تکنولوژی

جناب آقاى دژپسند، از پروژه تجارت الكترونيكى چه خبر؟

نام نویسنده: محمد ميثاقى

جناب آقاى دژپسند،
معاون محترم وزير بازرگانى و كارفرماى پروژه تجارت الكترونيكى

بخش مقاله آى تى ايران – اگر فراموش نكرده باشيم و اوضاع و احوال سياسى اين روزها تمام شش دانگ حواسمان را به خود مشغول نكرده باشد، فكر كنم حدود چند ماهى مى شود كه از شروع پروژه بزرگ و ملى تجارت الكترونيكى در آن معاونت مى گذرد.
پروژه اى كه به خاطر اهميت فوق العاده موضوع و نيز تعريف شرح خدمات كار و انتخاب مجرى آن، هزاران حرف و حديث را به دنبال داشت و حجم زيادى از انتقادات را از سوى مخالفين و حتى موافقين ايجاد نمود.
دعوا بر سر واگذارى پروژه به يك مجموعه دولتى بود كه عليرغم تاكيدات دولت و مقررات و اهداف طرح تكفا مبنى بر واگذارى پروژه ها به بخش خصوصى انجام گرفت.

ضمن آن كه در شايستگى تخصصى و صلاحيت فنى شركت مزبور نيز اما و اگرهاى فراوانى وجود داشت و البته دلايل توجيهى نيز از سوى شما به عنوان كارفرماى اصلى پروژه و در دفاع از آن بيان شد.
پروژه رفت و برگشت هاى زيادى داشت، به نشريات كشيده شد، به دولت رفت، پاى وزير به ميان آمد، انجمن شركت هاى انفورماتيكى اعتراضات گسترده اى نمود و با تمام اين اواف، بنا بر صلاحديد آقايان، پروژه مذكور به شركتى كه در زمينه كارهاى تحقيقاتى و مطالعاتى از اين دست تجربه اى نداشت واگذار گرديد.
اكنون بعد از گذشت چند ماه از اين پروژه، اين حق جامعه انفورماتيكى، مجامع علمى، مردم و مطبوعات است كه بدانند اين پروژه در چه مرحله اى قرار دارد و پيشرفت آن چه مقدار است؟

جناب آقاى دژپسند،
راستى، چرا از IT براى اطلاع رسانى اين پروژه و تنوير افكار عمومى استفاده نمى كنيد؟
چرا وب سايت كوچك و كم هزينه اى در شبكه جهانى اينترنت، خاص اين پروژه بزرگ و ملى راه نمى اندازيد تا مردم در جريان ماوقع كار قرار گيرند؟
اطلاع رسانى شفاف و دقيق، جامع و به روز، جزو ضروريات دولت خدمتگزاراست. خصوصا كه اين روزها نيز بحث ايجاد دولت اكترونيكى وايجاد جامعه اطلاعاتى داغ است و همه مى دانيم لازمه آن نشر اطلاعات مورد نياز مردم از طريق شبكه جهانى اينترنت است.
پيشنهاد مى كنم جنابعالى به عنوان مديرى يكه تاز و خلاق، پيش گام اين كار شويد تا ديگران نيز به تاسى از آن و با اين انگيزه كه دانستن حق مردم است به اطلاع رسانى پروژه هاى بزرگ خود براى عموم بپردازند.
من و خيلى هاى ديگر علاقمنديم از طريق پايگاه اطلاع رسانى اين پروژه بدانيم كه:
1- شرح خدمات و زمان بندى اين پروژه چيست و مبلغ آن چقدر است؟
2- پيشرفت فيزيكى پروژه چه مقدار است و نتايج كسب شده تا اين مرحله چيست؟
3- مجرى اصلى پروژه، شركت هاى همكار و اعضاى دقيق كنسرسيوم برنده پروژه چه كسانى هستند و چه سوابقى دارند؟
4- آيا شركت هاى اصلى و همكار توانسته اند امتياز شوراى عالى انفورماتيك را كه بر آن اساس نسبت به دادن پروژه به آنان اقدام شده است حفظ كنند؟
5- ناظران پروژه چه كسانى هستند و وظيفه و حدود اختيارات نظارتى آنان چيست؟
6- آيا مشاورى براى اين پروژه از داخل و يا خارج از كشور وجود دارد؟ شرح وظايف تعريفى آنان چيست؟
7- وضعيت كنونى پروژه چيست؟ آيا رضايت كارفرمايان را به دنبال دارد؟ آيا تا اينجاى كار مشخص شده است كه خوجى و نتايج اين پروژه مى تواند چه بخشى از نيازهاى صنعت انفورماتيك كشور را برآورده سازد؟

جناب آقاى دژپسند،
داشتن يك فضاى شفاف و آزاد، مى تواند به تقويت همكارى هاى بينابين بخش دولتى و خصوصى و مديران و متخصصين كمك زيادى نمايد.
بهره گيرى از اينترنت نيز مى تواند فرهنگ اطلاع رسانى عمومى و نظارت همگانى و استفاده از بخش بيشترى از نظرات متخصصين را ترويج نمايد.
اين دو را به كار بگيريد تا بتوانيم فضاى خوبى براى كار در حوزه IT را ايجاد نمائيم.

*يک فعال حوزه IT

[email protected]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا