تکنولوژی

امروز هيچ آى اس پى پلمپ نشد

بخش خبر آى تى ايران – پلمپ آى اس پى هاى تهرانى امروز در حالى متوقف شد که برخى از اعضاى انجمن صنفى کارفرمايان اينترنتى تقاضاى ديدارى را با قاضى مرتضوى دادستان تهران درباره اين پلمپ ها کرده اند.
به گزارش خبرنگار امروز نيز ماموران دادستانى به چندين شرکت آى اس پى مراجعه کرده اند اما به دليل آنکه اين شرکت ها از قبل آماده چنين بازديدى بودند ماموران موردى براى پلمپ نيافتند.
ما پس از آن که بيش از 30 ISP در طى چندين مليات توسط ماموران دادستانى تهران پلمپ شد خبر مربوط به اين اقدام به تدريج از طريق رسانه هاى کشور پيگيرى مى شود.
در همين حال اخبار حاکى از توقف فعلى روند پلمپ ها دارد در حالى که مشخص نيست اين توقف واقعا به خاطر درخواست انجمن صنفى از قاضى مرتضوى و يا دلايل ديگر است.
روزنامه هاى شرق، حيات نواقتصادى و ابرار اقتصادى امروز خبر مربوط به پلمپ گسترده آى اس پى هاى تهرانى را منعکس کرده اند. حيات نو اقتصادى از قول مصطفى محمدى ضمن تاييد پلمپ 40 آى اس پى مى نويسد که توضيحات بيشتر در اين زمينه را بعد از ديدار احتمالى امروز با مسئولان ( قضايى) ارايه خواهد داد. به گفته خيرخواه دير شرکت ذره که آى اس پى وى پلمپ شده ماموران شرکت وى را به دليل نداشتن فيلتر پلمپ کرده اند در حالى که اين شرکت خود به طورمستقيم به اينترنت متصل نيست و پهناى باند خود را از شرکت افرانت دريافت مى کند. همچنين مهندس الفت از شرکت پيشگام نيز که به وضع مشابهى دچار آمده مى گويد که شرکت وى را به دليل فيلتر نکردن سايـت ها پلمپ کرده اند در حالى که اين شرکت اساسا اينترنت ارايه نمى دهد و صرفا به انجام اورجينيشن ( تلفن اينترنتى داخل به خارج) مى پردازد.
به گفته برخى کارشناسان اکيپ هاى متعددى که براى پلمب آى اس پى ها به کار گرفته مى شوند شامل مسئولان فنى و مامور هستند که پس از مراجعه به شرکت ها اقدام به تست خطوط اينترنت کرده و اگر از طريق کامپيوتر آى اس پى برخى سايت ها فيلتر نشده باشد بلافاصله آنجا پلمپ مى شود.
برخى معتقدند که اين اکيپ هاى پلمپ يک ليست شامل 130 شرکت در دست دارند که به تدريج به آن ها مراجعه خواهند کرد و گفته مى شود اين ليست از طريق مخابرات در اختيار مقامات قضايى قرار گرفته و مشاوره هاى فنى درمورد تست آى اس پى ها نيز توسط مخابرات صورت مى گيرد.
مدير عامل شرکت ديتا به عنوان نخستين فرد از مجموعه مخابرات که در مورد اين اقدام اظهار نظر کرده در گفت و گويى با ايسنا خاطر نشان مى کند که در بحث فيلترينگ شاکى مدعى العموم است که از مخابرات استعلام مى کند. وى تصريح مى کند که در مورد اخير استعلام از مراجعى چون حراست مخابرات انجام گرفته است. رشيدى در عين حال بر اين نکته تاکيد مى کند که در بحث تلفن اينترنتى شاکى مخابرات است.
برخى شرکت هاى آى اس پى که شرکت شان به دليل خدمات اينترنتى تعطيل شده تصريح مى کنند که مخابرات تاکنون هيچ گونه مجوزى براى تلفن هاى اينترنتى صادر و يا اعلام نکرده است حال چگونه مى شود شرکتى را به خاطر نداشتن مجوز تعطيل کرد؟
برخورد با آى اس پى ها با مهمل نداشتن فيلتر در حالى صورت مى گيرد که مقامات مخابراتى چندى قبل از موثر بودن فيلترينگ گران قيمت اين شرکت خبر داده بودند. اما به نظر مى رسد عدم تاثير اين روش مقامات قضايى را به واکنش مستقيم دراين باره واداشته است. از سوى ديگر به نظر مى رسد شرکت مخابرات با استفاده از زمان مناسبى که مقامات قضايى در زمينه فيلترينگ ايجاد کرده اند قصد دارند تا موضوع پر جنجال تلفن هاى اينترنتى را هم به نفع خود خاتمه دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا