تکنولوژی

مسعود فاتح: ایسنا به دنبال جایگزینی اروپایی برای سرورهای خود است

ايتکا – خبرگزارى ايسنا به دنبال جايگزين كردن سرويس دهنده اروپايى به جاى سرويس دهنده آمريكايى خو است .

سردبير سرويس جامعه اطلاعاتى ايسنا گفت:طبق قرارداد موجود بين ايسنا و سرور آمريكايى The planet اين سرويس‌دهنده تحت هيچ شرايطى حق نداشت سرويس طرف مقابل را حذف كند و اين در حالى است كه با ادامه نامه‌نگارى‌هاى اينترنتى مشكل موجود حل نشد و ظرف 53 ساعت از زمان اخطار، سايت ايسنا از سوى اين سرور حذف شد.

خبرگزارى ايسنا به دنبال جايگزين كردن سرويس دهنده اروپايى به جاى سرويس دهنده آمريكايى خود در تاريخ 14 ژانويه مطابق با 25 دى ماه سال جارى ايميلى از سوى سرور The planet به ايسنا ارسال شد كه ايسنا بايد ظرف 48 ساعت اين سرور را ترك كند.
اين سرور آمريكايى همچنين در ايميل ارسالى خود به خبرگزارى دانشجويان ايران تأكيد كرده بود هيچ مذاكره‌اى را با ايسنا قبول نمى‌كند.

مسعود فاتح سردبير سرويس جامعه اطلاعاتى خبرگزارى ايسنا در اين خصوص به خبرنگار آژانس خبرنگاران تكنولوژى ايران(ايتكا) گفت: اين اخطار در حالى از سوى اين سرويس‌دهنده صادر شد كه مسيرى كاملاً بر خلاف قوانين بين‌المللى پيموده شده بود.

طبق قرارداد موجود بين ايسنا و سرور آمريكايى The planet اين سرويس‌دهنده تحت هيچ شرايطى حق نداشت سرويس طرف مقابل را حذف كند و اين در حالى است كه با ادامه نامه‌نگارى‌هاى اينترنتى مشكل موجود حل نشد و ظرف 53 ساعت از زمان اخطار، سايت ايسنا از سوى ين سرور حذف شد.

دبير سرويس جامعه اطلاعاتى ايسنا، خاطرنشان كرد: اينگونه اقدامات از سوى آمريكا كه خود را پرچمدار دفاع از حقوق بشر و مدعى آزادى مطبوعات مى‌داند نشانه آن است كه مباحث حقوق بشر و آزادى اطلاعات از سوى آنها حربه‌اى سياسى است كه عليه كشورهاى مستقل و غيرهمسو با سياست‌هايشان به كار مى‌برند.

اين كارشناس مخابرات ادامه داد: در اين ميان ماجراى حذف سايت ايسنا از سوى سرور آمريكايى سبب شد تا بسيارى از فعالان مطبوعاتى و سياسى نيز به اظهارنظر پيرامون اين ماجرا بپردازند، اما نكته‌اى كه بيش از پيش در اين ماجرا و قضايايى اينچنينى (نظير قطع سرويس شبكه تلويزونى المنار لبنان از سوى كشورهاى غربى) خودنمايى مى‌كند لزوم تلاش كشورهاى اسلامى براى در دست گرفتن تكنولوژى ارتباطات و به خصوص در در اختيار داشتن ماهواره و ديتاسنتر مستقل براى استقلال تكنولوژيكى از كشورهاى غربى است، همچنين اينگونه اقدامات لزوم حمايت دولت از رسانه‌هاى خبرى كشور را دوچندان كرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا