ایران

تشریح اهداف و برنامه‌های پژوهشگاه فضای مجازی تا سال ۱۴۰۵

رییس پژوهشگاه فضای مجازی با اشاره به اهمیت فضای مجازی بر زندگی کابران عنوان: فضای مجازی با سرعتی خیره کننده در حال بسط و گسترش در تمامی ابعاد زندگی بشر امروزی اعم از اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. امروزه شاهدیم که فضای مجازی در طی دهه‌های اخیر هر روز بخش قابل توجهی از زندگی بشر را در خود فرو برده و در درون خود به آن حیاتی نوین می‌بخشد. زمانی رویکرد غالب، فضای مجازی را به ابزاری هم عرض در کنار سایر ابزارهای بشری تبدیل کرده بود اما اکنون شاهد هستیم که ظهور و گسترش فضای مجازی در دهه‌های اخیر باعث شکل گیری تعاملات اجتماعی متکثر و متنوع انسان‌ها در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است.

در جریان نشست خبری پزوهشگاه فضای مجازی٬ حسین مطلبی در خصوص در رویکرد در مواجهه با فضای مجازی در کشور عنوان کرد: عده‌ای درمقابل تحولات عصری این فضا عملاً در مقابل آنچیزی که بنیان‌گذاران و طراحان فضای مجازی کنونی برایشان رقم زدند سر تعظیم فرو آوردند و خود را تسلیم آنچیزی که برایشان ترسیم کرده بودند یافتند، این افراد عملا نقشی برای خودشان فراتر از سیم‌کشی رساندن اینترنت به مصرف کنندگان قائل نبودند و هرگونه توسعه‌ای این فضا را سراسر فرصت می‌دیدند. درمقابل عده‌ای هم وجود داشتند که به هرنوع نوآوری برآمده از این فضا، نگاه بدبینانه داشتند و تمام تلاش خودشان را معطوف به مسدود یا محدود کردن حداکثری این فضا متمرکز کرده بودند. در عمل عده‌ای این فضا را کاملاً و یکسره تحدید میکردند و فصل مشترک این دو رویکرد مواجه‌ی منفعل و ابزارنگرایانه با فضای مجازی بوده، بطوری که یک رویکرد آن را همواره خوب و فرصت می‌دیده است و رویکرد دیگر ابزار تهدید و یکسره درگیری با آن داشته است.

رییس پژوهشگاه فشای مجازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زیست مجازی انسان‌ها در این نظامات اجتماعی جدید، مسائل اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و غیره در پیش روی ایشان قرار داده است، حجم این تحولات به اندازه‌ای بوده است که بسیاری معتقدند ما وارد دوره جدیدی از زندگی بشر شده‌ایم که در آن پیشران تحولات فضای مجازیست و عصر جدیدی که می‌توان آن را عصر فضای مجازی نامید آغاز شده است.

برنامه‌های پژوهشگاه

مطلبی همچنین در خصوص برنامه‌های پژوهشگاه در افق ۱۴۰۵ گفت: «پژوهشگاه بازوی علمی پژوهشی در موضوعات حکمرانی این فضا، حلقه واسط و قطب علمی پژوهشگاه فضای مجازی در افق ۱۴۰۵ دیده شده است.»

در ادامه به اهداف و برنامه‌های پژوهشگاه اشاره شده است.

پشتیبانی علمی و پژوهشی از شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی؛

ارائه پیشنهادات سیاستی، راهبردی و کاربردی به مسئولان کشور در حوزه فضای مجازی؛

رصد و آینده‌پژوهی مستمر فضای مجازی کشور و جهان در ابعاد فرهنگی – اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فناوری، امنیتی و …؛

رصد تحلیل مستمر اسناد و سیاست‌های شرکت‌های بزرگ و قدرت‌های ذیربط در فضای مجازی؛

تقسیم کار ملی، هماهنگی و هم‌افزایی میان مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی، دانشگاهی و حاکمیتی جهت ارتقای آمادگی کشور در مواجهه با تحولات فضای مجازی؛

هدایت و توسعه ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی در راستای اولویت‌های فضای مجازی کشور؛

رییس پژوهشگاه فضای مجازی همچنین در خصوص اقدامات این سازمان در سال جاری به‌‌‌‌‌‌‌‌ تدوین سند شعار سال در حوزه دانش بنیان و تدوین سند عدالت دیجیتال و همچنین اقدامات دیگری از جمله ترجمه اسناد شورای عالی فضای مجازی از جمله سند شبکه ملی اطلاعات به زبان‌های انگلیسی و عربی در پژوهشگاه اشاره کرد.

امکان استفاده از ظرفیت سرباز نخبگان

مطلب همچنین از امکان استفاده از ظرفیت سرباز نخبگان خبر داد و اعلام کرد که امکان جدیدی فراهم شده که به این وسیله سربازان می توانند در حوزه پژوهش‌های فضای مجازی فعالیت کنند و باید با این پژوهشگاه‌ هماهنگ شوند و در این صورت دوره سربازی را‌‌‌‌‌‌‌‌ با امکان نخبگانی طی خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا