تکنولوژی

محصولات غيرقانونى به‌طور قانونى به فروش مى‌رسند

نام نویسنده: مينو مومنى

دنياى اقتصاد – در حالى كه روز به روز بر حجم و وسعت بازارهاى كامپيوتر ايران و به طبع آن محصولات كامپيوترى افزوده مى‌شود، هنوز فقدان قوانين لازم در زمينه مقابله با نرم‌افزارهاى غيرقانونى و غيراستاندارد وضعيت پيشرفت در اين عرصه را با دشوارى‌هايى روبه‌رو كرده است.
فروشگاه‌ها‌ى عرضه‌كننده نرم‌افزار، هم‌اينك مملو از نرم‌افزارهايى براى نفوذ غيرقانونى، دزديدن پسورد، دزديدن شماره كارت اعتبارى، تخريب شبكه‌هاى اينترنتى و همچنين راه‌هاى نفوذ به صندوق‌هاى پستى است.
عدم برخورد لازم و نبود متولى مشخص براى نظارت بر عرضه اينگونه محصولات عملا بازار با افزايش اينگونه نرم‌افزارها روبه‌رو بوده است حتى برخى از فروشندگان به تبليغ اينگونه نرم‌افزارها به شكلى بسيار آشكار مى‌پردازند.
از طرف ديگر كتاب‌‌هاى آموزشى استفاده از اين نرم‌افزارها با مجوز رسمى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در تيراژى وسيع منتشر مى‌شوند و در اختيار كاربران اينترنت قرار مى‌گيرند.
يك كارشناس در اين‌باره مى‌گويد: مشترى اصلى اينگونه نرم‌افزارها نوجوانان هستند چراكه آنها به تازگى با مقوله كامپيوتر و اينترنت آشنا شده‌اند از آنجا كه كنجكاوى در اين قشر بسيار شديد است معمولاً به سراغ اينگونه نرم‌افزارها مى‌روند.
اين كارشناس تأكيد مى‌كند: متأسفانه بازار كامپيوتر و عدم نظارت در ارائه اينگونه محصولات به نوعى نوجوانان را به سمت استفاده از اينگونه نرم‌افزارها ترغيب مى‌كند در حالى كه همين انرژى كه براى يادگيرى و استفاده در جهت تخريب به‌كار مى‌رود، مى‌تواند براى يادگيرى نرم‌افزارهاى مفيد و توسعه‌ بخش‌هاى مختلف كامپيوترى و اينترنتى به‌كار گرفته شود.
اگر نوجوانان عمده‌ترين قشر استفاده‌كننده از اينگونه محصولات كامپيوترى مخرب باشند، هم‌اكنون به غير از عرضه نرم‌افزارها و انتشار كتاب‌هاى در اين مورد راه‌هاى ديگرى براى ورود آنها به چنين عرصه‌اى وجود دارد از جمله آنها مى‌توان به برگزارى كلاس‌هاى آموزش هك، كرك و يا كلاس‌هايى تحت عنوان امنيت كامپيوترى نوع مستقيم از آشنايى و آموزش اين قشر را به نمايش مى‌گذارد.
مدير يكى از كلاس‌هاى آموزش امنيت اينترنتى در اين‌باره مى‌گويد: امنيت شبكه و امنيت روى وب آن چيزى است كه ما در اين جا آموزش مى‌دهيم البته براى آشنايى دانشجويان موار عملى و شكل‌هاى نفوذ نيز تشريح مى‌شود ضمن آنكه در كنار راه‌هاى مقابله با آن اينگونه نفوذها تدريس مى‌گردد.
وى در پاسخ به اين پرسش كه دانشجويان بعد از حضور در كلاس‌ها ممكن است از دانش خود بهره‌بردارى نامناسبى داشته باشند مى‌گويد: هدف ما پرورش هكر نيست ضمن اينكه اگر اينگونه فكر كنيم كه ممكن است از هر ابزارى استفاده منفى صورت گيرد پس نبايد از آن استفاده كرد راه را به بيراهه رفته‌ايم. كلاس‌هاى آموزشى دانش اين عرصه را به دانشجويان ارائه مى‌دهد، آنها مى‌توانند از اين دانش در جهت درست بهره بگيرند و به عنوان مثال مى‌توانند مدير امنيت يك شبكه كامپيوترى شوند و ي اين دانش را در جهت منفى به‌كار ببرند، اين بستگى به شرايط جامعه و خود اين افراد دارد.
عليرغم اين بسيارى از كارشناسان معتقدند، اغلب اين كلاس‌‌ها صرفا شكل‌هاى تخريب و نفوذ غيرقانونى را آموزش مى‌دهند نه امنيت و راه‌هاى مقابله با آن را، از طرف ديگر هم‌اكنون سايت‌هاى متعددى به زبان فارسى راه‌هاى آموزش هك و كرك را ارائه مى‌دهند و استقبال از آنها نيز رو به افزايش است.
يك كارشناس در اين‌باره مى‌گويد: سايت‌هاى اينترنتى آموزش هك در تمامى دنيا وجود دارند و اتفاقا استقبال زيادى از آنها صورت مى‌گيرد اما چون از حيطه قوانين جارى كشورها خارج هستند عمدتا فعاليت آنها با مشكل قانونى مواجه نمى‌شود، حتى برخى از متخصصان امنيتى وجود اين سايت‌ها و وجود هكرها را به سود امنيتى شبكه‌ها مى‌دانند چراكه آنها مى‌توانند ميزان امنيت سايت‌ها و پايگاه‌هاى اطلاعاتى را محك بزنند تا اگر نقصى در آنها وجود دارد توسط متخصصان رفع شود با اين حال در همه نقطه دنيا نرم‌افزارهايى از اين دست به شكلى علنى به فروش نمى‌رسند.
يك فروشنده نرم‌افزار در پاسخ به اين پرسش كه چرا تبليغ اينگونه نرم‌افزارها را بر پشت ويترين گذاشته است، مى‌گويد: كسى كه بخواهد از طريق اين نرم‌افزارها به هك و كرك بپردازد كار چندانى انجام نداده است ضمن اينكه بسيارى از برامه‌هاى فايروال و ضدويروس فعاليت اينگونه نرم‌افزارها را سريعا شناسايى كرده و از آن جلوگيرى مى‌كنند.
هكر واقعى شخصى است كه با استفاده از پشتكار يادگيرى برنامه‌نويسى‌هاى مختلف كامپيوترى خود به نوعى نويسنده اينگونه نرم‌افزارها باشد.

[email protected]

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سوالات و پاسخ‌ های مرتبط با گوشی ردمی نوت 11 پرو شیائومی – Xiaomi Redmi Note 11 Pro

    مشخصات و قیمت هدفون بی سیم شیائومی Xiaomi Mi True Wireless Earphones 2 Basic

    سوالات و پاسخ‌ های مرتبط با گوشی پوکوفون F1 شیائومی – Xiaomi Pocophone F1

    pay4sell.ir/%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%b1%d8%b3%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا