تکنولوژی

مسئولان شرکت خدمات انفورماتيک :نرم‌افزار خودپرداز بانك‌ها از ضريب ايمنى بالايى برخوردار است

ايسنا – در پى انتشار خبر در خصوص سرقت رايانه‌يى از بانك ملى در برخى از سايت‌هاى داخلى به علت ضعف امنيتى در نرم‌افزار خودپرداز اين بانك، رئيس سابق شركت خدمات ملى انفورماتيك، گفت: انعكاس مواردى با تيتر بزرگ، متهم به خيانت‌كار بودن افراد بدون دادن فرصت براى دفاع به طرف مقابل، خلاف اخلاق اسلامى است.
دكتر الهى، در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس IT ايسنا، اظهار داشت: متاسفانه طى چند ماه گذشته با حملاتى مواجه شديم كه بعضا دست‌اندركاران به جهت عدم اطلاع با تضعيف سرمايه‌ى بزرگ ملى از متخصصان داخلى، راه را براى خريدهاى ده‌ها ميليون دلارى توسط ساير شركت‌ها در داخل كشور باز كردند.
وى، ادامه داد: اين در حالى است كه بسيارى از اين امكانات قبلا تهيه شده و پروانه‌هاى نرم‌افزار براى كل كشور اخذ و سال‌ها براى بومى سازى آنها مطابق قوانين اسلامى داخل كشور زحمت كشيده شد.
وى، ادامه داد: همچنين آشنايى با جزييات اين نرم افزار به جهت بزرگ آنها كار آسانى نيست. در اين آب گل آلود افرادى هم به آن چشم دوخته‌اند كه البته سازمان‌هاى نظاتى با دقت كامل بر مسايل اشراف دارند اما در هر صورت مطالبى بعضا عنوان مى‌شود و سايرين هم كه بر اساس عادت صحبت‌هاى منفى را راحتتر در مورد خدمتگذاران و مسؤولان داخل كشور مى‌پذيرند.
عضو هيات مديره‌ى شركت خدمات ملى انفورماتيك، خاطر نشان كرد: ما سال‌ها درگير انجام فعاليت‌هاى فرعى خود بوديم طبعا هر كار بزرگى با ضعف‌هايى روبرو بوده و كسى ادعا نمى‌كند كه اقدامات انجام شده صد در صد درست است اما بايد گفت كه تحقيقات و خدمات عظيم علمى و فنى و تجارب بسيار بزرگى در كشور حاصل شده كه با ناديده گرفتن آنها و برگشت به نقطه صفر صدمات بسيارى به اقتصاد كشور و به سيستم بانكى و روحيه متخصصانى كه در شركت زحمت كشيده‌اند وارد خواهد شد.
وى افزود: ادعاى خارج از رده بودن نرم‌افزارهاى خريدارى شده‌ى خارجى كاملا خلاف واقع است و بررسى روند تهيه‌ى اين نرم‌افزار و نحوه‌ى فعاليت آن در ساير مكان‌ها دليلى بر اين مساله خواهد بود؛ مگر مى‌شود تعداد زيادى كارشناس فنى همراه با مسؤولان رده‌هاى مختلف و روساى بانك ملى و مركزى از نزديك فعاليت هاى نرم افزار را مشاهده و به خريد نرم افزارى اقدام كنند كه طرد شده و از رده خارج باشد.

سيسم خودپرداز بانکها سرمايه ملى است
در پى انتشار خبرى در خصوص سرقت رايانه‌يى از بانك ملى در برخى از سايت‌هاى داخلى، معاون بخش اتوماسيون شركت خدمات انفورماتيك، گفت: تهيه‌ى نرم‌افزار مورد استفاده‌ براى سيستم خودپرداز بانك‌ها يك سرمايه‌گذارى ملى بود و خريد ما با ديد انتقال تكنولوژى انجام گرفته است.
مهندس محسن قادرى، معاون بخش اتوماسيون شرت خدمات انفورماتيك به عنوان نماينده‌ى اين شركت، در رابطه با تهيه‌ى نرم‌افزار جهت استفاده در شعب و سيستم خود پرداز بانك ملى ايران در گفت و گو با خبرنگار سرويس ‌IT خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: انتخاب نرم افزار مذكور از ميان نرم افزارهاى فراوانى كه در آن زمان در دنيا وجود داشت، با همكارى و مشاركت كارشناسان شركت خدمات انفورماتيك و بانك ملى ايران انجام گرفت. اين بررسى‌ها كه حدود يك سال به طول انجاميد از مراحل مطالعه‌ى مستندات نرم افزارهاى مختلف، امتياز دهى آنها بر اساس قابليت‌هاى نرم افزارى و ارزيابى پياده‌سازى موفق آن در ساير بانك‌هاى جهان و زمايش عملى توانايى‌ها تشكيل شده است.
وى، خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه تهيه‌ى اين نرم‌افزار يك سرمايه‌گذارى ملى بود و به منظور انتقال تكنولوژى انجام مى‌گرفت، ما نيز خريد خود را با ديد انتقال تكنولوژى انجام داديم به اين معنى كه source code نرم افزار را نيز خريدارى كرديم. اين مساله به خصوص براى پرهيز از وابستگى به خارج در شرايط سياسى آن زمان كشور حائز اهميت فراوان بود.
وى، تصريح كرد: اين نرم افزارها نه تنها خارج از رده نبودند، بلكه از بهترين نرم‌افزارهاى موفق در ساير بانك‌هاى ديگر به شمار مى‌رفتند و با توجه به داشتن source code در زمان نه چندان زياد، جوانان متخصص كشور توانستند اشتراك كامل به اين نرم‌افزارها را پيدا كرده و نه تنها بدون كمك خارجى‌ها تغييرات مورد نياز سيستم بانكى كشور را به كمك كارشناسان بانك‌ها در آنها انجام دهند، بلكه بخش‌هاى جديدى نيز به مرور زمان به آنها افزودند كه از جمله بخش عقود اسلامى به نرم افزار شعب و بخش كارت هوشمند به نرم افزار خود پردازها مى‌باشد.
وى، ادامه داد: نرم‌افزار مذكور از ضريب ايمنى بالا برخوردار است و بهترين دليل آنكه ميزان سوء استفاده از اين سيستم‌ها به مراتب پايين تر از آمار سوء استفاده از سيستم‌هاى قديمى است.
وى، تصريح كرد: اتصال اين نرم‌افزار به اينترنت و ارائه‌ى خدات اينترنتى همزمان با ايجاد سهولت استفاده براى مشتريان خوب بانك‌ها، شايد افراد متخلف بيشترى را به فكر سوء استفاده از آن بياندازند، اما همين كه در سرقت اينترنتى بانك ملى فرد متخلف بنابر اظهار بازرس محترم على رغم اينكه از فارغ التحصيلان برجسته بود، حدود 2 سال طول كشيد تا بتواند كمتر از 70 ميليون تومان سرقت كند و اين نكته همان طور كه بازرسى پرونده ابراز داشت در مقابل آمار تخلفات از بانك‌هاى كشور بسيار ناچيز است. به خصوص بايد تاكيد كرد كه اين سيستم امكانات نظارتى و كنترلى بسيار بالايى دارد كه در همين سرقت از بانك ملى كارشناسان شركت توانستند با استفاده از همين امكاات به سرعت سارق را شناسايى و معرفى كنند.
مهندس قادرى، در مورد نحوه‌ى سرويس و نگه‌دارى سيستم سيبا، افزود: اين سيستم على رغم بدهى كلان بانك ملى به شركت با سرويس دهى بسيار عالى در 24 ساعت و 365 روز از طرف شركت نگهدارى و پشتيبانى مى‌شود كه استاندارد بالايى در سطح بين المللى محسوب مى‌شود و البته اين ميزان قطعى مربوط به بخش مركزى و شبكه‌ى ماهوارهاى تحت پشتيبانى شركت بوده و شامل قطعى‌هاى ناشى از خرابى سخت‌افزارهاى شعب و ساير مسايل كه در حيطه اختيارات بانك است، نمى‌شود.
وى ادامه داد: قطعى سيستم و نرم‌افزارهاى كارت نيز كه در مركز و تحت كنترل شركت مربوط است، به طو متوسط در يك سال گذشته حدود 4 درصد و يا كمتر بوده است كه شامل خرابى خودپرداز و پول نداشتن آنها و يا حسابدارى شعبه و غيره است كه در حيطه‌ى مسؤوليت‌هاى بانك نيست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا