تکنولوژی

دبير سرويس IT روزنامهى پول:بعضا با خبر فروشى در مطبوعات مواجهيم

ایسنا – اگر مديران مسوول مطبوعات در انتشار نشريات صرفاð به درآمدزايى بيانديشند و هرگونه ارزش‌هاى فرهنگى را زيرپا گذارند، در دراز مدت اثرات جبران‌ناپذيرى را بر جامعه‌ى رسانه‌يى كشور مى‌گذارند.

”ايمان بيك” در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: رسانه‌هاى خصوصى بويژه مطبوعات براى ادامه‌ى حيات به تبليغات و آگهى‌هاى تجارى نيازمندند چرا كه در شرايط فعلى اين عرصه‌ى تبليغات مهم ترين گزينه براى درآمدزايى مطبوعات محسوب مى‌شود.

وى، افزود: در اين راستا مطبوعات براى جذب آگهى مجبورند كه امتيازات ويژه‌اى را براى آگهى دهندگان قائل شوند، بنابراين در برخى مواقع ما با يكسرى معضلاتى پنهان و خبرفروشى عمدتاð در زمينه‌ى مطبوعات اقتصادى به ويژه در حوزه IT مواجه‌ايم كه بايد براى رفع اين معضلات دست‌اندركار اين حوزه چاره‌اى بيانديشند.

به عقيده‌ى اين روزنامه‌نگار IT اگر حجم آگهى‌هاب تجارى و رپورتاژآگهى‌ها به همين شكل در صفحات روزنامه‌ها افزايش يابد، به تدريج از محتواى اطلاعات و اخبارمورد نياز مخاطبان كاسته مى‌شود جاى خود را به تبليغات مى‌دهند و در نتيجه حس ‌بى‌اعتمادى در مخاطبان ايجاد مى‌شود و باعث رويگردانى آن‌ها از مطبوعات مى‌شود.

وى، افزود: اگر ما با مخاطبان خود صادق باشيم و هيچ‌گاه رپورتاژآگهى را بجاى خبر به خواننده القاء نكنيم بنابراين مخاطب نيز ديگر دچار بى‌اعتمادى نمى‌شود، همچنين با افزايش درآمد مطبوعات از طريق تبليغات تجارى، مسوولان نشريه مى‌توانند با تقويت تحريريه و افزايش مطالب اين مشكلات را رفع كنند.

ايمان بيك، گفت: مطمئنم كه در واقع اكثر مديران مسوول اينگونه مى‌انديشند اما اميدوارم مديران مسوول مطبوعات كشور اين درك را در خود تقويت كنند كه هدف از انتشار يك مجموعه صرفاð كسب درآمد اقتصادى نيست چرا كه خواه ناخواه با انتشار هر مطبوعه وارد حوزه‌ى فرهنگ در جامعه‌ مى‌شويم، بنابراين بايد به نيازهاى فرهنگى جامعه‌ى مخاطب نيز پاسخگو باشيم.

وى در پايان تصريح كرد: علاوه بر عوامل اجتماعى، سياسى و اقتصادى در جامعه كه سبب رويگردانى مخاطب از مطبوعات شده‌اند، ما نيز به عنوان فعالان اين حوزه هدف‌هاى بلند مدتى را براى خود ترسيم نكرده‌ايم و بيشتر بدنبال رفع نيازهاى ‌آنى بوده‌ايم كه اين امر باعث از ميان رفتن جذابيت مطبوعات براى مخاطبان شده است.

مدير مسوول ماهنامه‌ى دنياى كامپيوتر و ارتباطات:
مشكلات مطبوعات، تبليغات را جزو جدايى ناپذير آنها كرده است

همچنین مدير مسؤول ماهنامه‌ى دنياى كامپيوتر و ارتباطت، گفت: در نشريات IT بجاى رقابت مطبوعاتى حرفه‌يى شاهد رقابت بنگاه‌هاى تجارى آگهى هستيم.

محمود اروج‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار داشت: مشكلات بسيار مطبوعات از جمله قميت پايين، تامين هزينه‌ها و معضلات توزيع سبب شده است تا تبليغات تجارى جزو جدايى‌ناپذير نشريات كشور محسوب ‌شود، البته اين مساله فقط در برگيرنده‌ى مطبوعات خصوصى و مستقل است چرا‌كه نشرياتى كه از حمايت دولتى برخوردارهستند ديگر نيازى به تبليغات و آگهى‌هاى تجارى ندارند.

وى با بيان اينكه حوزه‌ى فناروى اطلاعات، حوزه‌يى جوان، پرتحرك و د حال پيشرفت است، تصريح كرد: اين حوزه خودبه‌خود نيازمند تبليغات براى ايجاد رابطه‌يى منطقى ميان توليد‌كننده و مصرف‌كننده و همچنين ايجاد رقابت بين مجموعه‌هاى فعال در اين حوزه است، بنابراين يكى از پايه‌هاى اطلاع‌رسانى در حوزه‌ى IT تلقى مى‌شود.

به عقيده‌ى اين مديرمسؤول آنچه در عرصه‌ى نشريات كامپيوترى ديده مى‌شود، گسترده‌تر شدن بيش از حد بخش آگهى است چرا‌كه به تدريج بعد از مدتى نقش و وظايف بخش‌هاى مختلف يك نشريه جا‌به‌جا مى‌شود، به عبارت ديگر به جاى آنكه در مطبوعات، تحريريه و بخش توليد محتواى اخبار توسعه و گسترش يابد اين بخش به حاشيه رانده ‌شده و در تيجه يك گروه بزرگ و حرفه‌يى تبليغاتى، بخش اصلى مطبوعات را بر عهده مى‌گيرند و نشريه به يك بنگاه تجارتى آگهى تبديل مى‌شود و ديگر انگيزه‌يى براى فعاليت‌ حرفه‌يى روزنامه‌نگارى باقى نمى‌ماند.
وى، افزود: در اين راستا با نشرياتى مواجه مى‌شويم كه داراى بخش بزرگ آگهى تبليغاتى و بخش فقير و كم محتواى اطلاعات و اخبار هستند، بنابراين نشريات داخلى از استاندارد و سطح محتوايى مناسبى در مقايسه با ساير نشريات كامپيوترى دنيا برخوردار نيستند.

اروج‌زاده، ادامه داد، اين مساله در حالى است كه در زمينه‌ى نشريات IT با تعداد كثيرى از مطبوعات تخصصى مواجه‌هستيم كه براساس آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى تعداد آنها به بيش از 15 نشريه‌ى تخصصى مى‌رسد و اكثر روزنامه‌هاى كثيرالانتشار نيز صفحه‌اى به موضوعات اطلاعات و ارتباطات اختصاص داده‌اند، بنابراين بايد راهكارهاى مناسبى براى تبليغات در كنار محتواى اطلاعات و اخبار اين حوزه اتخاذ كرد.

وى با بيان اينكه تبليغات در عرصه‌ى IT حجم زيادى از منابع مالى را به همراه دارد، گفت: اين امر براى مديران مطبوعات وسوسه‌كننده است چرا‌كه بعضا ممكن است كيفيت محتواى خبرى به دليل درگيرى با تبليغات و جذب آگهى كاسته شده و به تدريج؛ فرم، محتوا و مطلوبيت اخبار اهميت خود را از دست داده و صرفاð جذب آگهى و تبليغات بخش عمده‌ى فعاليت مطبوعات IT را دربر‌گيرد.

اروج زاده يكى از شاخص‌هاى مهم نشريات حرفه‌يى را ايجاد تناسب منطقى ميان محتواى توليد شده و حجم آگهى‌ها دانست و بيان كرد: متأسفانه اين شاخص در نشريات تخصصى ما وجود ندارد و شاهد ارتقاى بيش از حد تبليغات تجارى و رپورتاژ‌آگهى‌ در اينگونه نشريات هستيم.
وى درباره‌ى پيك‌هاى تبليغاتى، ابراز داشت: پيك‌هاى تبليغاتى براساس قوانين وزارت ارشاد داراى تعريف خاص خود هستند اما هرگز به عنوان يك نشريه‌ى‌ رسمى تلقى نمى‌شوند، اما متأسفانه در حال حاضر مرز ميان مطبوعات تخصصى و اينگونه آگهى‌نامه‌ها در ايران مشخص نيست.

اروج زاده در پايان با اشاره به شكل و فرم آگهى‌هاى تجارى و رپورتاژآگهى‌ها در مطبوعات IT، تصريح كرد: در اين حوزه، آگهى‌هاى تجارى از بعد عناصر گرافيكى و زيباشناختى و محتواى پيامى از كيفيت مناسب و استاندارد لازم برخوردار نيستند و به نظر مى‌رسد در اين زمينه پيشرفت چندانى نداشته‌اند، بنابراين بايد مديران و دست‌اندركاران اين حوزه در انتشار آگهى‌ها، برنامه‌ها‌ى خود را بازنگرى كنند.

نوشته های مشابه

‫604 دیدگاه ها

  1. 프라그마틱 라이브 카지노는 최고의 스튜디오에서 생방송되는 바카라, 룰렛, 블랙잭 등의 다양한 게임을 제공합니다. 베가스 볼 보난자, 스네이크스 앤드 래더스 라이브, 파워업 룰렛과 같은 게임으로 현장 카지노의 현장을 느껴보세요.
    프라그마틱 홈페이지

    프라그마틱은 항상 최고의 게임을 제공하죠! 여기에서 더 많은 흥미진진한 정보를 얻을 수 있어 기뻐요.

    https://toploansbadcredit.com
    https://gesnav.com/link/
    https://www.12315jg.cn/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا