تکنولوژی

حمايت جهانى از اهداف جامعه اطّلاعات و نتايج ارائه شده در روز جهانى مخابرات توسط اتحاديه ITU

شورای عالی اطلاع رسانی – اهداف تنظيم شده براى رشد دسترسى و اتصال به فنّاوريهاى اطّلاعات و ارتباطات (ICT) تا سال 2015 تصويب شده در مرحله اول اجلاس جهانى سران درباره جامعه اطّلاعات (WSIS) از حمايت استوارى در نظرخواهى جهانى ITU برخوردار شد.

بن به این گزارش اجلاس يك اعلاميه اصول و يك طرح كارى را تصويب نمود كه مسيرى براى اقتصادهاى محروم با هدف استفاده از مزاياى ICT ارائه مى كند.

اجلاس توسط اتحاديه ITU و با حمايت دبير كل سازمان ملل، كوفى عنان سازماندهى شد تا مطمئن شويم كه افزايش توسعه اقتصادى و اجتماعى با استفاده از ICT، باعث ايجاد جهانى موفق تر و متساوى تر خواهد شد.

اين نظرخواهى نشان داد كه باور بر اينكه اگر جامعه اطّلاعات آن چيزى باشد كه تمام شهروندان در سراسر دنيا بتوانند به طور مساوى به منابع اطّلاعات دسترسى داشته باشند، از حمايت بالائى برخوردار خواهد شد و سپهر اطّلاعات بايد منابعى را براى به اشراك گذارى براى همه و با هدف بهره مندى عمومى جهانى ارائه كند. اين عقيده و باور توسط بيش از %94 پاسخ دهندگان به نظرخواهى تاييد شد. تمام اين نتايج با ارزيابى هاى منطقه اى سازگار بودند.

ICT: راهنماى روشى براى توسعه پايدار
اين نظرخواهى در روز جهانى مخابرات، روزى گراميداشت تاسيس اتحاديه بين المللى مخابرات در سال 1865 پايان يافت. ITU، قديمى ترين سازمان چندجانبه در دنيا است كه 139 مين سالگرد تاسيس خود را با شعار: ICT: راهنماى روش توسعه پايدار جشن گرفت.

آقاى يوشيو اوتسومى، دبير كل اتحاديه ITU، اظهار مى‌كنند كه ICT به تنهائى نمى‌تواند گرسنگان را سير كند، فقر را ريشه كن كند يا مرگ و مير كودكان را كاهش دهد، اما عامل فزاينده مهمى براى رشد اقتصادى و تساوى اجتماعى مى باشد. ICT باعث توليد بيشتر، تنوع و انتشار بيشتر كشاورزى مى شود. اين ابزار امكان انتقال سرويس هاى اصلى بهداشتى را به جاهائى كه نيازمند اين نوع سرويس ها هستند ولى فاقد امكانات لازم براى دسترسى به آنها مى باشند، فراهم مى كند. آنها همچنين به دانش پژوهشان اجازه مى دهند تا دانش را در تمام نقاط دوردست كره ما منتشر كنند.

آقاى كوفى عنان، دبيركل سازمان ملل اضافه نمودند كه: به ما اجازه دهيد تا در روز جهانى مخابرات راه حلهائى را كه مى تواند براى ايجاد عصر مخابراتى باز، جامع و موفق به كار رود، انجام دهيم.

اهداف اتصال جهانى دسته بندى شدند
ده هدف طرح كارى WSIS براى افزايش دسترسى و اتصال به ICT تا سال 2015، كه توسط 175 نفر از سران كشورها تاييد شدند، از نظر ميزان اهميت در دستيابى به جامعه اطّلاعات كه همه دنيا از آن بهره ببرند، دسته بندى و ارزيابى شدند. مانند نتايج بالا، اين نتايج بدون توجه به منطقه، جنسيت، سن و يا تخصص پاسخ دهندگان به نظرخواهى مى باشند.

اهداف 2015، كه در طرح كارى WSIS تصويب شدند، به ترتيب زير دسته بندى شدند:
1- اتصال دانشگاهها، كالجها، دبيرستانها و مدارس راهنمائى به ICT

– % 85،43 اين هدف را بسيار مهم ارزيابى نمودند.

2- اتال مراكز علمى و تحقيقاتى به ICT

– % 84،76 اين هدف را بسيار مهم ارزيابى نمودند.

3- اطمينان از اينكه نيمى از ساكنان دنيا به ICT دسترسى دارند

– % 69،2 اين هدف را بسيار مهم ارزيابى نمودند. بيشترين آرا مربوط به آفريقا و منطقه عرب ( %83 و %82 ) و كمترين آنها مربوط به منطقه اروپا و استراليا(%64 و % 55) بود.

4- اتصال روستاها به ICT و راه اندازى نقاط دسترسى عمومى

– %65.75 اين هدف را بسيار مهم ارزيابى نمودند. اين هدف بيشترين راى را در منطقه آفريقا و آسيا (%79.44 و %72.73) كسب نمود.

5- اتصال تمام ادارات دولتى مركزى و محلى و راه اندازى وب گاه و آدرس پست الكترونيكى براى آنها

– %65.53 اين هد را بسيار مهم ارزيابى نمودند. بيشترين راى در منطقه آفريقا
(%80.56) و آسيا (%71.90) بود.

6- اتصال مراكز بهداشتى و بيمارستانها به ICT
– %64.89 اين هدف را به عنوان مهم ترين هدف ارزيابى نمودند. اگر چه اين آرا كمترين راى را در اروپا (%57) كسب نمود در حالى كه در آفريقا و آسيا بيشترين راى را (%74و %78) به دست آورد. اين نتيجه نشان مى دهد كه اين هدف در مناطقى كه نياز به استفاده از توان ICT براى توسعه خدمات بهداشتى براى مناطق دوردست و محروم دارند، از اهميت بالائى برخوردار است.

7- اتصال كتابخانه هاى عمومى، مراكز فرهنگى، موزه ها، ادارات پست و بايگانى ها به ICT
– %64.87 به عنوان هدف بسيار هم ارزيابى شد. اين هدف از ميزان قابل توجهى در آفريقا (%76) و آسيا (%73) و همچنين كمترين راى در اروپا (%59) و آمريكا (%68) برخوردار شد. اين نتيجه نشان دهنده قابليت دسترسى نسبى به فنّاوريهاى اطّلاعات به عنوان يك منبع در كتابخانه ها در اروپا و آمريكا است.

8- تنظيم و تعديل تمام دوره هاى مدارس راهنمائى و دبيرستان ها براى بدست آوردن چالشهاى جامعه اطّلاعات، با توجه به دوره هاى آموزشى ملى
– %62.82 به عنوان هدف بسيار مهم در محدوده %55 (اروپا) تا %76 در منطقه عرب و كشورهاى آمريكا ارزيابى شد.

9- تشويق توسعة مضامين و ايجاد شرايط فنى لازم براى تسهيل نمايش و استفاده از تمام زبانهاى دني روى اينترنت
– %52.79 به عنوان هدف بسيار مهم در محدوده %45 در اروپا تا %70 در منطقه عرب ارزيابى شد.

10- اطمينان از اينكه تمام مردم دنيا به تلويزيون و سرويس هاى راديوئى دسترسى دارند
– %47.80 به عنوان هدف بسيار مهم ارزيابى شد. به ارزش بسيارمهم در استراليا و اروپا (%30 و %43) كمترين راى و در آفريقا (%70) بيشترين راى داده شد. مانند اهداف قبل، اين نتيجه نشان دهنده قابليت دسترسى به فنّاوريها در اين مناطق دارد.

درباره نظرخواهى
اين نظرخواهى از 10 آوريل تا 10 مى 2004 به صورت online برگزار شد. 1250 نفر از آفريقا (%8.71)، آسيا (%9.8)، استراليا (%3.02)، كشورهاى آمريكا (%22.07)، اروپا (%52.6) و منطقه عرب (%3.10) در اين نظرخواهى شركت كردند. ميزان پاسخها در اين مناطق نشان دهنده شاخص هاى دسترسى مخابراتى، همانطور كه براى WSIS در گزارش جهانى توسعه مخابرات 2003 ارائه شده است، مى باشند و مطابق با فاصله ديجيتالى است كه ملل توسعه يافته را از ساير ملل كمتر توسعه يافته جدا مى كند.

% 20.78 پاسخ دهندگان خود را از بخش دولتى، %8.56 از سازمانهاى بين المللى، %21.03 از جامعه مدنى، % 35.41 از بخش بازرگانى و %14.21 از رسانه ها معرفى نمودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا