تکنولوژی

سبيت ۲۰۰۵: صنعت نرم افزار ايران به کانالهای توزيع و نيروی انسانی متخصص نيازمند است

آی تی ایران – يک شرکت کننده ايرانى در نمايشگاه سبيت معتقد است شرکت هاى نرم افزارى ايران بايد روى نرم افزارهاى خاص که مشتريان خاص دارند بيشتر سرمايه گذارى کنند چون در شرايط على رقابت در عرصه نرم افزارهاى عام که رقباى زيادى دارد بسيار سخت است.

عليرضا عابدى نژاد عضو سابق هيات مديره انجمن صنفى آى اس پى ها و مدير عامل شرکت داده پردازان دوران مى گويد: با توجه به دشوراى هاى موجود بر سرراه شرکت هاى ايرانى در آوردگاه هاى بين المللى لزوما کيفيت محصولات ايرانى بايد نسبت به رقبا بيشتر باشد چون مشتريان ترجيح مى دهند از رقباى شناخته شده تر که کانال هاى توزيع مناسبى هم دارند استفاده کنند.

به گفته عابدى نژاد محصولات معتبر جهانى توسط کانال هاى توزيع خوبى تغذيه مى شوند و ايجاد اين کانال ها نياز به سرمايه گذارى دارد که فعلا در کشورها چنين کار انجام نشده است .

وى با اشاره به اين که برخلاف شرکت هاى ايرانى خارجى ها روى يک رشته تخصصى و عميق کار مى کنند افزود: به عنوان مثال در همين نمايشگاه شرکتى هست که فقط روى امنيت ايميل کار مى کند و محصولش در تمام جهان نيز خريدار دارد اما شرکت هاى ايرانى حتى اگر بخواهند تخصصى هم کا رکنند نمى توانند چون کفاف هزينه هاى آن ها را نمى دهد .

عابدى نژاد با اشاره به اين که عموما نرم افزارها در داخل کشور الگو بردارى شده از کارهاى داخلى ديگر يا بهترين حالت کارهاى خارجى قديمى هستند گفت: هنوز شرکت هاى ايرانى به حدى از بلوغ نرسيده اند که بتوانند خودشان ايده اى را ابداع کنند مثلا شرکت ما در زمينه کنترل دسترسى اينترنت روى شبکه لن نرم افزارى را تحت عنوان لن اکانتيگ به بازار ارايه کرد که ايده جديدى هم در داخل و هم در خارج از کشور بود اما به محض مطرح شدن اين موضوع شرکت هاى ايرانى ديگرى روى اين موضوع کار کردند.

به گفته عابدى نژاد دنبال کردن موضوعاتى که سهم بازارپيشتر در اختيار ديگران قرار داده چندان به صرفه نيست ضمن اين که از خلاقيت شرکت ها نيز مى کاهد.

وى افزود: اين که يک شرکتى در فروش نرم افزار موفق بوده لزوما به معناى موفقيت شرکت هاى ديگر نيست چون اندازه بازار محدود است زمانى صادرات نرم افزار در ايران شکل واقعى خود را مى گيرد که بتواند سوار بر موج شود و افراد خلاق با نگاه به پيشرفت تکنولوژى در دنيا بتوانند در زمينه نرم افزار ابداع گر باشند نه الگوبردارى صرف.

عابدى نژاد با اشاره به تنگناهاى صادارت نرم افزارهاى ايرانى گفت : رقباى ما سرمايه ،اعتبار کافى و شبکه توزيع مناسب دارند طيبيعى است در صورت وجود چنين رقيبى فروش محصول کار بسيار پيچيده اى است و از همه مهمتر فروش محصول تازه آغاز راه است . در واقع بايد از محصول توليد شده آنقدراطمينان وجود داشته باشد که بعد از فروش محصول نگرانى در خصوص پرداخت خسارت هاى احتمالى نداشته باشيد چون در آن سوى مرزها به سادگى و در صورت وجود کوچکترين اشکالى در نم افزار که منجر به خسارتى بشود تاوان هاى سنگينى را براى توليد کننده ايجاد مى کنند در نتيجه مسئله کنترل کيفيت در توليد نرم افزار اهميت فوق العاده اى دارد

به گفته عابدى نژاد مهمترين رمز موفقيت نرم افزارهاى ايرانى نوآورى است و در اين زمينه فقط رقابت با استفاده از اهرم قيمت کافى نيست.
وى وجود نيروهاى کافى آموزش ديده را در موفقيت و رشد اين صنعت بسيار مهم خواند و گفت: نيروهاى متخصص موجود در بازار نرم افزار داخلى پاسخ گوى نيازهاى بازار داخل نيز نيستند بديهى است در اين حالت نمى توانيم به فکر تصاحب بازارهاى بين المللى باشيم اين کمبود نيرو آنقدر اين روزها به چشم مى خورد که شنيده مى شود برخى شرکت هاى داخلى به فکر ورود برنامه نويسان هندى افتاده اند و به تبع آن قيمت نيروى متخصص روز به روز در حال افزايش است به گونه اى که فاصله اين قيمت با قيمت نيروهاى خارجى هر روز در حال کم شدن است

وى افزود: در چنين شرايطى نمى توان توقع داشت که شرکت هاى خارجى توليد نرم افزار خود را به شرکت هاى ايرانى برون سپارى کنند.

عابدى نژاد اضافه کرد: حجم ريالى بازار نرم افزار اعم از داخلى و خارجى تابعى است از تعداد نيروى انسانى متخصص هر چه اين نيروى انسانى بيشتر شود نيروها خود مى توانند ايجاد اشتغال کرده ايده بپردازى کنند و در نتيجه به توليد نرم فزارهاى جديد بپردازند در کشور هند که جزو بزرگترين صادرکنندگان نرم افزار در دنياست هميشه نيروهاى برنامه نويسى وجود دارند که در عين متخصص بودن جوياى کار هستند وليکن در بازار داخلى هميشه کارفرمايان هستند که به دنبال نيروهاى برنامه نويس هستند . اگر مى خواهيم از کشورى مثل هند الگو بگيريم بايد به بحث آموزش نيروهاى نرم افزار خيلى جدى تر بيندشيم .

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: 2indemnity

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا