تکنولوژی

مديرت هوشمند ترافيک باعث بهبود سيستم حمل و نقل می شود

ایلنا – ابزارهاى ITS با صرفه جويى در وقت و حفظ جان انسان‌‏ها, افزايش كيفيت محيط زيست و افزايش بهره‌‏ورى فعاليت‌‏هاى تجارى باعث بهبود عملكرد سيستم حمل و نقل مى شوند.

مهندس عليرضا عزيزخانى, كارشناس ترافيك , درخصوص سيستم‌‏هاى هوشمند حمل و نقل, گفت: در سال هاى اخير, ترافيك همواره يكى از مشكلات اصلى شهر تهران بوده و به رغم تلاش‌‏هاى صورت گرفته, به دليل افزايش تعداد خودروها در شهر تهران, اين معضل همچنان به قوت خود باقى است كه زيان اقتصادى قابل توجهى را به كشور تحميل مى كند.

به گفته وى، يكى از راه حل‌‏هاى ممكن براى حل مشكل ترافيك، احداث بزرگ راهها و تسهيلات جديد است كه به سرمايه‌‏گذارى قابل توجهى براى تمليك اراضى و احداث زير ساخت‌‏ها نياز داشته و در برخى موارد قابل اجرا نيست، همچنين مى‌‏توان از سيستم‌‏هاى هوشمند حمل و نقل نيز استفاده كرد.

مهندس عزيزخانى در ادامه افزود: اين سيستم با توجه به مزاياى فراوان آن, امروزه در اكثر شهرهاى جهان در كنار روش سنتى احداث تسهيلات جديد, استفاده مى‌‏شود و به عنوان رويكردى براى دستيابى به حمل و نقل پايدار (SUSTATINABL MOBILITY) انتخاب شده است.
اين كارشناس ترافيك, درخصوص هزينه اجراى اين سيستم, توضيح داد: هزينه اجراى اين سيستم در مقايسه با احداث تسهيلات جديد به طور متوسط 35 درصد كمتر بوده و نتايج عملكرد پروژه‌‏هايى كه تاكنون در كشورهاى مختلف به مرحله بهره‌‏بردارى رسيده‌‏اند, بسيار قابل توجه است.

وى در ادامه تصريح كرد: سيستم‌‏هاى هوشمند حمل و نقل در اوايل قرن بيست و يكم مراحل اوليه توسعه و گسترش خود را مى‌‏گذرانند و بسيارى از مشكلات ساختارى و تكنيكى آن درحال حل شدن است، بنابراين هنوز مشخص نيست ITS در دوره‌‏هاى آينده چقدر پيشرفت خواهد كرد.
وى گفت: اما با توجه به عملكرد و نتايج سيستم‌‏هايى از ITS كه كامل شده و يا درحال بهره بردارى است, مى‌‏توان نتيجه گرفت كه اين سيستم‌‏ها از توانايى‌‏هاى بالقوه بسيار بالايى برخوردار هستند.

مهندس عزيزخانى, با بيان تعريفى كه متخصصين سيستم حمل و نقل هوشمند براى ITS ارايه مى كنند, تصريح كرد: سيستم حمل و نقل هوشمند يا ITS با استفاده و به كارگيرى تكنولوژى‌‏ها نوين از قبيل ارتباطات, الكترونيك و سيستم‌‏هاى كنترل, باعث ارتقا ايمنى با كارايى ارتباطات الكترونيك وسيستم‌‏هاى كنترل, باعث ارتقا ايمنى, كارايى و كاهش هزينه حمل و نقل مى‌‏شود كه براى متدهاى مختلف حمل و نقل از قبيل جاده, دريايى, هوايى و راه آهن قابل تعميم است.

اين كارشناس ترافيك, تصريح كرد: به بيان ساده ITS سيستمى است كه از اطلاعات, مخابرات و فناورى‌‏هاى كنترل براى بهبود بهره بردارى از سيستم حمل ونقل تلاش مى‌‏كند.

وى گفت: ITS از سه هسته اصلى اطلاعات مخابرات و يكپارچه سازى تشكيل شده كه به گردانندگان سيستم و كاربران كمك مى‌‏كند تا تصميمات آگاهانه‌‏تر و ماهنگ‌‏ترى اتخاذ نمايند.
وى در پايان خاطرنشان كرد: ابزارهاى ITS با صرفه‌‏جويى در وقت و حفظ جان انسان‌‏ها, افزايش كيفيت محيط زيست و افزايش بهره‌‏ورى فعاليت‌‏هاى تجارى, بهبود عملكرد سيستم حمل ونقل را موجب مى‌‏شوند، كه اين اهداف در همه نقاط جهان يكسان بوده, منتهى اولويت آنها با يكديگر متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا