گوناگون

مانیتورینگ، مدیریت دما و ردگیری خودروهای یخچال‌دار

مانیتورینگ دما و رطوبت، سیستمی است که به‌ منظور استفاده در داروخانه‌ها، سردخانه‌های مواد غذایی، دارویی و بهداشتی، انبارها، سیلوها، یخچال‌های خودروها و … طراحی شده‌ است. این سیستم، در حقیقت یک دستگاه الکترونیکی و یا هوشمند است و از چندین ورودی به‌ وجود آمده است. بنابراین می‌تواند میران دما و یا رطوبت موجود در یک محیط را اندازه‌گیری کند. این نوع سنسورهای دما و رطوبت را می‌توانید در نقاط مختلف و مراکز حساس و تمامی مکان‌هایی که میزان رطوبت و دما برای آن‌ها دارای اهمیت اساسی است، نصب و بهره‌برداری نمایید. در این مقاله قصد داریم به بیان مطالبی در زمینه مانیتورینگ، مدیریت دما و ردگیری خودروهای یخچال‌دار بپردازیم.

مانیتورینگ، مدیریت دما و ردگیری خودروهای یخچال‌دار

همان‌طور که می‌دانید ناوگان حمل و نقل برخی از محصولات از قبیل مواد غذایی، مانند گوشت، میوه و سبزیجات، محصولات بهداشتی و دارویی، خون و فرآورده‌های خونی و… به یخچال نیاز دارند. چراکه هرگونه فساد و یا تغییر کیفیت در این محموله‌ها با دمای یخچال این خودروها ارتباط مستقیم دارد.

لازم به ذکر است که عدم مدیریت صحیح دمای یخچال‌ها و خودروهای یخچالی، خسارات جبران‌ناپذیری را به واحدهای حمل‌ و نقل وارد خواهد کرد. از طرف دیگر در صورتی‌ که محصولات فاسد و یا نیمه فاسد، به مشتریان و متقاضیان تحویل داده شود می‌تواند زیان‌های بسیار زیادی را به مصرف‌کنندگان این محصولات وارد کند.

سنسور دمای مخصوص ردیاب خودروهای یخچال‌دار، داخل یخچال و یا هر بخش دیگری از خودروی مورد نظر نصب خواهد شد و سپس به وسیله یک کابل، به ردیاب ماهواره‌ای متصل خواهد گشت و از این طریق، دغدغه فساد مواد و محصولات در حین حمل و نقل و جابجایی را از بین خواهد برد.

به‌ طور کلی می‌توان گفت مانیتورینگ، مدیریت دما و ردگیری خودروهای یخچال‌دار باعث می‌شود تا خطرات توزیع و حمل و نقل محصولات و کالاهای حساس به دما کاهش شدیدی پیدا کند. رعایت کردن زنجیره سرد و گرم هوا در طی عملیات توزیع و پخش محصولات و حمل و نقل آن‌ها ضرورت اساسی دارد. چراکه در چنین وضعیتی، لازم است دمای مورد نیاز برای حمل و نقل محموله‌های حساس به دما تأمین و حفظ شود تا این کالاها دچار فساد و خرابی نگردند.

لازم است بدانید که در طی فرایند حمل و نقل محموله‌هایی که به دما حساسیت ویژه‌ای دارند صاحبان ناوگان‌های حمل‌ و نقل و رانندگان وظیفه دارند کیفیت محموله مورد نظر را حفظ کنند. در چنین مواقعی استفاده از سنسور دما به‌ منظور مدیریت و کنترل دمای یخچال خودروهای حمل بار و ردگیری خودروهای یخچال‌دار، می‌تواند این امکان را برای این دسته از افراد فراهم نماید تا بتوانند دمای یخچال خودروی خود را با استفاده از یک نرم‌افزار و از راه دور، تحت کنترل و مراقبت در بیاورند. در چنین وضعیتی و با استفاده از امکان مانیتورینگ، این افراد قادر خواهند بود هر گونه تغییر و تحولی در دمای یخچال حمل‌ کننده بار را از طریق علائم هشدار دهنده، دریافت نمایند و اطلاعات لحظه‌ای مورد نیاز خود را از وضعیت دمای این خودروها به دست آورند.

قابلیت‌های سیستم مانیتورینگ، مدیریت دما و ردگیری

نصب بر روی انواع خودروها و اتصال به ردیاب

این نوع از سیستم‌های کنترل‌کننده‌ دما، قابلیت نصب و بهره‌برداری بر روی انواع مختلف ناوگان خودرویی را دارند. از دیگر ویژگی‌های بسیار مهم این سیستم‌ها می‌توان به این نکته اشاره کرد که این نوع از سنسورها، قابلیت اتصال به ردیاب دارند و لذا از این طریق می‌توانند به ترکیب اطلاعات مربوط به دمای خودروهای یخچال‌دار با موقعیت جغرافیایی و محل قرارگیری آن‌ها اقدام نمایند. سامانه مانیتورینگ دما، شامل بخش‌هایی از قبیل نرم‌افزار تحت وب و آنلاین نیز است. این سیستم‌ها از طریق اپلیکیشن موبایلی نیز قابل‌ دستیابی هستند.

امکان ذخیره اطلاعات

از دیگر قابلیت‌های دستگاه مانیتورینگ دما می‌توان به امکان ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی حافظه داخلی سیستم مورد نظر اشاره کرد. لازم است بدانید که این اطلاعات در حدود ۱ تا چند ماه بر روی حافظه داخلی این سیستم‌ها ذخیره خواهند شد. این نوع از سیستم‌ها به‌ نحوی طراحی شده‌اند که می‌توانند به‌ صورت ۲۴ ساعته، میزان دمای موجود در محیط و یا رطوبت آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و سپس تمامی اطلاعات ثبت‌ شده را به دستگاهی به نام دیتالاگر ارسال نمایند.

دیتالاگر نیز قادر است پس‌ از دریافت این اطلاعات، آن‌ها را ذخیره‌سازی کند. در صورتی‌ که میزان دما و رطوبت محیط از مقدار تعیین‌ شده توسط کاربران، بیشتر شود و یا این میزان از دما کاهش پیدا کند، سیستم مورد نظر می‌دانند می‌تواند به مدیران و کاربران، علائم هشداردهنده‌ای را ارسال نماید.

اتصال به چند سنسور

در حال حاضر این امکان وجود دارد که بتوانید چندین سنسور دما را به این نوع از دستگاه‌ها متصل گردانید. این نوع سیستم‌ها به‌ نحوی طراحی و تولید می‌شوند که امکان تعریف محدوده حداقلی و حداکثری دمای خودروهای یخچال‌دار برای آن‌ها فراهم‌ شده است و می‌توانند علائم هشدار خود را به‌ طور هم‌زمان به چند کاربر و یا چند شماره‌ تلفن که برایشان تعریف‌ شده است ارسال نمایند. از طریق به‌ کارگیری این سیستم‌ها این امکان برای صاحبان ناوگان‌های حمل و نقل و مدیران فراهم خواهد شد که بتوانند تمامی مشخصات و آخرین نمونه گرفته‌ شده از دمای خودروهای یخچال‌دار را مشاهده کنند و به بررسی آن اقدام کنند.

ارائه گزارش و نمودار

لازم به ذکر است که سیستم‌های مانیتورینگ، امکان ارائه هر نوع گزارش و یا نمودار را دارند و می‌توانند انواع مختلفی از گزارش‌ها و نمودارها را از طریق نرم‌افزار تحت وب و آنلاین به صورت‌های مختلف روزانه، هفتگی و یا ماهانه و مطابق با نیاز، در اختیار صاحبان ناوگان‌های حمل و نقل و مدیران این مجموعه‌ها قرار دهند.

اتصال از راه دور

یکی از امکانات قابل‌ توجه و قابلیت‌های دستگاه مانیتورینگ، دسترسی به وضعیت سیستم و مانیتورینگ آن در هر موقعیت جغرافیایی است. بنابراین صاحبان مشاغل حمل و نقل و خودروهای یخچال‌دار می‌توانند در هر مکانی از ایران که قرار گرفته باشند و تنها با دسترسی به اینترنت، به سامانه مانیتورینگ متصل شوند و از این طریق، تمامی وضعیت‌های خودروهای یخچال‌دار خود را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

هشدار قطع و وصل برق

در صورتی‌ که برق، قطع و وصل شود این سیستم‌ها دارای این امکان هستند که هشدار قطعی و یا وصل شدن جریان برق را به مدیران و صاحبان ناوگان حمل و نقل خودروهای یخچال‌دار اطلاع دهند. در بیشتر موارد، این سیستم‌ها به‌ صورت ضد آب و ضد ضربه‌های شدید طراحی می­شوند.

بیشتر بخوانید

منبع: شرکت توسعه فناوری نیک آوازه

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا