تکنولوژی

راه اندازى خدمت خريد و فروش سهام از طريق تلفن همراه در بانك توسعه صادرات ايران

آی تی ایران – با حضور وزير امور اقتصادى و دارايى بانك توسعه صادرات ايران، براى اولين بار در كشور خدمتى ارايه كرده است تا خريد و فروش سهام در بورس تهران از طريق تلفن همراه نيز امكانپذير شود.

به گزارش روابط عمومى بانك توسعه صادرات ايران، آقاى دكتر كهزادى در مراسم افتتاح خدمت \”خريد و فروش سهام از طريق تلفن هماه\” در بانك توسعه صادرات ايران گفت: امروزه خدمت موبايل بانك به سرعت در حال گسترش است بطورى كه تعداد كاربران موبايل بانكينگ در سال 2003 در اروپاى غربى حدود 5 ميليون نفر بوده و پيش‌بينى مى‌شود تا سال 2007 تعداد آن به بيش از 12 ميليون كاربر افزايش يابد.

وى افزود: فرانسه با حدود 39% بيشترين تعداد كاربران را در موبايل بانك به خود اختصاص داده‌ است و انگلستان نيز با ٤٪ كمترين تعداد كاربر را در اين منطقه دارد. در اين مراسم كه وزير امور اقتصادى و دارايى، مديرعامل بانک ملى و تنى چند از مقامات بانكى و اقتصادى كشور حضور داشتند، مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران خاطر نشان كرد: رويس موبايل بانك توسعه صادرات ايران، قابليت ارائه اطلاعات حساب بانكى افراد، انتقال وجوه ، خدمات مربوط به چك، پرداخت وجوه و قبوض خدمات شهرى ، اعلام نرخ روزانه ارز و امكان مشاهده نرخهاى سهام و صدور دستور خريد و فروش آنرا خواهد داشت.

همچنين به زودى امكان خريد از فروشگاه‌ها كه گامى عملى در تجارت الكترونيك است ميسر خواهد شد. وى افزود: در حال حاضر ساكنين شهر تهران مى توانند قبض آب منزل يا محل كار خود را از طريق تلفن همراه و يا سايت اينترنتى بانك پرداخت نمايند. همچنين در حال مذاكره با شركتهاى آب, برق, گاز و مخابرات هستيم تا به شبكه خدمات اينترنتى بانك توسعه صادرات بپيوندند.

آقاى دكتر كهزادى گفت: هر دستگاه تلفن همراه براى استفاده از اين خدمات بايد دو امكان را داشته باشد: مرورگر WAP و سرويس ويژه ديتا كه از سوى مخابرات گرفته مى شود. مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران گفت: اينترنت نه تنها خريد و فروش سهام با هزينه اى پائين را امكانپذير ساخته است بلكه اين امكان را براى سرمايه گذاران جزء فراهم آورده است كه به راحتى به اطلاعات كم هزينه مالى دست يابند كه قبلا منحصر به افراد حرفه اى بوده است.

بدين ترتيب آنها مى توانند به سرعت نسبت به سرمايه گذارى در بازار واكنش نشان دهند. آقاى دكتر كهزادى ادامه داد: سيستم بانكدارى با موبايل در سا 1999 در جهان براى اولين بار به كار گرفته شد و اين امكان از طريق SMS فراهم شد و بعدها با بهره گيرى از سيستم WAP اين امر صورت گرفت .

وى گفت: ارايه گزارشهاى مالى حساب مشترى از طريق پيام كوتاه يا SMS كه شامل هر واريز و يا برداشتى مى باشد در سايت بانك توسعه صادرات ايران امكانپذير است و مشتريان با اعلام شماره تلفن خود و با استفاده از هر نوع گوشى مى توانند از اين خدمت نيز استفاده كنند.

رييس هيات مديره بانك توسعه صادرات ايران با اعلام اينكه در حال حاضر هيچ كارمزدى به منظور ترويج فرهنگ استفاده از خدمات بانكدارى الكترونيكى در اين بانك از مشترى دريافت نمى شود، تصريح نمود: هد ما از ارايه اين خدمات ترويج استفاده از خدمات بانكدارى الكترونيكى است كه لازم است ساير سازمانها و دستگاه ها براى ترويج اين فرهنگ همكارى نمايند. وى با اعلام اينكه پيدايش تجارت الكترونيكى موجب تقليل هزينه هاى مبادلاتى و افزايش سرعت و كارايى در مبادلات تجارى شامل دريافت اطلاعات تجارى، ثبت سفارشات و انجام واريز هاى مالى شده است، ادامه داد: با ظهور و تكوين فناورى مخابرات سيار و فراگير شدن استفاده از تلفن هاى همراه در بسيارى از كشور هاى جهان پروتكل هايى همچون پروتكل WAP بوجود آمد كه امكان انتقال اطلاعات از طريق تلفن همراه را ميسر نمود.

از اينرو تلفن همراه بصورت يى از ابزارهاى بالقوه جهت ارائة خدمات الكترونيكى خصوصا بانكدارى الكترونيكى درآمده است. آقاى دكتر كهزادى افزود: بر اساس روند فزايندة مبادلات تجارت الكترونيك در سطح جهان، پيش بينى مى شود, سيستم تلفن همراه بعنوان يكى از مجراهاى اساسى نقل و انتقالات وجوه بانكى و بعنوان يك ابزار پرداخت كارا و سهل الوصول مطرح شود.

وى گفت: حجم عمليات تجارت الكترونيكى كه توسط تلفن همراه در منطقه اروپا صورت گرفته در سال 2003 ميلادى نسبت به سال قبل از آن 3/1 برابر و در آمريكا به مقدار 4/3 برابر رشد داشته است. وى بازار بورس اوراق بهادار را به عنوان يكى از اركان اصلى بازار سرمايه عنوان كرد و تصريح نمود: بخش عمده اى از خدمات الكترونيكى در اين بخش از بازار سرمايه متمركز و در قالب بورس الكترونيكى مطرح گرديده است.

وى گفت: در ايران نيز بازار بورس اوراق بهادار ساختاريافته ترين بخش بازار سرمايه را تشكيل مى دهد كه طى سالهاى اخير اين بازار با رشد قابل قبولى توانسته بخش از سرمايه ها را جذب نمايد. وى امكانى را كه بانك توسعه صادرات ايران در آذرماه سال گذشته به منظور خريد و فروش سهام بورس كشور از طريق اينترنت فراهم كرد را موجب سهولت دسترسى هموطنان از ساير شهرها و حتى خارج از كشور دانست و گفت: تاكنون نزديك به 8 هزار نفر در ايران و ساير كشورها كه از كاربران اينترنتى بانك توسعه صادرات ايران هستند اقدام به خريد و فروش اينترنتى سهام مى كنند. وى مزيت استفاده از تلفن همراه را در خريد و فروش سهام نسبت به اينترنت در عدم وابستگى به \”خط تلفن و رايانه شخصى\” و يا حضور در مكانى خاص دانست.

منبع : http://edbi.persianblog.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا