ایراناینترنت

وزیر ارتباطات : ITU با استناد به دو مصوبه فعالیت استارلینک در ایران را غیر مجاز دانسته است 

آی‌تی‌ایران- هفته گذشته انتشار دستور ITU به استارلینک برای اینکه ارائه خدماتش در مرزهای جمهوری اسلامی ایران بدون رعایت قوانین سرزمینی ایران، غیرمجاز است، حاشیه‌ فراوانی به همراه داشت. برخی کارشناسان و حقوق‌دان‌های فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با آی‌تی‌ایران صراحتا اعلام کردند که براساس ساختار ITU (اتحادیه جهانی مخابرات) این اتحادیه با دولت‌ها سروکار دارد، نه شرکت‌های بخش خصوصی که بتواند به آنها دستور فعالیت یا عدم فعالیت در کشوری را بدهد.

اما حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با آی‌تی‌ایران در حاشیه سومین اجلاس کشورهای عضو سازمان اکو اعلام کرد که ITU براساس دو مصوبه مشخص که در زمینه فعالیت اینترنت ماهواره‌ای دارد، توانسته دستور به توقف فعالیت غیرقانونی استارلینک در کشوری مانند ایران را بدهد.

او در پاسخ به این سوال آی‌تی‌ایران که حقوق‌دان‌ها اعلام می‌کنند ITU نمی‌تواند یک شرکت بخش خصوصی را ممنوع به فعالیت در کشوری کند و در متن مصوبه ITU در این زمینه هم به صورت واضح اشاره‌‌ای به غیرقانونی بودن و غیرمجاز بودن فعالیت استارلینک در کشور نشده گفت: «اتفاقا من بسیار تمایل دارم که در این زمینه حقوق‌دان‌ها با هم گفت‌وگو کنند، چون با پیگیری که ما انجام داده‌ایم یک اتفاق بزرگ حقوقی افتاده است. ITU چند مصوبه از قبل دارد؛ یکی آرتیکل ۱۸ است و یکی هم مصوبه ۲۳ اجلاس WRC که در آن تاکید شده است که اگر کسی بخواهد فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور دیگری داشته باشد، باید از رگولاتور آن کشور مجوز بگیرد. ITU هم فعالیت استارلینک در ایران را مصادق به این دو مصوبه ( آرتیکل ۱۸ و مصوبه ۲۲ WRC) دانسته و شفاف گفته است که باید از رگولاتور ایران مجوز فعالیت بگیرد.»

زارع‌پور ادامه داد: «ITU به رگولاتور نروژ که استارلینک در آنجا ثبت شده نامه ارسال کرده است، البته قبلا هم به این رگولاتور نامه داده بود و تاکید کرده است که به قید فوریت با ضوابط مصوباتی که به آن اشاره کرده‌ام خودش را تطبق بدهد. نتیجه می‌شود اینکه براساس مصوبات قبلی ITU در مورد فعالیت اینترنت ماهواره‌ای، Radio Regulations Board که وابسته به اتحادیه جهانی مخابرات است تشخیص داده است که فعالیت استارلینک در ایران مشمول این مصوبات است و نیاز به اخذ مجوز است.»

زارع‌پور تاکید کرد که این رای ITU را به فال نیک می‌گیرد چون نه تنها برای ایران که برای سایر کشورها هم کاربرد دارد. او ابراز امیدواری کرد که این دستور ITU زمینه فعالیت قانونی فراهم‌کنندگان اینترنت ماهواره‌ای در کشور ایران فراهم کند.

او ادامه داد: «همانطورکه وزیر ارتباطات عراق در حاشیه سومین اجلاس سران اکو اعلام کرد، اینترنت ماهواره‌ای هیچ‌وقت جایگزین اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری نخواهد شد. به گفته ایشان چون در این کشور زیرساخت‌های شبکه ارتباطی ضعیف است، مجبور به استفاده از اینترنت ماهواره‌ای هستند، تا شبکه زمینی‌شان راه بیفتد. سرعتی که الان اینترنت ماهواره‌ای می‌دهد حداکثر فعلا ۳۰۰ مگابیت برثانیه است آنهم با تجهیزات خاص، اما ما در شهرهایی که ما سرویس فیبرنوری داده‌ایم تا یک گیگابیت برثانیه می‌توانیم به مردم سرعت اینترنت بدهیم. »

زارع‌پور تاکید کرد که آنها به دنبال فراهم کردن سرویس‌های پرسرعت و باکیفیت هستند و در این مسیر هم به سرعت ادامه می‌دهند.

او در پاسخ به اینکه آیا برای متوقف کردن فعالیت استارلینک در ایران اقدامی صورت گرفته است یا خیر گفت:‌ « من وزیر وصل کردن هستم، من دنبال فعالیت استارلینک در کشور به صورت قانونی‌ام و در حال فراهم کردن زمینه‌های آن هستم. تاکید می‌کنم کار من غیرفعال کردن نیست، کار من فعال کردن است. کسانیکه در این زمینه وظیفه قانونی دارند این مسائل را دنبال می‌کنند.»

زارع‌پور در ادامه در پاسخ به سوالی که آيا آمار دقیقی از اینکه چند استارلینک در ایران فعال است وجود دارد توضیح داد: « من این آمار را ندارم. پروایدر آن نه به شکل رسمی با ما ارتباطی دارد نه دفتری در ایران دارد، عدد رقم‌های مختلفی در این زمینه ذکر می‌شود، ولی به صورت کلی آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد. وظیفه من هم رصد فعالیت این ماهواره در کشور نیست، وظیفه من فراهم کردن شرایط قانونی فعالیت این سرویس‌ها در کشور است، تا مردم به راحتی از آنها استفاده کنند و فکر می‌کنم در این زمینه ‌هم قدم‌های خوبی برداشته‌ایم، همین که استارلینک مجبور شده که مجوز بگیرد و در قدم بعد باید مجابش کنیم که در ایران قانونی فعالیت کند وظیفه من است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا