تکنولوژی

بانک جهانی: شکاف ديجيتالی با سرعت باورنکردنی در حال پر شدن است

آی تی ایران – بانک جهانى گزارش داد شکاف ديجيتالى با سرعتى باورنکردنى در حال کاهش است.

به گزارش رويتر از ژنو نماينده بانک جهانى در جمع 1700 نفر از نمايندگان و متخصصان کشورهاى مختلف که در اجلاس مقدماتى جامعه اطلاعاتى شرکت داشتند با تاکيد بر اين که شکاف ديجيتالى ميان کشورهاى ضعيف و غنى به سرعت در حال کاهش است گفت: گزارش ها نشان مى دهد که سرويس هاى مخابراتى کشورهاى فقير به شکلى ناگهانى در حا گسترش است.

مرتبط:
اخبار و گزارش های مرتبط با اجلاس مقدماتی جامعه اطلاعاتی در ژنو

بانک جهانى در عين حال تاکيد کرد. رشد دسترسى مردم کشورهاى توسعه يافته به تکنولوژى هاى ارتباطى بسيارى سريعتر از دسترسى آنها به تکنولوژى هاى نوين در گذشته بوده است.

این اظهار نظر بانک جهانی مخالف اظهار نظر مقام های کشورهای درحال توسعه و خصوصا آفریقایی است و در حقیقت مبین این نکته است که کشورهای آفریقایی برای دریافت کمک های مختلف وضعیت را اغراق آمیز جلوه می دهند.

بانک جهانى در گزارش خود می افزاید: هم اکنون نيمى از جمعيت جهان از دسترسى به تلفن ثابت برخوردارند و 77 درصد از آنها در مناطقى زندگى مى کنند که تحت پوشش شبکه موبايل قرار دارد که اين ميزان بالاتر از هدف تعيين شده 50 درصدى WSIS براى سال 2015 است.

در همين حال اين گزارش حاکى است درحدود 59 ميليون تلفن ثابت يا موبايل در سال 2002 در آفريقا وجود داشت و اين بر خلاف گفته هاى Abdoulaye Wade’ رييس جمهور سنگال در کنفرانس سازمان ملل در سال گذشته است که گفته بود تنها تلفن هاى منتهتن بيشتر از تمامى تلفن هاى کل آفريقاست.

سازمان ملل اميدوار است توسعه تکنولوژى هاى ارتباطى مثل موبايل و اينترنت به ريشه کن کردن فقر و ساختن فضايى دموکراتيک در جهان کمک کند.

کشورهاى فقيرتر مخصوصا کشورهاى آفريقايى انتظار دارند که در نشست امروز (جمعه ) در اجلاس مقدماتى جامعه اطلاعاتى در ژنو موضوع صندوق اتحاد ديجيتال و کمک هاى مالى براى کاهش شکاف ديجيتالى را مطرح کنند.

موضوع ایجاد صندوق اتحاد ديجيتال نخستين بار توسط رييس جمهور سنگال در فاز نخست اجلاس جامعه اطلاعاتى مطرح شد که موضوع حمايت و مشارکت جهانى در اين صندوق از جمله موارد باقى مانده از دور نخست اجلاس جامعه اطلاعاتى بود.

بر اساس گزارش ITanalyze.ir اين صندوق در سوييس به ثبت رسيده است.اما منابع مالى اين صندوق بر اساس توافقات اوليه صرف سرمايه گذارى هاى کلان در زيرساخت ها نخواهد شد و اين منابع عمدتاً صرف پروژه هاى عمومى مى شود.بر اين اساس60 در صدد بودجه صندوق به پروژه کشورهاى کمتر توسعه يافته (آفريقايى)،30 در صد به کشورهاى در حال توسعه و 10 درصد به کشورهاى توسعه يافته آنهم در مواردى که آثارى از شکاف ديجيتال مشاهده شود اختصاص مى يابد. هزينه هاى ادارى اين صندوق نيز فراتر از 6 درصد کل موجودى صندوق نخواهد بود.

در مورد ايجاد اين صندوق نيز بحث ها و مسايل متعددى وجود دارد . کشور غنا معتقد است که اين يک راهکار آفريقايى براى مشکلات آفريقايى ها نيست ، بلکه يک راه کار جهانى براى مسايل جهانى است.اما در خصوص نحوه عملکرد اين صندوق نيز ترديد هايى وجود دارد.براى مثال کشورهاى ونزوئلا ،کوبا و اندونزى اين پرسش را مطرح مى کنند که چرا تنها آفريقايى ها بايد به بودجه صندوق دسترسى داشته باشند در اين خصوص همچنين پرسش هايى در خصوص علت ثبت اين صندوق تحت قوانين کشور سوييس مطرح است و برخى خواستار لحاظ شدن مکانيزم هاى و نهاد هاى بين المللى همچون سازمان ملل هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا