تکنولوژی

شوراى عالى اطلاع‌رسانى:خانه داورى در حوزه IT تا پايان امسال ايجاد مى‌شود

دنياى اقتصاد- در راستاى تحقق اهداف طرح توسعه و كاربرى فناورى اطلاعات و ارتباطات (تكفا)، خانه داورى در حوزه IT تا انتهاى سال جارى با مشاركت بخش خصوصى و دولتى ايجاد مى‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه كامپيوتر نصرالله جهانگرد دبير شوراى عالى اطلاع رسانى در مراسم افطار و نشست آبان ماه فناورى اطلاعات ضمن بيان اين مطلب در خصوص ديگر فعاليت‌هاى طرح تكفا در سال جارى گفت: تهيه سند ICT بخشى، فرابخشى و ملى برنامه چهار توسعه، انتشار و شفاف‌سازى فعاليت‌هاى IT در بدنه دولت و تمركز در به ثمر رساندن پروژه‌هاى شاخص ملى تا انتهاى برنامه سوم توسعه از جمله اقدامات صورت گرفته در طرح تكفا بر شمرده مى‌شوند.

وى همچنين گزارشى از اقدامات تكفا در سال 81 و 82 ارائه كرد و گفت: مهم‌‌ترين اقدامات در سال 81 شامل تصويب برنامه تكفا در هيات مديره دولت و تعيين نمايندگان ويژه ICT در 69 وزارتخانه است.

جهانگرد افزود: در ابتداى سال 82 نيز به ابلاغ مابقى اعتبارات جذب نشده دستگاه‌ها پرداخته شد و بيش از 3500 قرارداد در قالب مشاركت منابع به ارزش 950 ميليارد ريال دريافت شد و 1160 قرارداد ارسالى مربوط به 34 استا و دستگاه‌ها به ارزش 230 ميليارد ريال مورد تاييد قرار گرفت.

وى تصريح كرد: مبادله 54 موافقتنامه با 49 دستگاه و افزايش پروژه‌هاى IT به 371 عدد و همچنين راه‌اندازى طرح اعطاى وام به بخش خصوصى در بهمن سال 82 از ديگر اقدامات طرح تكفا در سال گذشته برشمرده مى‌شوند.

جهانگرد در ادامه گفت: 72 درصد پروژه‌هاى IT توسط بخش خصوصى، 3 درصد دستگاه‌هاى دولتى، 6 درصد توسط تعاونى‌ها، 5 درصد توسط دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتى، 2 درصد دولتى و 2 درصد توسط شخص حقيقى در حال اجرا است.

وى با اشاره به رشد 5/2 درصدى بازار IT در ايران گفت: در سال 79 بازار003 IT ميليارد تومان بود كه در سال 83 اين ميزان به 1500 ميليارد تومان افزايش يافته است.

دبير شوراى عالى اطلاع رسانى مهم‌ترين نتيجه و پيامد برنامه تكفا را طى سه سال گذشته تغيير نگرش ايران به فناورى اطلاعات و ارتباطات عنوان كرد و گفت: از استراتژى‌هاى كليدى برنامه تكفا تقويت محيط و فضاى هم افزايى ملى، توسعه منابع انسانى و محورى بودن بخش خصوصى در استراتژيك حركت توسعه IT به شمار مى‌آيند.

جهانگرد ورود 40 مورد احكام را در قالب قانون در برنامه چهارم توسعه ايران را از ديگر نتايج اجراى طرح تكفا اعلام كرد و گفت: توسعه دانايى محور با تكيه بر اقتصاد دانايى محور نيز در طرح تكفا ساماندهى شده و در برنامه چهارم شكل يافته است. و تمامى دستگاه‌هاى دولتى داراى برنامه IT هستند كه برخى در مرحله اتوماسيون و برخى جايگاه بالاترى دارند.

وى تصريح كرد: اين برنامه نخستين برنامه ملى، جامع و فراگير در جذب و به كارگيرى فناورى‌هاى نوين در كليه بخش‌هاى اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى كشور با رويكرد توسعه پايدار ملى بوده و از توفيقات آن شكل يافتن و بلوغ ذهنيت در برنامه‌هاى كشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا