تکنولوژی

ميزهاى آشفته و بيمارى كاركنان

systemgroup – ميليون‌ها نفر از كاركنان شركت‌ها و سازمان‌ها، با درد جديدى دست وپنجه نرم مى‌كنند. پژوهش‌گران موسسه‌ى NEC-Mitsubishi گفته‌اند كه افراد پشت ميز نشين با ” سندرم حساس ميزهاى كار” روبه رو هستند. آنان باور دارند كه كار كردن پى در پى و طولانى مدت، داشتن ميزهاى آشفته و بى‌نظم و نشستن غير اصولى در پشت آن‌ها، موجب بيمارى بسيارى از مردم مى‌شود.
يكى از شركت‌هاى توليد كننده‌ى مانيتور در اين باره توضيح داده است كه با در نظر گرفتن زمان‌هاى منظم براى استراحت و تغييراتى در ساختار ميزها، مى‌توان علايم اين بيمارى را كاهش داد.
در قسمتى از بررسى پژوهش‌گران يادشده، 2000 نفر به پرسش‌هاى مطرح شده، پاسخ داده‌اند. 67 درصد از اين افراد گفته‌اند كه در مقايسه با دو سال پيش، ساعت‌هاى بيشترى را در پشت ميزهاى خود سپرى مى‌كنند.
در حدود 40 درصد از آنان بيان كرده‌اند كه آشفته بودن ميز و حجم انبوهى از كاغذ برروى آن، موجب خاطر پريشى و از كوره دررفتن آنان شده است،

راهنماى “ميز شناسى”
ميز خود را در مكان مناسب قرار ديد:
در هنگام نصب ميز خود، توجه بيشترى به محيط اطراف آن داشته باشيد و آن را در جايى قرار دهيد كه فشار عصبى و احتمال خطر براى سلامتى كمتر است.

درست بنشينيد:
نشستن خود را به گونه‌يى تنظيم كنيد كه كمر شما در وضعيت مناسبى باشد.

پنچ دقيقه استراحت كنيد:
در بين كار، استراحت كوتاهى براى خود در نظر گرفته و چند حركت ورزشى ملايم، انجام دهيد. با اين كار، احتمال آسيب ديدن از انجام فعاليت يكنواخت را كاهش خواهيد داد.

تغير آب و هوا داشته باشيد:
در فاصله‌ها‌ى منظم، استراحت كوتاه داشته باشيد كه موجب افزايش تمركز در هنگام كار، سلامت عمومى بد و تعامل با همكاران خواهد شد.

نظر و علاقه‌ى درونى خود را ابراز كنيد:
بر روى ميز خود چيزهايى قرار دهيد كه يادآور زندگى شخصى و بيرون از محيط كار است.

دما را خنك نگه‌ داريد:
دماى محل كار خود را خنك سازيد تا انرژى بيشترى براى كار كردن داشته باشيد.

ميزهاى آشفته و شلوغ را خلوت كنيد:
ميز خود را به گونه‌يى مرتب كنيد كه فشار عصبى كم‌ترى ايجاد كرده و به شما براى انجام كار بيشتر كمك كند.

35 درصد از افراد مورد بررسى گفته‌اند كه آنان همواره از كمر درد و گردن درد، در عذاب بوده و اعتراف كرده‌اند كه علت را بايد در نشستن‌هاى نادرست در پشت ميزهاى كار جست و جو كرد.
NEC-Mitsubishi با همكارى شركت Open Ergonomics ، راهنماى ميزشناسى ساده‌يى تهيه كرده‌اند تا علاقه‌مندان با استفاده از آن نهايت استفاده را از محيط كار خود داشته باشند. دراين پيام‌ها به پشت ميز نشينان توصيه شده است كه توجه بيشترى به چگونگى نشستن پشت ميز و محل آن داشته باشند و از آنان خواسته شده كه به اين موضوع اهميت بسيار دهند.
موضوعى كه بايد افراد به آن توجه داشته باشند، اين است كه علايم ناخوشى‌هاى پشت ميز نشينى، با سرعت بسيار گسترش پيدا كرده و از يك ناراحتى به يك بيمارى مزمن تبديل مى‌شوند. اين بيمارى‌ها مى‌توانند دست كشيدن از كار و يا وارد كردن صدمتى به زندگى افراد در زمينه‌هاى گوناگون، را براى آنان به ارمغان آورد.
ريچارد جونز، مسول امور فنى موسسه‌ى بهداشت و سلامت كار از كارفرمايان خواسته است به كاركنان خود اطمينان بخشند كه سلامت آنان در محيط‌هاى كار، به خطر نخواهد افتاد. او در گفت و گوى خود با BBC اشاره كرده است كه كاركنان نيازمند مقرراتى هستند كه خطرات احتمالى كار خود را ارزيابى كنند. ارزيابى مطلوب اين خطرها مى‌تواند محيط‌‌هاى كار را تا حد ممكن، قابل قبول و سازش پذير كند.

منبع : BBC NEWS

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا