تکنولوژی

نبرد بزرگان: تاريخچه جدال‌هاى Sun و Microsoft

نام نویسنده: SiliconVally, April 2, 2004

SG – مايكروسافت امپراتورى خود را در حوزه كامپيوتر‌هاى روميزى بنا نهاده است ، اين در حالى‌ست كه شركت سان ميكرو سيستم، در عرصه ايستگاه‌هاى كارى پرقدرت و سرورها شهرت و آوازه كسب كرده است.
اما هرگاه اين دو حوزه كارى با يكديگر مرتبط شوند، نزاع دو شركت آغاز مى شود. در سالهاى اخير نبرد دو شركت زمانى بالا گرفت كه شركت مايكروسافت موفقيت‌هايى در زمينه سرورها به دست آورد و سان نيز تلاش كرد تا به عرصه كامپبوتر هاى شخصى يورش آورد.
اسلحه رييس شركت سان ، محيط برنامه نويسى جاوا است كه در 1995 پياده سازى گرديد و درواقع اين مساله، موضوع دادخواست ضد تراست يك ميليارد دلارى سان عليه مايكروسافت است.
جاوا مى تواند پايه امپراتورى مايكروسافت را به لرزه در آورد زيرا به برنامه نويسان اين امكان را مى‌دهد كه برنامه‌هاى خود را در هر سيستم عاملى اجرا كنند. از سيستم عامل هاى شناخته شده‌اى مانند ويندوز ، داس و لينكوس گرفته تا سيستم عامل‌هاى كمتر شناخته شده اى كه براى كامپيوتر هاى دستى تهيه شده اند.
مايكرو سافت اگرچه به جاوا مجوز داد، اما تغييراتى را انجام داد كه سان مصرانه عقيده داشت اين تغييرات باعث مى شود تا با برخى از نسخه‌هايى كه به طور رسمى مجاز شمرده مى شوند، ناسازگار باش. هر چند دو شركت بر سر اين مساله سازش كردند، اما مايكرو سافت اعلام كرد كه تصميم ندارد از آن نرم افزار در سيستم عامل ويندوز XP پشتيبانى كند.
اين مساله سبب شد تا سان در سال 2002 ، دادخواست ضد تراست خود را ارايه دهد: پرونده اى جمعه گذشته بررسى آن خاتمه يافت .
سان در شكايتى ادعا كرده بود كه موقعيت ممتاز مايكروسافت در كامپيوترهاى روميزى به اين شركت كمك خواهد كرد تا يك موقعيت استوار نيز در نرم افزارهاى سرور بدست آورد.
شركت سان درسال 1998 نيز در شكايتى كه به كميسيون اروپايى ارايه داد، ادعا كرد شركت مايكروسافت امتياز نامنصفانه در اختيار دارد، زيرا اطلاعاتى را كه با اسفاده از آنها بتوان به نرم افزارهاى رقيب اجازه داد تا كامپيوتر‌ها را به خوبى ويندوز در شبكه‌هايى كه نرم افزار هاى مايكروسافت را اجرا مى كنند با يكديگر ارتباط داد ، آشكار نمى‌كند.
شكايت كميسيون اورپايى مقرر داشت تا مايكروسافت جزئيات لازم را افشاء كند. بنابراين براساس تصميمات اتخاذ شده، سان مجوز لازم را از شركت مايكروسافت دريافت خواهد داشت.
سان و مايكروسافت، هرچند به طور غير مستقيم، در زمينه ديگرى نيز با يكديگر نبرد مى كنند. در هر دو شركت تلاش هايى براى ايجاد استاندارد به منظور خلق شناسه ورود واحد در حال انجام است . با اين تكنولوژى ، امكانى فراهم مى شود تا با استفاده از يك نام كاربرى و گذر واژه وارد چندين سايت شد و خريد اينترنتى انجام داد.
سان در زمينه نرم افزارهاى بهره‌ورى دفتر كار مانند واژه پرداز Word و صفحه گسترده، نيز با مايكرو سافت رقابت دارد. بسته‌ى نرم افزارى اين شركت به نام StarOffice، تقريبا” ويژگى‌هايى نظير نرم‌افزارهاى مشابه مايكروسافت را عرضه مى كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا