تکنولوژی

روزنامه نگاری با موبايل های دوربين دار

آی تی ایران – تلفن هاى دوربين دار فرصت هاى جديدى را براى روزنامه نگارى اينترنتى و ثبت وقايع ايجاد کرده است.

خيلى از شما زمان هاى اعجاب آورى را در زندگى به خاطر آورده ايد که مى توانستيد با ثبت آن توسط يک دوربين عکاسى آن را به گونه اى خاص ثبت کرده و يا حتى به برخى آژانس هاى خبرى و روزنامه ها بفروشيد.

هفته گذشته وقتى يک کارگردان هلندى به نام تئو ونگوگ بعد از ساختن فيلمى کشته شد عکسى از وى در نشريه دى تلگراف منتشر شد که تنها لحظاتى بعد از مرگ وى توسط تلفن همراه دوربين دارش گرفته شده بود.

بسيارى ا عکاس ها مى دانند که زمان وقوع عکس خود يک عامل بالقوه براى مطرح شدن يک عکس است به همين دليل زمانى که عکس اين کارگردان هلندى گرفته شد طبيعتا هيچ عکاس حرفه اى ديگرى به آن دسترسى نداشت و لذا بسيار مورد توجه واقع شد به طورى که پيتر اسکونن دبير بخش عکس نشريه دى تلگراف درباره آن گفت که اين عکس خود يک داستان است.

در طى مدتى که از همه گير شدن دوربين ديجيتالى در بين مردم جهان مى گذرد از اين اتفاقات کم و بيش رخ داده است. به عنوان نمونه پروازى که ازمقصد زوريخ سويس به سمت جمهورى دومنيکن در حال حرکت بود پس از آن که يک نفر عکسى را براى مقامات هواپيمايى ارسال کرد که نشان مى داد يک شيى فلزى در هنگام بلند شدن از هواپيما جدا شده و سقوط کرده ، بلافاصله به زوريخ بازگشت.

نمونه ديگر زمانى بود که دو سارق بانک بعد از سرقت منتظر بازشدن دربانک بودند که عکس آنها گرفته شد.

روزنامه نگارى موبلاگ (موبايل وبلاگ)
هر چند اين تکنولوژى استفاده هاى زيادى به رسانه هاى سنتى رسانده اما در حقيقت خود مى تواند به عنوان يک رسانه جديد به کار آيد. تعداد زيادى از افرادى که پياده در حال قدم زدن در خيابان هستند دوربين ديجيتالى به همراه ندارند اما خيلى از آنها تلفن همراه دارند اين يعنى آنها به هر واقعه اى که رخ دهد نزديک هستند و مى توانند وقايع را سريع تر از ر رسانه ديگرى ثبت کنند. به اين ترتيب موبلاگ نيز به بخش ديگرى از روزنامه نگارى نوين مى پيوندد.

در اين زمينه مشکلاتى هم البته وجود دارد که مهترين آنها کاهش کيفيت تصوير دوربين هاى تلفن همراه است که ظاهرا آن نيز درحال حل شدن است به طورى که اخيرا تلفن هاى همراهى به بازار ارايه شده که کيفيت تصاوير آنها 5 مگاپيکسل است.

در دسترس بودن تلفن هاى همراه مشکلاتى هم به وجود آورده از جمله استفاده از عکس هاى افراد بدون اجازه آنها روى وب . هم اکنون نيز برخى سايت هاى فتوژورنايستى در امريکا آلبوم هاى عمومى براى ارايه عکس هاى تلفن هاى همراه دوربين دار درست کرده اند. برخى روزنامه ها در انگلستان نيز از خواننده هاى خود دعوت کرده اند که عکس هاى خود را از آدم هاى مشهور براى آنها ارسال کنند.متخصصان به اين نوع استفاده از موبايل هاى دوربين دار ” موبايل پاپاراتزى” مى گويند.

عکس ديجيتالى امروزه در بخش هاى مثبتى نيز به کار مى آيد به عنوان مثال در بنجين چين دادگاه ها عکس هايى را که با دوربين ديجيتالى و حتى دوربين هاى تلفن همراه گرفته شده اند را به عنوان سند رسمى قبول پذيرفته اند.

منبع : نيويورک تايمز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا