تکنولوژی

Wireless : كليد توسعه‌ى جهانى

SG – در همايشى كه با موضوع استفاده از فناورى براى حل مشكلات اقتصادى و اجتماعى كشورهاى در حال توسعه، در شهر كاليفرنيا برگزار گرديد، تعدادى از سخنرانان بر ارتباطات Wireless تاكيد كردند.
در اين همايش، آ. ريچارد نيوتن، رييس دانشكده مهندسى دانشگاه Berkeley كاليفرنيا اظهار داشت: ” مهم‌ترن گام فناورى براى كشورهاى در حال توسعه، ساخت شبكه‌هاى ارتباطى با قابليت Wireless است”.
وى گفت: ” مى‌توان دكل‌هاى مجهز به آنتهاى خورشيدى را در دهكده‌ها قرار داد كه ارتباطات صوتى و اطلاعاتى را ايجاد كنند و هريك از آنها تنها در حدود 750 دلار هزينه در بردارد.” همچنين نيوتن نوع جديدى از گوشى تلفن همراه با قابليت استفاده به مراتب ساده‌تر از گوشيهاى كنونى را پيشنهاد كرد كه استفاده آن از نظر اقتصادى قابل توجيه است.
اين گوشى همراه مى‌تواند تصوير شخصى را نيز كه تماس گرفته است، نمايش دهد. بنابراين وقتى يك كاربر، پست صوتى خود را دريافت مى‌كند، براى ديدن تصوير شخصى كه پغام فرستاده است مى‌تواند دكمه نمايش تصوير را فشار دهد. نيوتن افزود: ” در حال حاضر من مى‌توانم هر يك از اين گوشى‌ها را به قيمت كمتر از 5 دلار توليد كنم.”
نيوتن اين سخنان را در حالى اظهار داشت كه تعداد زيادى از محققين، مقامات دولتى و مديران ارشد تجارى در همايش ” ايجاد پل ميان قسمت‌ها” حضور داشتند. گفتنى است اين همايش با همكارى بخش برنامه‌ريزى مديريت تكنولوژى دانشگاه Berkeley كاليفرنيا و اتحاديه توسعه صنعتى سازمان ملل متحد UNIDO در محل مدرسه بازرگانى Haas برگزار شد.
در اين سمينار سه روزه مسائلى از قبيل فناورى مراقبت‌هاى بهداشتى، صنايع پايدار محيطى و ضرورت‌هاى فنورى براى توسعه اقتصادى مورد بحث و بررسى قرار گرفتند.
مگى وايلد روتر، معاون اداره‌ى بخش عمومى جهانى شركت مايكروسافت، روز جمعه با ترسيم يك تصوير از دنيايى كه در آن مرزهاى دست و پاگير وجود دارد، سخنرانى خود را آغاز كرد. وى گفت: ” 2.5 ميليارد از جمعيت 6 ميلياردى دنيا با درآمدى كمتر از يك دلار در روز زندگى مى‌كنند. او همچنين با خاطرنشان كردن اهميت آموزش و پرورش گفت: ” چه قدر خوب است اگر نمى‌توان خواند و نوشت، يك Laptop با دسترسى به باندپهن در دسترس باشد؟”
وى همچنين به اين اشاره كرد كه فناورى مى‌تواند نقش موثرى در بهتر زندگى كردن افراد داشته باشد. او همچنين اشاره كرد كه شركت مايكروسافت طرح‌هاى مختلفى را براى افزايش دسترسى به فناورى (با تمركز بر Wireless) در دست دارد.
به گفته‌ى او، در حال حاضر شركت مايكروسافت اقداماتى را براى برقرارى ارتباط ميان چادرنشينان آفريقا از طريق ماهواره در دست دارد.
جان گيج، سرپرست امور تحقيقات شركت Sun Microsystems گفت با راه يافتن مشاغلى كه به فن‌آورى پيشرفته‌اى نياز دارند از ايالات متحده آمريكا به كشورهايى مانند هند و چين كه نيروى كار در آنها ارزان است، گرايش به سمت كار در منزل در اين كشورها افزايش يافته است. اما افزايش اين موضوع نبايد مانع از توجه ما به فقر جهانى شود.
وى گفت: ” سوال اين است كه منظور از ” ما ” چه كسانى هستند؟! ” به عقيده وى توجه به اين موضوع، تنها قسمتى از وظايف ما براى يك شهروند واقعى بودن در دنياى كنونى است.

منبع : ZNet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا