تکنولوژی

برای نخستین بار : اینترنت پرسرعت یکشنبه کلیک می خورد

آی تی ایران – یکشنبه هفته آینده برای نخستین بار پس از ورود اینترنت به کشور اینترنت با سرعتی بیشتر از ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه به کاربران عادی عرضه می شود.

با افتتاح مراکز اینترنت پرسرعت طی هفته آینده نخستین دوره از واگذاری پورت های اینترنت پرسرعت در کشور آغاز می شود.

طی یک سال گذشته که مجوز اینترنت پرسرعت به ۱۱ شرکت خصوصی اعطا شد مشکلات بسیاری باعث شد تا سرویس دهی آنها آغاز نگردد که از آن جمله می توان به قرارندادن فضای لازم به این شرکت ها در مناطق مخابراتی اشاره کرد.

مناطق مخابراتی خصوصا در شهر تهران طی یک سال گذشته کمبود فضا را علت همکاری نکردن در این زمینه با شرکت های pap عنوان کردند این در حالی است که در آخرین اظهار نظرها آنها به صراحت گفته اند که از لحاظ قانونی وظیفه ندارند تا فضایی را در اختیار شرکت ها قرار دهند.

بر طبق قانون اگر شرکت های PAP نتوانند پس از گذشت یک سال به تعهد خود مبنی بر واگذاری ۲۰ هزار پورت جامه عمل بپوشانند جریمه های سنگینی را متحمل خواهند شد.

به نظر می رسد شرکت های PAP تا چند ماه قبل تصور نمی کردند که وزارت آی سی تی در جریمه کردن شرکت های تاخیر کار جدی باشد اما وقتی مسعود داوری نژاد اعلام کرد که راس زمان مقرر به بازرسی و جریمه شرکت ها خواهد پرداخت جنب و جوش برای عمل کردن به تعهدات آغاز شد.

علی رغم این با توجه به عقب ماندگی بیش از اندازه شرکت ها وزارت آی سی تی موافقت کرد که آنها تا ۲۰ درصد به تعهدات خود عمل نکنند.

از طرف دیگر شرکت های PAP به دلیل آنکه در تهران با مشکلات فراوانی روبه رو شدند بیشتر پورت های تعهدی خود را در شهرستان ها راه اندازی کرده اند و میزان پورت های واگذاری در تهران در این مرحله بسیار پایین خواهد بود.

هم اکنون سرویس اینترنت پرسرعت شرکت های PAP شامل سیستم ADSL است این در حالی است که اگر مشکلات پیش آمده مثل کمبود فضا در مراکز مخابراتی از قبل پیش بینی می شد سرویس های جدیدتر و مقرون به صرفه تری مثل اینترنت بی سیم مورد توجه قرار می گرفت.

مسعود داوری نژاد معاون مخابراتی وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات ادیوی و فرکانس ها اخیر در یک جلسه مطبوعاتی به آمادگی این وزارتخانه برای ارایه فرکانس لازم به شرکت های متقاضی اینترنت بی سیم اشاره کرد و گفت:‌ما می توانیم برای هر شرکت فضای فرکانسی بالغ بر ۵۰ گیگاهرتز اختصاص دهیم و این یعنی هر شرکت چندین برابر فضای فرکانس مورد استفاده شبکه مخابرات کشور می تواند مورد استفاده قرار دهد.

هم اکنون یک شرکت اقدام به سرمایه گذاری در زمینه اینترنت پرسرعت در تهران کرده ولی هنوز سرویس های خود را به فروش نرسانده است.

هنوز قیمت واقعی اینترنت پرسرعت مشخص نشده اما به نظر می رسد با توجه به پهنای باند اینترنت درخواستی کاربران چندین برابر اینترنت عادی قیمت داشته باشد.

ویژگی اصلی این سرویس اتصال مداوم به شرکت آی اس پی و آزاد ماندن خط تلفن هنگام استفاده از اینترنت است.

هم اکنون بسیاری از کاربران اینترنت در ایران به منظور مشکلات ناشی از اشغالی خطوط اقدام به خریداری خط تلفن دوم برای منازل خود کرده اند و از طرف دیگر افزایش زمان استفاده از اینترنت میزان ترافیک شبکه مخابراتی کشور را به شدت افزایش داده است.

در حالی که برخی شرکت های اینترنتی از ماهها و حتی یک سال قبل اقدام به پیش فروش اینترنت پرسرعت کرده اند اما به نظر می رسد حتی افتتاح آن در روز یکشنبه واقعا آغازی بر این سرویس دهی حداقل در تهران نخواهد بود چراکه برخی مشکلات دیگر در زمینه های فنی و مالی در این زمینه همچنان باقی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا