تکنولوژی

كاربران ایرانی براى خريد ديسك سخت كامپيوتر احتياط كنند

دنياى اقتصاد – هاردديسك (Hard Disk) يكى از اجزاى اصلى و مهم كامپيوتر است كه به منظور نگهدارى اطلاعات سيستم و برنامه‌ها و داده‌هاى كامپيوترى استفاده مى‌شود و سرعت بالا و ظرفيت بالاى آن در ذخيره‌سازى مناسب اطلاعات تاثيرگذار است.

در بازار كامپيوتر سه نوع هاردديسك با نام‌هاى ide، scsi و sata با برندها و مارك‌هاى مختلف موجود است.

هاردهاى ide پرفروش‌ترين نوع هارد است كه مورد استفاده اكثر كاربران معمولى و حرفه‌اى كامپيوتر قرار مى‌گيرد. اين هارد داراى سرعت انتقال اطلاعات به ميزان 66، 100 و 133 مگابايت و سرعت دورانى آن (سرعت چرخش هارد) 5200 و يا 7200 دور در دقيقه (rpm) است.

هاردهاى scsi نيز داراى بالاترين سرعت انتقال هستند اما به دليل قيمت گران تنها مورد استفاده در سرورها و كارهاى ميكس و انيميشن حرفه‌اى قرار مى‌گيرند.

به گفته يكى از فروشندگان قطعات كامپيوترى در بازار بهتر است كاربران معمولى و حرفه‌اى از خريد هاردهاى ide خوددارى و به استفاده از هاردهاى sata روى آورند.

هاردهاى sata داراى سرعت انتقال051 mb و سرعت دوران 7200 و 5200دور در دقيقه هستند كه با توجه به اينكه مادبردهاى جديد قابليت كار با هاردهاى sata را دارند بهتر است كاربران با پرداخت كمى هزينه بيشتر (10 تا 20هزار تومان گران‌تر از ide) از اين هارد استفاده كنند.

بهترين و مناسب‌ترين ظرفيت هارد ديسك براى سيستم‌هاى كامپيوترى 80گيگا بايت است و در صورت نياز مى‌توان اقدام به نصب هارد دوم نيز كرد اما 80گيگا بايت نياز اكثر كاربران را مرتفع مى‌كند.

به گفته منوچهر آقازاده از همراه سيستم تهران مشتريان هاردديسك بايد از فروشگاه‌ها و شركت‌هاى معتبر هارد را تهيه كنند زيرا هم اكنون دو نوع هارد در بازار موجود است.

به گفته وى برخى هاردها آكبند اصل و برخى هاردهاى بازيافت شده البته در كارخانه اصلى خودشان هستند.

هاردهاى بازيافت شده هاردهايى هستند كه در كارخانه بعد از توليد و بسته‌بندى به دليل داشتن ايرادهايى دوباره بازسازى مى‌شوند كه به همين دليل كارخانه آنها را با قيمت پايين‌ترى عرضه مى‌كند.

آقازاده مى‌گويد: متاسفانه در بازار ايران فروشندگان براى دريافت سود بيشتر به خريداران تفاوت هاردها را بيان نمى‌كنند چون از هيچ طريقى امكان تشخيص وجود ندارد.

هم اكنون پر فروش‌ترين هارد از مارك Maxtor در بازار است. البته تا چند سال گذشته هاردهاى كوآنتوم پر فروش‌ترين هارد بازار ايران بوده اما Maxtor اين كارخانه را خريدارى و سپس هاردهاى كوآنتوم را با نام Maxtor Q و هم‌اكنون با نام Maxtor عرضه مى‌‌كند.

هاردهاى ژاپنى Maxtor با قيمت مناسب و يك سال گارانتى به‌وفور در بازارهاى كامپيوتر ايران عرضه مى‌شوند اما هاردهاى western Digital، seagate ، Samsung و fujisto نيز به ترتيب داراى بازار فروش مناسبى در كشور هستند.

با توجه به اينكه هاردديسك يكى از ظريف‌ترين و حساس‌ترين قطعات كامپيوتر است پيشنهاد مى‌شود در نگهدارى آن دقت شود و هنگامى‌كه دستگاه كامپيوتر شما روشن است كيس خود را حركت ندهيد و در زمان خاموشى سيستم نيز ضربه‌اى به كيس وارد نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا