تکنولوژی

معاون ديتا: در زمينه شفاف سازی اينترنت برای عموم کاری انجام نگرفته است

نام نویسنده: فاطمه محمدنژاد

ایسنا – عدم اطلاع رسانى شفاف طى ماه‌هاى اخير در حوزه‌ى اينترنت، بعضا به ايجاد شبهاتى در اين حوزه منجر شده و بعضا روند حركت سازمان‌هاى متولى و ارگان‌هاى دست‌اندركار در عرصه‌ى اينترنت مطابق با اصول تعريف شده‌اى نبوده است؛ در اين راستا اهميت مقوله‌ى اينترنت ايجاب مى‌كند تا در راستاى ارائه‌ى خدمات ماسب به متقاضيان، با انجام اطلاع رسانى شفاف و عمل به قانون، از برخوردهاى سليقه‌اى در اين حوزه جلوگيرى شود.

”مهندس سعيد مهديون“ معاون گسترش فناورى اطلاعات شركت ديتا در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات ايسنا، اظهار داشت: وجود يك آيين‌نامه‌ى شفاف براى مباحث مختلف فنى، اجتماعى و فرهنگى در حوزه‌ى اينترنت ضرورى است و اين صنعت مانند ساير صنايع به يك فضاى صاف و سالم نياز دارد تا خيال مصرف كنندگان از بابت رعايت حقوقشان راحت شود.
وى، ياد آورى كرد: اين آيين‌نامه بايد به صورت واضح در اختيار همه قرار گيرد، تا با عمل بر طبق آن به گونه‌اى رفتار كنيم كه خدايى ناكرده وجود عوامل محدوديتى، باعث نشود تا مورد استفاده‌ى جناح يا گروه خاص قرار گرفته و يا زمينه‌ آنقدر باز باشد كه هر كسى به راحتى بتواند حقوق مردم را تضييع كند.
وى، افزود: در راستاى اطلاع رسانى شفاف در اين حوزه، تنها مدرك مكتوب اعلام شده در مورد اينترنت همان ضوابط شوراى عالى انقلاب فرهنگى است كه مى‌توان آن را به عنوان اولين قدم به حساب آورد، اما اولين قدم هميشه بهترين نيست.
مهديون، تصريح كرد: در راستاى اطلاع رسانى شفاف براى عموم مردم در حوزه‌ى اينترنت تقريبا كار خاصى انجام نگرفته و جاى موارد بسيارى از جمله ارائه‌ى آموزش در جهت آگاهى دادن به آن‌ها خالى است.

هم‌چنين ”مهندس مصطفى محمدي” رئيس انجمن صنفى كارفرمايان شبكه‌هاى اينترنتى با اشاره به جوان و فراگير بودن مبحث اينترنت در كشور، اظهار داشت: لازم است تا مسؤولان و دست‌اندركاران در اين صنعت به صورت شفاف در زمينه‌ى تصميمات و سياست‌هاى اخذ شده به مردم آگاهى دهند.
وى، ادامه داد: اين صنعت جوان است و به اين دليل كه در حال شكل‌دهى مقررات مربوط به آن هستيم و تجربه‌ى اين كار در كشور نيز مدت زمان زيادى به طول نيانجاميده است، ممكن است كمى تصميمات پختگى لازم را نداشته باشد، لذا ضرورى است تا قبل از تصميم‌گيرى نهايى و شكل‌گيرى آيين‌نامه يا قانون، اطلاع رسانى عمومى ب نظر همه‌ى كارشناسان با ارجاع به بخش‌هاى مختلف صنفى و كارشناسى انجام شود تا موارد نقاط ضعف و قوت آن شناخته شده تا تصميم گيرى نهايى پختگى لازم را داشته باشد.
وى، ياد آورى كرد: در بخش ديتا تقريبا سعى شده تا كار به همين شكل انجام شود به اين معنى كه همفكرى با بخش خصوصى بيشتر شده و لازم است براى تصميم‌گيرى‌هاى عمومى در آينده همكارى نزديكترى انجام شود.
وى، با اشاره به برخوردهاى اخير با شركت‌هاى ISP و اينكه نحوه‌ى برخوردها صحيح و منطقى نبوده، اذعان داشت: اگر در اين ماجرا اطلاع رسانى به صورت صحيح انجام مى‌گرفت و مستندات لازم در مورد خلاف قانون بودن فعاليت شركت‌ها در اختيارشان قرار مى‌گرفت، شركت‌ها قطعا كار خود را اصلاح مى‌كردند.
وى، ادامه داد: اين دلايل در مذاكرات حضورى بعضا مطرح مى‌شود، اما به صورت مكتوب و يكجا اعلام نشده است.

همچنين ”عباس اوطاد العجم” استاد دانشگاه هوايى شهيد ستارى و مشاور سيستم‌هاى نرم‌افزارى شركت ايزايران در اين رابطه به خبرنگار ايسنا مى‌گويد: براى آنكه اقدامات در حوزه‌ى اينترنت سليقه‌اى نشده و كارها به صورت شفاف انجام شود، به تمهيدات و اطلاع رسانى شفاف در بخش‌هاى مختلف اين حوزه نياز داريم تا كارها راحت‌تر انجام شوند، اما اين كار ساده نيست و بايد صاحبنظران مختلفى، اين مقوله را از ابعاد مختلف بررسى كنند،تا نهايتا آيين نامه‌ى پالايش شده‌اى ارائه شود.
وى، ياد آور شد: معمولا برخوردهايى كه با مقولات مختلفى مانند اينترنت و يا ماهواره در كشور انجام گرفته، تقريبا سليقه‌اى و شبيه به هم است كه به طور معمول نتيجه بخش نبوده و به بد فهمى منجر مى‌شوند.
وى، تصريح كرد: اطلاع رسانى شفاف، مانند آيين نامه‌اى است كه چارچوب‌هاى فكرى افراد را مشخص كرده و علت فعاليت‌هاى آن‌ها را مشخص خواهد كرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا