌ايران حاميان فرصت‌هاى آينده دى‌وى‌دى به عرض اندام در سبيت 2005 پرداخته‌‌اند، خبر خوب:

جنگ طولانى فرمت‌هاى مختلف DVD به پايان خود نزديك مى‌شود و خبر بد: جنگ بعدى ميان HD DVD و BLU-RAY جنگ بين مرگ و زندگى خواهد بود.

هم اكنون شركت‌هاى كامپيوترى با ورود به عرصه كارزار اين دو فرمت جديد دى وى دى خود را براى يك جنگ تمام عيار آماده مى‌كنندBLU-RAY . از سوى سونى، فيليپس، سامسونگ، ال جى ، پاناسونيك ، اپل و دل حمايت مى‌شود و در مقابل HD-DVD از سوى NEC ، سانيو، توشيبا و تعدادى از استوديوهاى فيلمسازى در‌هاليوود.

هر دو تكنولوژى از ليزر آبى استفاده مى‌كنند اما تكنووژى BLU-RAY ظرفيت 25 گيگابايت را روى يك دى وى دى ارائه مى‌دهد، در حالى كه5 HD DVD 1گيگابايت است. هر دو تكنولوژى قابليت دو لايه بودن را هم روى هر ديسك دارند در حالى كه BLU-RAY قابليت سه لايه و بيشترى را نيز به زودى به دست خواهد آورد.

در اين ميان تكنولوژى HD DVD از لحاظ ساختار به DVD‌هاى امروزه شبيه تر است.

هر چند پايان چنين جنگى مشخص نيست اما هر دو گروه مى‌دانند كه اين رقابت موجب مشكلاتى براى مشتريان خواهد شد.

شگفتى از پويايى اقتصاد ايران‌ در سبيت

هاگن مولر مدير عامل شركت FAST (انستيتو تحقيقاتى فناورى نرم‌افزارهاى كاربردى) با شگفتى از پويايى اقتصاد ايران در سيت گفته است:

با توجه به دارابودن نيروى جوان و متخصص فرصت بزرگى براى توسعه آى تى ايران فراهم آمده و ضمن آن ، شركت‌هاى بين المللى نيز فرصت خوبى دارند تا با استفاده از نيروى متخصص در ايران به توليد نرم‌افزارهاى رقابتى و توسعه فناورى بپردازند.

شركت FAST يك شركت تحقيقاتى است كه 50درصد سهام آن متعلق به BMW و 50درصد ديگر در اختيار بانك ايالتى باواريا است.

هاگن مولر با بيان تجربيات و بررسى‌هايى كه روى بازار ايران انجام شده گفت: دروازه ورود ما به ايران شركت ايران خودرو بود زيرا ما در زمينه توسعه كسب و كار و پلت‌فرم تجارت الكترونيكى براى BMW فعاليت مى‌كنيم و زنجير تامين را توسعه مى‌دهيم بنابراين مى‌توانيم تجربيات خود را در اختيار صنعت خودروى ايران قرار دهيم.

وى در مورد رويداد Match Making (همكارى با شركت‌هاى ايرانى ) گفت: از آنجا كه 50 درصد سهام شركت FAST دولتى و متعلق به بانك ايالتى است، دولت باواريا از ما به عنوان نماينده خود خواسته كه رابطه با ايران را توسعه دهيم. وى زمان احتمالى برگزارى اين رويداد را 22 ژوئن 2005 اعلام كرد.

شركت FAST پيش از اين نيز قرارداد همكارى دو ساله‌اى با شركت عصردانش افزار ( ADA ) منعقد كرده و با همكارى اين شركت ايرانى در مناقصه سازمان گسترش معدن و صنايع معدنى (IMIDRO) جهت طراحى برنامه جامع آى تى شركت كرده است.

هاگن مولر با اشاره به پرونده هسته‌اى ايران گفت: واقعيت اين است كه شركت‌هاى آلمانى نگران هستند كه اين مساله با ديپلماسى حل نشود. ما خواهان حل ديپلماتيك موضوع و ايجاد زمينه گسترده تر همكارى با بخش خصوصى ايران هستيم.

نمايشگاه سبيت 2005 كه از 10مارس در شهر هانوفر آلمان برپا شده است فردا 16مارس به كار خود پايان مى‌دهد اين در حاليست كه تلاش‌هاى آغاز شده از سوى شركت‌هاى ايرانى براى بهره‌بردارى از فرصت‌هاى ايجاد شده از سوى سبيت در زمينه فناورى اطلاعات و ارتباطات ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا