تکنولوژی

دومين نشست برنامه‌هاى مشاركت ايران در دومين مرحله‌ى اجلاس جهانى درباره‌ى جامعه‌ى اطلاعاتى

ایسنا – دومين نشست تخصصى – علمى برنامه‌هاى مشاركت ايران در دومين مرحله‌ى اجلاس جهانى درباره‌ى جامعه‌ى اطلاعاتى تونس 2005 در دانشكده‌ى علوم اجتماعى و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايى برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرويس جامعه‌ى اطلاعاتى خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) اين نشست با حضور ”دكتر معتمدنژاد” رييس شوراى پژوهشى و سياست‌گذارى مركز پژوهش‌هاى ارتباطات، ”مهندس جهانگرد” دبير شوراى عالى اطلاع رسانى، ”دكتر خانيكي” معاون فرهنگى وزير علوم، تحقيقات ‌و فناورى، ”دكتر فرقاني” رييس دانشكده‌ى علوم اجتماعى و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايى، ”دكتر حسين غريبي” رييس مركز اطلاعات و مدارك علمى ايران و” دكتر ابراهيم‌آبادي” مدير مركز پژوهش‌هاى ارتباطات و ”دكتر نعيم بديعي”، ”دكتر عباس حري”، ”دكتر سهراب رزاقي”، ”دكتر يحيى تابش”، ”دكتر نمكدوست‌تهراني”، ”دكتر بهزاددوران”، ”دكترفاضلي” و جمعى از اساتيد دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ايسنا، نخست در اين نشست “دكتر فرقاني“ با بيان اينكه اميدواريم با برگزارى اين نشست‌ها راهكارهاى جدى را براى مشاركت ايران در دومين اجلاس جهانى جامعه‌ى اطلاعاتى در تونس 2005، ارايه شود، اظهار داشت: اما وقتى دانشكده‌ى علوم اجتماعى و ارتباطات دانشگاه علامه با 2 هزار دانشجو و 500 دانشجوى كارشناسى ارشد و دكترا فقط امكانات دسترسى آن 15 دستگاه سايت كامپيوترى‌است كه آن هم به تازگى تجهيز شده است و سرويس‌هاى محدودى را به دانشجويان ارايه مى‌كند و در نتيجه دانشجويان علوم ارتبطات به كلى از دسترسى به اينترنت محروم هستند چگونه مى‌توانيم گزارش ملى را با اين دستاوردها ارايه كنيم.
وى، ‌افزود: وقتى بزرگترين دانشگاه علوم انسانى ايران با بيش از 1400 دانشجو با رشته‌هاى منحصر به فرد امكانات دسترسى و ارتباطى بسيار نازلى دارد ساير دانشگاه‌هاى ديگر نيز وضعيت‌شان مشخص است، بنابراين بايد اين خلاءها و شكاف‌ها را مورد بررسى و شناسايى قرار داد و تا حد امكان آن‌ها را رفع كنيم.

در ادامه‌ى اين نشست ”دكتر حري” به بررسى محورهاى نشست قبلى پرداخت و گفت: در گزارشى كه از اولين نشست برنامه‌هاى مشاركت ايران‌ در اجلاس تونس ارايه شد مى‌توان نتايج نشت را در سه موضوع دسته‌بندى كرد كه شامل اين موارد هستند كه چگونه بايد در مسير جامعه‌ى اطلاعاتى گام برداشت، آيا جامعه‌ى اطلاعاتى همان جامعه‌ى آرمانى است، چگونه مى‌توان در اجلاس تونس حضور موثرى داشت، آيا كشور ما در اين اجلاس نقش اساسى خواهد داشت.
وى، افزود: براى شركت فعال در اجلاس تونس، هنوز فرصت باقى است و مى‌توان با جمع آورى همين امكانات در دسترس، كارهاى با ارزشى را در زمينه‌هاى مختلف عرضه كرد.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ى اين نشست ”دكتر معتمدنژاد” به بررسى مقايسه‌اى برخى كشورها براى شركت در اجلاس تونس پرداخت و گفت: از زمان برگزارى اجلاس ژنو، در كشور كارهاى بسيارى را انجام داده‌ايم اما اينكه چرا هماهنگى وجود ندارد و سازمان‌هاى مختلف با يكديگر همكارى نمى‌كنند شايد به اين دليل باشد كه يك نهاد مركزى براى ساماندهى فعاليت‌هاى نهادهاى كشور در زمينه‌ى جامعه‌ى اطلاعاتى، ايجاد نشده است.
وى، افزود: بايد تمام نهادهاى كشور با همكارى و مشاركت يكديگر در كنار شوراى عالى اطلاع رسانى مقدمات حضور در اجلاس آينده‌ى را فراهم كنند.
دكتر معتمدنژاد، خاطر نشان كرد: اميدواريم با برگزارى اين نشست‌هاى مستمر و ارايه راهكارهاى تحقيقاتى و كاربردى، هيات هسته‌ى مركزى تدارك اجلاس تونس تا اواخر آبان‌ماه معرفى شود و كارهاى تحيقاتى در اختيار مركز پژوهش قرار گيرد تا در سال آينده سند ملى مشاركت ايران در اجلاس جامعه‌ى اطلاعاتى تونس 2005، تدوين شود.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ى اين نشست ”دكتر فاضلي” به بررسى پژوهش‌هاى انجام شده در زمينه‌ى جامعه‌ى اطلاعاتى پرداخت و گفت: در اجلاس جامعه‌ى اطلاعاتى اهداف از قبل تعيين شده است و نيازى به طرح ديدگاه‌ها نيست بنابراين بايد مراكز پژوهشى به ويژه در دانشگاه‌ها به پژوهش در اين زمينه مبادرت كنند تا با به دست آمدن تجربه‌هاى بومى و محلى و تطبيق آن با تجارب ساير كشورها بتوانيم گامى مؤثر در اين مسير برداريم.

در ادامه‌ى اين نشست “دكتر رزاقي“ ب بررسى برنامه‌ى مشاركت سازمان‌هاى غيردولتى در اجلاس جامعه‌ى اطلاعاتى پرداخت و ابراز داشت: سازمان غيردولتى ايران از جمله سازمان‌هاى فعال در اجلاس جامعه‌ى اطلاعاتى بوده چرا كه در حوزه‌ى جامعه‌ى مدنى در منطقه‌ى غرب آسيا و خاورميانه اجلاس منطقه‌يى را سال گذشته در كيش برگزار كرد.
وى، با بيان اينكه سازمان‌هاى غيردولتى در اجلاس تونس شركت نخواهند كرد به دليل آنكه تونس را فاقد آزادى‌هاى اطلاعاتى مى‌دانند، تصريح كرد: سازمان غيردولتى همزمان با اجلاس تونس در شهر بيلبائو‌ى اسپانيا اجلاس جامعه‌ى اطلاعاتى را برگزار مى‌كنند، همچنين سازمان غيردولتى ايران سعى دارد گزارش ملى خود را از وضعيت جامعه‌ى ايرانى تهيه و تنظيم كند و در اجلاس آينده‌ى آن را ارايه دهد.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ى اين نشست ”مهندس جهانگرد” به بررسى تدارك برنامه‌هاى ايران در اجلاس تونس پرداخت وگفت: تهيه‌ى سند عملكرد ملى براساس قطعنامه و اعلاميه‌ى اصول كه هدف از پيش تعيين شده‌ى سازمان ملل و دبيرخانه‌ى WSIS بوده است كه براساس آن بايد براى تهيه‌ى گزارش ملى از عملكرد همه‌ى دستگاه‌هاى كشور استعلام شود كه اين امر از همان ابتدا آغاز شده است.
وى، افزود: از 4 ماه پيش گزارشى به رييس جمهور ارايه كرده‌ايم كه با جمع آورى اطلاعات از اقدامات ملى ايران تميل خواهد شد.
وى، يادآور شد: حضور در WSIS از نظر حجمى قابل قبول بود اما از بعد كيفى WSIS برنامه‌ى استراتژيكى را طراحى نكرده بود بنابراين هر اقدامى كه در اجلاس پيشين انجام شد، اقدامات منفردى بود كه از دستاوردهاى كشورهاى مختلف تجميع شده بود.
دبير شوراى عالى اطلاع رسانى، حاكميت اينترنت را از جمله‌ محورهاى اساسى در اجلاس آينده دانست و عنوان كرد: در خصوص حاكميت اينترنت اولين جلسه‌ى تقسيم كار 10 روز پيش در ژنو برگزار شد كه از ايران يك هيات 4 نفره شركت كردند كه به تناسب هر يك از گروه‌ها، چارچوب فعاليت‌هاى آن‌ها مشخص شد.

بنابراين گزارش، در ادامه‌ى اين نشست “دكت غريبي“ به ارايه‌ى گزارش تهيه شده در مركز اطلاعات و مدارك علمى ايران درباره‌ى جامعه‌ى اطلاعاتى، پرداخت و گفت: در اين مركز سعى كرده‌ايم بر اساس ماموريت‌ها، اهداف و چشم اندازهاى جامعه‌ى اطلاعاتى يك گزارشى براساس مفاد اعلاميه اصول WSIS تهيه كنيم كه براساس آن مى‌توانند گروه‌هاى تحقيقاتى شكل گيرند و در فرصت كوتاه باقى مانده است تا در اجلاس آينده برنامه‌هاى قابل ارايه‌اى در تونس داشته باشيم.

در ادامه‌ى اين نشست “دكتر خانيكي“ درباره‌ى حضور پررنگ ايران در تونس، گفت: ظرفيت‌هاى ملى موجود ما در مقايسه با كشورهاى منطقه نه تنها عقب نيست بلكه در مواردى نيز با پشرفت‌هاى چشمگيرى مواجه بوده است.
وى، افزود: ما در مديريت و سامان‌دهى ظرفيت‌هاى ملى دچا‌ر مشكلات اساسى هستيم چرا كه نمى‌توانيم منابع موجود خود را به شكل متناسب آن ارايه دهيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ى اين نشست “دكتر تابش“ به بررسى حاكميت اينترنت در جامعه‌ى اطلاعاتى پرداخت و گفت: در اجلاس ژنو يكى از مباحث مطرح، حاكميت اينترنت بود كه به اجماعى در ميان سران دولت‌ها نرسيد و تصميم‌گيرى نهايى آن به اجلاس آينده‌ى موكول شد.
وى، افزود: اينترنت مانند ساير رسانه‌ها ديگر است اما به دليل كاربردهاى منحصر به فردى كه دارد، دولت‌ها علاقه‌مندى بسيارى براى نظرت و كنترل و راهبرى آن از خود نشان مى‌دهند.
رييس مركز محاسبات دانشگاه صنعتى شريف، خاطرنشان كرد: مقوله‌ى حاكميت اينترنت و ديدگاههاى آن بايد در مباحث دانشگاهى در كارگروه‌هاى ويژه‌اى مورد بررسى قرار گيرد.

به گزارش ايسنا در ادامه‌ى اين نشست ”دكتر بهزاد دوران” به بررسى نقش وبلاگ‌ها در جامعه‌ى اطلاعاتى پرداخت، گفت: ورود تكنولوژى‌هاى جديد همواره عامل توسعه يافتگى در سطح نخبگان و برنامه‌ريزان آن باقى مانده و به بدنه‌ى جامعه تسرى نيافته است، بنابراين بايد راهكارهاى تازه‌اى را براى انتشار اين تكنولوژى در تمام بدنه‌ى جامعه فراهم كرد.
وى، افزود: جامع‌ى اطلاعاتى، جامعه‌ى به مبناى دانش است كه بر اساس دانش و معرفت بنا نهاده شده است.
به عقيده‌ى اين مدرس دانشگاه، علوم دانشى خود به دو دسته‌ى رسمى و غيررسمى تقسيم مى‌شوند كه در گذشته از دانش غيررسمى غفلت شده بود، اما با به وجود آمدن وبلاگ و وبلاگستان اين دانش به نوعى با عنوان مديريت دانش غيررسمى، تجلى يافت.
وى به بيان اينكه وبلاگ نويسى در ايران جايگاه ويژه‌اى يافته است، تصريح كرد: در دنياى مجازى امروز، وبلاگ‌ها زمينه ساز وفاق اجتماعى هستند، همچنين سرمايه‌ى اجتماعى از طريق تلفيق اطلاعات رسمى و غيررسمى با يكديگر به دست مى‌آيد.

به گزارش ايسنا در پايان اين نشست نيز ”دكتر ابراهيم آبادي” با بيان اينكه بايد مطالعات مربوط به سياستگذارى حوزه‌ى ICT را در كشور جدى بگيريم، تصريح كرد: براى مطالعات راهبردى و سياستگذارى در زمينه‌ى آن نياز به پژوهش‌هاى مستمر داريم كه بدون در نظر گرفتن بودجه‌هاى آن امكانپذير نيست.
وى، افزود: بايد براى استفاده از فرصت باقى مانده تا اجلاس آينده كارگروه‌هاى كارى هر چه سريع‌تر تشكيل شود تا بر مبناى آن چارچوب فعاليت‌هاى نهادهاى كشور مشخص شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا