تکنولوژی

ايسنا: The planet هرگز توضيحي نداد

ایسنا – درهفته‌هاى گذشته شاهد واكنش‌هاى مختلف شخصيت‌ها ، انجمن‌هاى صنفى و رسانه‌هاى داخلى و خارجى و همچنين مقامات مسوول نسبت به اقدام غيرقانونى سرويس دهنده آمريكايى The planet ، در حذف سايت خبرگزارى دانشجويان ايران بوديم.

درتاريخ 14 ژانويه مصادف با 25 دى ماه ساعت 11 به وقت آمريكا درايميل ارسالى از سوى سرويس‌دهنده‌ى آمريكايى The planet به ايسنا تاكيد شده بود كه اين خبرگزارى بايد طى 48 ساعت آتى سرور The planet را ترك كند، هم‌چنين يادآور شده بود كه اين ايميل برگشت‌ناپذير بوده و قابل مذاكره نيست.

اين اخطار از سوى سرويس‌دهنده‌ى آمريكايى به اين خبرگزارى درحالى اعلام شده بود كه براساس شرايط و قوانينى كه سرويس دهنده‌ى The planet در سايتش اعلام كرده‌است، تحت هيچ شرايطى حق نداشت سرويس طرف مقابل خود را به طور دائم قطع كند.

حذف سايت ايسنا به نوان يك خبرگزارى فراگير،از سوى اين سرويس دهنده‌ى آمريكايى خلاف قوانين انفورماتيكى در سراسر دنيا و به تاييد و تصريح اغلب كارشناسان مغاير با شعار لزوم برقرارى جريان آزاد اطلاعات و رعايت اصل آزادى دسترسى به اطلاعات و اخبار بود.

خبرگزارى دانشجويان ايران بارها از اين سرويس دهنده خواست دليل اين برخورد يك سويه را توضيح دهد،اما اين سرويس دهنده هرگز حاضر به پاسخگويى درباره دليل اقدام خود نشد و به عبارتى ديگر هيچ توضيحى در اين باره نداشت.

درپى اين اقدام سرويس دهنده آمريكايى و انتشار خبر آن، سازمان‌هاى مرتبط و برخى رسانه‌هاى بين‌المللى نيز دليل اين اقدام را از مسوولان سرويس دهنده آمريكايى پرسيدند؛ اما آنها نيز همچون ايسنا اين پرسش را بى‌پاسخ يافتند.

اكنون پس از حدود دو هفته شركت The planet هنوز توضيحى درباره دلايل قطع سايت ايسنا ارائه نكرده و آخرين درخواست توضيح ايسنا در تاريخ 25 ژانويه را نيز بى‌پاسخ گذارده است كه در تحليل بسيارى از كارشناسان و با توجه به سوابق و نمونه ها ى مشابه انگيزه اصلى حذف سايت ايسنا كاملا خارج از حيطه‌هاى قانونى و در واقع در ملاحظات سياسى ارزيابى شده است.

در عصرى كه از آن به عنوان عصر ارتباطات و يا موج سوم و «اطلاعات – منبع قدرت»، ياد مى شود، آمريكا همواره خود را مدعى دفاع از «جريان آزاد اطلاعات» معرفى كرده و در سالهاى گذشته كشورهاى بسيارى را به جلوگيرى از اين جريان متهم كرده است. حذف سايت ايسنا به روشنى نشان مى‌دهد شعار «جريان آزاد اطلاعات» در معيارهاى دوگانه و چندگانه سرنوشتى مبهم يافته است.

اما همه به ويژه آمريكايى ها بايد بهتر از هر كسى بدانند كه گسترش رسانه‌هاى الكترونيك و در دسترس بودن ساده‌ى اطلاعات براى تمام اقشار جامعه درحال حاضر به افزايش بسيار سريع بهره‌مندى از اطلاعات در جوامع مختلف انجاميده و بسيارى از محدوديت‌هاى پيشين رسانه‌ها در حيطه‌هاى سخت افزارى و فيزيكى امروزه ديگركاربرد ندارد و به همين دليل ايجاد محدوديت در جرين اطلاعات هر روز براى كشورى چون آمريكا نيز دشوارتر مى‌شود.

نكته ديگر آنكه ،حذف سايت ايسنا از سوى سرويس دهنده آمريكايى نشان مى دهد، سرورهاى آمريكا ديگر براى پايگاه‌هاى اطلاع رسانى مستقل جهان قابل اعتماد نيستند و چه بساهرلحظه اين سرورها بدون هيچ توضيحى سايت هاى طرف قرارداد خود را حذف كنند،از اين رو خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا) نيزبا احتمال قطع سرور ديگر خود از سوى ساير شركت هاى آمريكايى، سرويس دهنده هاى ديگرى را در خارج از آمريكا از جمله فرانسه به عنوان مكمل سرور دوم خود انتخاب كرد تا با بهره گيرى از خدمات آنها امكان هرگونه محدوديت در دسترسى مخاطبان را به حداقل برساند ، كما اين كه اگردر كنار The planet سرور ديگرى براى ايسنا منظور نشده بود تحقيقا با ضرب الاجل كوتاه مدت و اقدام يك سويه اين شركت آمريكايى تا مدت طولانى مخاطبان محترم ايسنا از دسترسى به خبرهاى اين رسانه محروم مى ماندند. در اين جا فرصت را مغتنم شمرده مراتب تاسف خود را از فقر امكانات تكنولوژيكى منطقه اى و ملى دراين گونه موارد اعلام داشته و بر لزوم توجه همه ملتها به تجهيز و توسعه فناورى هاى مربوط كه از ضروريات استقلال در دنياى معاصر است تاكيد مى كنيم.

خبرگزارى دانشجويان ايران از همه شخصيت‌هاى فرهنگى،سياسى و رسانه‌يى و همچنين مقامات و مسوولان دولت ، نميندگان محترم مجلس شوراى اسلامى، انجمن‌هاى صنفى و حقوقى داخل و خارج ، مطبوعات و خبرگزارى هاى كشور و مديران عامل محترم ايرنا و مهر وسايت هاى اينترنتى و رسانه هاى بين المللى كه موضوع حذف سايت ايسنا را پيگيرى كرده و به عنوان مساله‌اى ملى يا مهم در عرصه ارتباطات بين المللى به آن نگريستند تا جهان كمتر شاهد چنين وقايعى باشد ، كمال قدردانى و تشكر را دارد.

روابط عمومى خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا