تکنولوژی

پرداخت آنلاين ؛ تجارت 17 ميليارد دلارى‌

دنیای اقتصاد – تجارت آنلاين كه در سال‌هاى اخير توسط اينترنت ايجاد و تسهيل شده رابطه ميان خريداران و فروشندگان را بسيار آسان و ساده كرده است، چنانكه سال گذشته درآمد حاصل از آن حدود 2 ميليارد دلار در ايالات متحده بوده است.

البته تجارت آنلاين به معناى بستن خيابان‌ها و فوشگاه‌هاى واقعى نيست، همان‌طور كه جرايم سايبر به معناى مسدود كردن عرصه تجارت آنلاين نمى‌باشد. تمهيدات و قوانينى كه درباره خريد و فروش آنلاين وضع مى‌گردد، سعى بر محدود كردن جرايم اينترنتى دارند. اما تجارت آنلاين ضرورت سيستم پرداخت آنلاين را نيز فراهم كرده است و امروزه سيستم پرداخت آنلاين با همه محدوديت‌ها، حوزه فعالى است.

براى بسيارى از مردم، اينترنت مكان مناسبى است كه در آن دنبال خريد و فروش هستند، جايى كه بتوان در آن زندگى كرد و مظاهر زندگى را حفظ كرد.

اما يك محيط امن، آن را بهتر و جذاب‌تر خواهد ساخت.يكى از مهمترين و قدرتمندترين نيروهاى تجارت اكترونيكى» «Network effect است. هر چقدر مردم بيشترى به يك وب‌سايت خاص توجه كنند، جذابيت و درخواست براى آن هم بيشتر است. يكى از بهره‌مندان اين پديده كمپانى Pay Pal است كه در حال حاضر پرداخت‌هاى آنلاين را كه سالانه چيزى حدود 17! ميليارد دلار است در اختيار دارد.

Pay Pal يك بانك نيست اما براى فروشندگان و خريداران آنلاين، اين كمپانى كاركردى نظير يك بانك را دارد. اين كمپانى در حال حاضر حدود 45 ميليون حساب در سراسر جهان دارد.

اين كمپانى فعاليت خود را در سيليكون‌ولى در 1998 شروع كرده است.

سيستم ايميل آن براى پرداخت‌ها در سايت‌هاى حراج اينترنتى مانند eBay كه بزرگ‌ترين كمپانى در اين تجارت است و همچنين Bill Peint فعال مى‌شود به اين اميد كه از ارزش معاملات در اين ميان خود چيزى به جيب بزند.

اما محبوبيت Bill Peint هرگز قابل قياس با محبوبيت Pay Pal نيست، بنابراين در سال 2002 ebay حدود 5/1 ميليارد دلار از سهام خود را به Pay Pal فروخت.

آرزوى بزرگ Pay Pal اين است كه براى پرداخت اينترنتى بازارهاى بين‌المللى را در نوردد و به موازات گسترش ebay، اين كمپانى هم به ماوراى آب‌ها گسترش پيدا كند. در اولين فصل سال 2004، ارزش اقلامى كه ebay فروخته حدود 8 ميليارد دلار بوده است كه 51 درصد بيش از فروش آن در همين دوره در سال گذشته بوده است. مگ وايتمن، رييس ebay گفته است كه اين كمپانى كه يكى از سه فروشگاه بزرگ آنلاين محسوب مى‌شود در حال حاضر يك حساب در Pay Pal دارد.

اگر مشتريان Pay Pal عمدتا از ebay خريد مى‌كنند، استفاده از فروشگاه‌هاى آنلاين آنلاين ديگر هم در حال رشد و گسترش است كه ارزش آن حدود 1 ميليارد دلار در اولين فصل از سال 2004، برآورد مى‌شود. علاوه بر خريد از ديگر دات‌كام‌ها، شما مى‌توانيد ماليات آن را در يورك كانتى، كاروليناى جنوبى پرداخت كنيد، Pay Pal قبض آن را براى شما مى‌فرستد.

سازوكار پرداخت به اندازه كافى ساده است. به تازه واردان به Pay Pal جزئيات يك حساب بانكى يا كارت اعتبارى ارايه مى‌شود. بعد اين توضيحات با يك معامله و خريد فرمليته، تاييد و اثبات مى‌گردد، پس از آن يك خريدار مى‌تواند پرداخت خود به فروشنده را مستقيماً به او اى‌ميل‌ بزند. اين مبلغ متعاقبا از كارت اعتبارى يا حساب بانكى خريدار برداشته مى‌شود و اعتبارى هم براى حساب Pay Pal فروشنده ساخته مى‌شود. پول در حساب Pay Pal مى‌تواند به وسيله چك برداشته شود تا اينكه به حساب بانكى منتقل شود. و بازرگانان خرده‌پا مى‌توانند پرداخت‌هاى كارت اعتبارى را دريافت كنند، بى‌آنكه به حساب يك بازرگان دسترسى داشته باشند.

Pay Pal براى خدمات خود از دريافت كنندگان حدود 2/2 يا 4/3 درصد به عنوان حق‌العمل يا كارمزد كسر مى‌كند، بسته به كشور و نيز نرخ برابى ارزها با يكديگر دارد. در فصل اول ن آ2004، درآم551د Pay Pal ميليون دلار بود، اين رقم 69 درصد بيش از درآمد سال گذشته اين كمپانى بود.

Pay pal كمك مى‌كند تا از اتلاف وقت كاربران اينترنت براى خريد و معاملات جلوگيرى شود و نيز اعتماد همگان را به معاملات آنلاين آنلاين افزايش مى‌دهد. به طور معمول 3 هفته طول مى‌كشد تا پست بتواند يك چك را براى اينكه پرداخت‌ها شفاف و منظم شود، تحويل دهد، اما پرداخت آنلاينآنلاين، اين مدت را كاهش داده و اين كار را خيلى سريع انجام مى‌دهد. به عبارت ديگر كالاهاى ديگر به راحتى مى‌توانند خريد و فروش شوند به قول ماتيوبنيك، مدير عمومى يك كمپانى بزرگ م‌گويد، اين سيستم شتاب و سرعت در تجارت را افزايش مى‌دهد.

وى همچنين مى‌افزايد، فايده ديگر اين است كه خريداران نبايد اطلاعاتى درباره كارت اعتبارى و يا حساب بانكى به بازرگانان و تجار ارايه دهند. امنيت همواره اولين نگرانى و دغدغه براى خريداران اينترنتى است. يك مؤسسه تحقيقاتى در بريتانيا، جايى كه Pay pal سال گذشته اولين سايت آن سوى آب‌هاى خود را افتتاح كرد، طى تحقيقى به اين نتيجه رسيده است كه بيش از يك سوم كاربران اينترنتى از اينكه بيش از 50 پوند (90 دلار) را صرف خريد آنلاين كنند، اكراه دارند. براى غلبه بر اين نگرانى‌ها، حمايت و حفاظت از پرداخت‌هاى بيش از 500! دلار د ايالات متحده و بيش از 250 پوند در بريتانيا، سيستم حفاظتى پيشنهاد داده است، البته در مورد كالاهايى كه به وسيله بازرگانان شناخته شده (آنهايى كه شهرت خوبى در سيستم رده‌بندى eBay دارند) فروخته مى‌شونند. حالا اين سيستم حدود 60 درصد فهرست كالاهاى فروشى در eBay را در بر مى‌گيرد.

كمپانى Pay Pal در پى گسترش فعاليت‌هاى خود به قاره اروپا و آسيا است. اگرچه خود اين كمپانى در اين باره چيزى نگفته است، اما احتمالا مقصد بعدى، آن آلمان و نيز چين است كه سريعترين بازار در حال رشد eBay محسوب مى‌شود و به نظر مى‌رسد كه امكان درازمدت مناسبى براى فعاليت‌هاى Pay Pal مى‌باشد. البته اين چنين رشد و توسعه‌اى چالش‌هاى زيادى ايجاد خواهد كرد. مردم در كشورهاى مختلف، راه‌هاى مختلفى براى پرداخت‌هاى آفلاين در پيش رو دارند. براى مثال فرانسوى‌ها پرداخت با چك را خيلى دوست دارند، در آلمان بانك‌ها چنين كارى را انجام مى‌دهند. و البته ممكن است اين روش‌هاى متفاوت، عادات مختلف آنلاين را هم شكل دهد. كشورها، خدمات مالى خود را به شيوه متفاوت از يكديگر تنظيم مى‌كنند.

Pal Pay در حال حاضر هيچ طرحى براى اينكه تبديل به يك بانك شود ندارد، اگرچه كاركردهاى يك بانك را انجام مى‌دهد. در ايالات متحده مشتريان مى‌‌توانند با اجازه دادن به Pay Pal كه پول آنها را در يك حساب پس‌انداز جارى نگهدارد، بهره‌اى دريافت كنند. در واقع به عنوان انتقال دهنده پول اين موضوع در ايالات متحده و بريتانيا شكل قانونى دارد. مانند بانك عمل كردن و نظم داشتن، هزينه زيادى در بردارد.

با اين وجود، كمپانى با چالش‌هاى قانونى مواجه است، نه فقط به اين دليل كه بعضى پول‌هاى غيرقانونى را جابه‌جا كرده و انتقال مى‌دهد.

خيلى زود، لازم مى‌شود كمپانى Pay Pal و ebay به خدمات خود به تجار قمار آنلاين خاتمه دهند به اين دليل كه مطابق قوانين فدرال اين كار نقض قانون« «Patriot Act به شمار مى‌رود كه كنگره پس از حملات تروريستى 11 سپتامبر آن را به منظور جلوگيرى از پول‌شويى تصويب كرد. سل گذشته كمپانى ebay ناگزير به پرداخت ميليون‌ها دلار براى رفع اتهام از خود شد.

از آنجايى كه پرداخت‌ها و معاملات كوچك هستند، مبلغ كلى نهايى روشن و مشخص است. اين مى‌تواند به PayPal كمك كند كه قوانين را رعايت كند. به همين دليل در حال حاضر PayPal علاقه‌مند است كه حتى پرداخت‌هاى كوچك‌تر را در اختيار بگيرد.

سال گذشته PayPal، سيستم انتقال را براى پرداخت‌هاى خيلى كوچك براى دانلود موسيقى آنلاين معرفى كرد. موفقيت‌هاى موسيقى پلى‌ير قابل حمل ماننs ipod پد Apple، نشان مى‌دهد كه اين عرصه، بزرگ‌ترين تجارت آنلاين مى‌باشد.

منبع : اکونوميست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا