تکنولوژیگوناگونلپ‌تاپ

جایگزینی تبلت با لپ تاپ، یا پای بندی به سبک سنتی کامپیوترها

در گذشته، خرید کامپیوتر قابل حمل بسیار ساده بود؛ اگر نیاز به چنین کامپیوتری داشتید، قطعا خرید لپ­ تاپ، شما را به هدف می­ رساند. اما امروزه، با رشد فناوری­ های سخت­ افزاری و نرم ­افزاری و با ورود تلفن­ های هوشمند و تبلت ­ها به بازار، مرزهای بین انواع کامپیوترهای قابل حمل، تا حدودی کمرنگ شده است. به عنوان کاربر، چه نکاتی را برای خرید کامپیوتر قابل حمل باید در نظر بگیرید؟ در ادامه با ما همراه باشید.

اگر صرفا به برگزاری ویدئو کنفرانس می ­پردازید، ایمیل­ های خود را بررسی می­ کنید یا به طور دقیق­ تر، از کامپیوتر خود برای اهداف خانگی استفاده می ­نمایید، فرقی نمی­ کند که لپ­ تاپ خریداری کنید یا تبلت؛ اما آیا برای کاربران تخصصی یا تجاری نیز انتخاب کامپیوتر قابل حمل به همین صورت است یا کارایی یک دستگاه بر دیگری برتری دارد؟ در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

مقایسه تبلت و لپ ­تاپ

در مقایسه بین لپ ­تاپ و تبلت، بر خلاف مقایسه بین لپ­ تاپ و کیس کامپیوتری، بسیاری از ویژگی ­ها مشترک هستند. بهترین تبلت ­های ویندوزی در مقایسه با لپ­ تاپ ­های اقتصادی، عملکرد بهتری دارند؛ اما آیا تبلت، جایگزین مناسبی برای کامپیوترهای قابل حمل سنتی است؟ یا باید موارد دیگر را نیز مورد بررسی قرار داد؟ مهم­ترین نکته­ ای که باید در نظر داشته باشید، این است که کامپیوتر قابل حمل خود را برای هدف کاری نیاز خواهید داشت یا استفاده شخصی.

هدف از خرید کامپیوتر قابل حمل

اگر برای کار به کامپیوتر نیاز داشته باشید، لازم است که زمان زیادی را پشت سیستم خود سپری نمایید و جزئیات زیادی را مورد توجه قرار دهید. همچنین، در زمینه­ های کاری مختلف، نیاز به نصب نرم ­افزارهای متعدد نیز خواهید داشت؛ از برنامه های برگزاری جلسات اینترنتی، ابزارهای مدیریت کاری و … گرفته تا نرم­ افزارهای تخصصی. بنابراین کامپیوتر قابل حمل شما باید قادر به مدیریت تمام برنامه­ ها و روال­ ها به صورت کارآمد و موثر باشد. یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که کامپیوتر قابل حمل، بایستی قادر به شارژدهی باتری متناسب با بازه زمانی کاری بوده و اگر از فناوری فست­ شارژ نیز بهره­ مند باشد، به سرعت شارژ شدن باتری دستگاه کمک شایان توجهی می­ نماید. همچنین، در چنین کامپیوتری، وجود فن قوی که سخت ­افزارهای پرکاربرد را خنک کند نیز واجب است. برای تعامل طولانی­ مدت با کامپیوتر، بهتر است دستگاه موردنظر دارای کیبورد باشد. با توجه به این ویژگی­ ها، لپ­ تاپ، گزینه مناسب­تری است؛ چه قصد خرید لپ­ تاپ استوک داشته باشید یا لپ­ تاپ نو، این ویژگی­ ها را باید در نظر داشته باشید.

جایگزینی تبلت با لپ تاپ، یا پای بندی به سبک سنتی کامپیوترها

دسته دیگری از کاربران هستند که برای استفاده شخصی نیاز به استفاده از کامپیوتر دارند تا در اینترنت به گشت ­و گذار بپردازند یا به تماشای فیلم بنشینند. اگر قصد دارید که از کامپیوتر قابل حمل خود برای اهداف سرگرمی استفاده نمایید و همچنین به اجرای برنامه های سبک کاری مانند مجموعه آفیس نیز بپردازید، تبلت­ های ویندوزی، گزینه ­های سبک ­وزنی هستند که نسبت به تبلت­ های اندرویدی از سخت ­افزار سریع­تر و سیستم خنک­ کننده بهتری برخوردارند و در برخی مدل­ها، علاوه بر خود تبلت، دارای کیبورد قابل جداسازی نیز هستند. در ادامه به بررسی تفاوت­ های استفاده از تبلت و لپ­ تاپ خواهیم پرداخت.

روش ­های وارد کردن اطلاعات

تبلت­ ها، با تکیه بر رابط کاربری لمسی، قادر به خدمات ­رسانی به کاربران هستند. بنابراین، در زمان وارد کردن متون، می­ توانند کاربر را به چالش بکشند. البته این موضوع درباره تبلت­ های ویندوزی صدق نمی­ کند، زیرا این دستگاه ­ها، از کیبوردی مشابه لپ ­تاپ­ های کوچک برخوردارند و همچنین می ­توان با استفاده از کیبورد خارجی با دکمه­ های بزرگ­تر، این ضعف تبلت را پوشش داد.

ابعاد کوچک­تر و وزن پایین ­تر برای جابه­ جایی

بسیاری از تبلت­ های ویندوزی، نسبت به اولترابوک ­ها سبک­تر هستند. از آنجایی که لپ­ تاپ­ ها، دارای قطعات پردازشی حرفه­ ای ­تر، حافظه ای با ظرفیت بالاتر و سیستم خنک­ کننده قوی­تری هستند، وزن کلی آنها نیز بالاتر از تبلت ­های ویندوزی خواهد بود. در میان لپ­ تاپ­ ها، لپ­ تاپ­ های سبک ­وزن یا در اصطلاح اولترابوک­ ها، موارد مناسبی برای سفرهای کاری هستند.

شارژدهی باتری

میزان شارژدهی باتری، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله ظرفیت باتری، کارکرد دستگاه کامپیوتری و …. . اما جالب است بدانید که به طورکلی، شارژدهی باتری تبلت­ های ویندوزی نسبت به لپ­ تاپ­ های صنعتی، بالاتر است. دلیل این امر در این نکته نهفته است که سخت­ افزارهای تبلت، انرژی کمتری مصرف می­ نمایند. قطعات لپ ­تاپ­ ها، چه استوک و چه نو، برای کارایی حرفه­ ای طراحی شده­ اند و از این جهت، فضای بیشتری را در ساختار داخلی آنها اشغال می­ نمایند؛ بنابراین، فضای چندانی برای جاسازی باتری بزرگ­تر و پرظرفیت­ تر وجود نخواهد داشت و از آنجایی که این قطعات به مصرف انرژی بیشتری نیاز دارند، شارژدهی باتری لپ­ تاپ تا حدودی پایین ­تر از تبلت ویندوزی خواهد بود.

ظرفیت حافظه

ظهور حافظه SSD و فلش مموری به طور بارزی، به موفقیت بیشتر بازار کامپیوترهای سبک ­وزن، خصوصا تبلت ­ها، کمک کرد. در واقع برای ارتقاء سرعت اجرایی، پایین نگه داشتن اندازه و هزینه تولید تبلت­ ها، سازندگان از حافظه­ های SSD برای ذخیره­ سازی برنامه­ ها و داده ­ها استفاده نمودند. البته استفاده از این نوع حافظه، یک اشکال دارد؛ ظرفیت ذخیره­ سازی داده ­ها محدودتر است. تبلت­ های ویندوزی، قادر به استفاده از حافظه­ های داخلی با ظرفیت بالا نخواهند بود و از این جهت، لپ­ تاپ­ ها، ظرفیت بالاتری برای ارتقاء حافظه اصلی دارند. هم لپ ­تاپ­ ها و هم تبلت ­های ویندوزی، از پورت ­های USB مختلف و پورت مخصوص کارت­ های حافظه نیز برخوردارند که موجب می­ شوند بیش از پیش، کاربران در اضافه کردن ظرفیت حافظه ی کامپیوترها آزادی عمل داشته باشند.

عملکرد کلی

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، لپ­ تاپ، عملکرد حرفه ای تری نسبت به تبلت ویندوزی دارد. بنابراین چه برای انجام کارهای سبک همچون چک کردن ایمیل ها، گشت ­وگذار در اینترنت، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی نیاز به کامپیوتر قابل حمل داشته باشید و چه برای اجرای نرم­ افزارهای تخصصی و گرافیکی، لپ­ تاپ­ ها، کامپیوترهای توانمندی هستند که قدرت اجرایی بالاتری را در اختیار کاربران قرار می ­دهند. همچنین، اگر اهل اجرای برنامه­ های مختلف به صورت موازی و همزمان باشید، لپ ­تاپ­ ها از قابلیت بیشتری نسبت به تبلت­ ها برخوردارند؛ حتی در صورتی که نیاز به ارتقاء سخت افزاری برخی قطعات وجود داشته باشد، لپ­ تاپ­ ها ظرفیت بسیار بالاتری دارند.

جایگزینی تبلت با لپ تاپ، یا پای بندی به سبک سنتی کامپیوترها

کدام کامپیوتر مناسب شماست، لپ­ تاپ یا تبلت؟

تبلت ویندوزی خریداری نمایید:

اگر مدیریت بخش تولیدی یا صنعتی را بر عهده دارید؛ زیرا تبلت­ ها را به راحتی با خود در خطوط مونتاژ یا تولید، حمل خواهید کرد، به سرعت آنها را روشن کرده و می ­توانید روی شارژدهی طولانی باتری آنها نیز حساب کنید. همچنین، اگر دانش­ آموزی هستید که برای کلاس­های آنلاین خود نیاز به کامپیوتری سبک وزن با دوربین مناسب دارید، تبلت ویندوزی مناسب استفاده شما خواهد بود.

لپ ­تاپ خریداری نمایید:

اگر طی روز به میزان زیادی به تایپ می ­پردازید، استفاده از کیبورد لپ­ تاپ، تجربه بهتری را برایتان فراهم می­ آورد. همچنین، کاربران متخصصی که از نرم­ افزارهای تخصصی استفاده می ­نمایند و نیاز به استفاده از سخت ­افزارهای قدرتمند و قدرت پردازشی بالاتری دارند نیز باید از لپ­ تاپ­ ها استفاده نمایند. اگر از دستگاه­ های جانبی مختلفی نیز استفاده می­ نمایید، انتخاب لپ ­تاپ به جای تبلت، عاقلانه­ تر خواهد بود، زیرا لپ­ تاپ­ ها، خصوصا لپ­ تاپ­ های استوک، با پورت­های متنوعی ارائه شده­ اند و در کنترل کردن ارتباطات خارجی، بهتر از تبلت­ ها عمل می­ کنند.

به طورکلی، لپ­ تاپ ­ها، کامپیوترهای قابل حمل بسیار منعطف­ تری هستند. البته از نظر قابلیت حمل، مدت ­زمان عملکرد با استفاده از باتری و سادگی استفاده، همانند تبلت­ ها نیستند. از طرف دیگر، تبلت­ ها در مقایسه با لپ­ تاپ­ ها، دارای محدودیت­ های فنی هستند که باعث می ­شوند فعلا جایگزین متناسبی برای لپ­ تاپ­ ها نباشند. اگر در اغلب اوقات، از لپ­ تاپ استفاده می­ نمایید، خرید یک تبلت ویندوزی، به عنوان دستگاه کامپیوتری جانبی برای سرگرمی یا کارهای سبک، فکر خوبیست.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا