تکنولوژی

پروژه تحقيقات آمارى IP ايران در قالب طرح کشورى

نام نویسنده: عليرضا کاشيان*

بخش مقاله ITiran – بهره بردارى و نقل از مطالب اين سند، با ارائه مرجع اصلى بلامانع مى باشد. هرگونه پردازش غير متعارف از اطلاعات ارائه شده در اين مقاله، خارج از حوزه مسووليتهاى مرجع است.

شرکت ايران سرورز(IranServers Ltd) که در زمينه نرم افزارها و سرويسهاى مديريت الکترونيکى فعاليت مى‌کند، اخيرا با عقد قرارداد مشترک با 2 شرکت سوندى و مالزيايى اقدام به اجراى طرح مشترکى در زمينه مديريت آمارى بر کاربران اينترنتى در بخش خاور ميانه نمود. اين پروژه بدليل وسعت حجم اطلاعات بالا و نياز به بررسى‌ها و تحقيقات فراوان و همچنين آناليز اطلاعات جمع‌آورى شده، مدت زيادى را به خود اختصاص داده است.
در اين طرح، مجموعا با برنامه ريزى منسجم و طراحى 2 نرم افزار مستقل تحت سيستم عامل Windows ، بررسى بر نوع کاربران اينترنتى ايران آغاز گرديد. در تحليل داده‌هاى فراوان چه بصورت پردازش کامپيوترى و چ بصورت پردازش نيروهاى انسانى، اطلاعات گوناگون و جذابى جمع‌آورى گرديده است که شرکت ايران سرورز به مرور زمان اقدام به انتشار اطلاعات دسته‌بندى شده جهت کاربران و علاقه‌مندان خواهد نمود.
در اين راستا اقداماتى در جهت توسعه اين طرح در قالب طرح تکفا در حال انجام است که در صورت نهايى شدن، شرکتهاى دولتى ايران، مى‌توانند از حجم داده‌هاى مذکور در جهت برنامه‌ريزيهاى بلند مدت استفاده نمايند.
در اولين گزارش شرکت ايران سرورز، اطلاعاتى به شرح زير ارائه مى‌گردد:
بر اساس داده‌هاى جمع آورى شده، تا انتهاى ماه اکتبر سال 2003 ميلادى، حدود 98 رکورد از رنج هاى متفاوت IPهاى خريدارى شده بنام کشور جمهورى اسلامى ايران توسط ارگانهاى دولتى و شرکتهاى خصوصى مقيم ايران، موجود و نهايى شده است.
در اين 98 رکورد، رکوردهايى با ابعاد 16 عدد IP و يا حتى رکوردهايى با ابعاد 130000 عدد IP موجود است. از آنجا که اطلاعات فوق بصورت طبقه‌بندى شده ارائه مى‌گردد، سعى مى کنيم در گزارش بعدى تعداد نستبا دقيق از کل IP هاى مورد استفاده در ايران را ذکر نماييم.
در طول اين پروژه، نقض موارد قانونى متعددى نيز توسط شرکتهاى خصوصى، ديده مى‌شود. بطور نمونه شرکتهاى متعددى وجود دارند که با ارائه سرويسهاى اينترنتى در قالب يک ISP، از ارتباطات ماهواره‌اى بدون مجوزهاى قانون استفاده مى‌نمايند و يا حتى بر حسب وجود مجوز هاى قانونى، بازه IP مورد استفاده آنها اصلا به نام ايران به ثبت نرسيده است. اين مساله خود باعث نا‌شناس ماندن تعداد فراوانى از کاربران اينترنت از ديد جامعه بين الملل خواهد شد. حتى اين مساله باعث خواهد شد، در اثر بروز هرنوع سرقت رايانه و يا استفاده غلط از تماسهاى اينترنتى، کاربران براحتى قابل تشخيص نبوده و شرکت مسوول نيز از پاسخگويى در مراجع قانونى بى نياز باشد. لذا در مصوباتى از شوراى عالى اطلاع رسانى، الزام شرکتهاى خصوصى ار ارائه IPهاى معتبر و ثبت شده رسمى بنام شرکتها جهت همکارى با مقامات قضايى و اجرايى، مورد تاکيد قرا گرقته است.
از آنجا که اطلاعات جمع‌آورى و پردازش شده شامل 80% کاربران اينترنت ايرانى است، لذا هنوز 20% کاربران اينترنت ايرانى قابل شناسايى نيستند زيرا از سرويسهاى اينترنتى ناشناس استفاده مى‌کنند. عمده اين IPهاى ناشناس مربوط به شرکتهاى ماهواره‌اى هلند و انگليس مى باشند و تعدادى نيز مربوط به ساير ماهواره‌هاست. با اين حال شرکت ايران سرورز، در بخش دوم اجراى اين طرح پرکار، در حال جمع‌آورى ليستى از سرويس دهندگانى است که بطور ناشناس در ايران در حال ارائه سرويس هستند.
از طرف ديگر بطور موازى شرکت ايران سرورز در حال بررسى IPهاى مورد استفاده در ساير کشورهاى حوزه خليج فارس و شمال ايران مى‌باشد. در اين گزارش اطلاعات جالبى در مورد کشور عراق ارائه مى‌کنيم و در ساير گزارشها به کشورهاى امارات و عربستان صعودى خواهيم پرداخت.
کشور عراق در مجموع داراى 2 رنج با ابعاد کوچک است. اين به اين مقهوم نيست که در عراق تنها همين تعداد IP استفاده مى شود. بلکه نشانگر عدم تخصيص خريداران IP بنام کشور اصلى عراق است. درست مانند همان 20% سرويس دهندگان موجود در ايران.
اين 2 رنج بطور کلى شامل مجموعا 96 IP مى‌شود که در مقايسه با ساير کشورهاى منطقه فوق العاده عدد کوچکى است. يکى از اين رنجها توسط يک شرکت سوئدى سرويس دهى ميشود و رنج ديگر از ماهواره VSAT سرويس دريافت مى‌دارد. اسم شرکت ارائه‌دهنده سرويس اينترنتى رسمى در عراق SARA مى‌باشد که در شمال عراق يعنى سليمانيه قرار دارد. اطلاعات فوق مجموعا توسط منابع متفاوتى با دقت بالا جمع آورى گرديده و مى‌تواند آمار مناسبى از درصد نفوذ اينترنت در کشورهاى اين منطقه را نشان دهد.
بر اساس آمار بدست آمده، IROST که شبکه مربوط به وزارت علوم، تحقيقات و فن آورى است چيزى در حقوق 110 مرکز علمى در کشور را زير پوشش قرار داده است و شرکتهاى ديگرى همچون داده پردازى ايران و چند شرکت ديگر، درصد عمده اى از IPهاى موجود در ليست ايران را بخود اختصاص داده اند.
به زودى با همکارى چند شرکت خصوص داخلى، سريسهايى مبتنى بر رديابى جغرافيايى کاربران اينترنتى، در حوزه سرويسهاى جديد اينترنت جهت دارندگان سايتهاى پربيننده ارائه خواهد شد. در اين سرويسها، آمار خوبى از کاربران اينترنتى ايران بطور پراکندگى جغرافيايى در شهرهاى مختلف با دقت بسيار بالا بدست مى‌آيد که خود نشانگر ضريب نفوذ اينترنت در شهرهاى مختلف ايران است.
دانشجويان و شرکتهاى علاقه مند در توسعه وسيعتر اين سرويسها مى‌توانند با پست الکترونيک زير و يا شماره 8733022 در تهران جهت هماهنگى بيشتر تماس حاصل نمايند:
IranIp@iranservers.biz

a_kashian@hypersys.net
*مدير پروژه طح تحقيقات IP ايران

کليه حقوق مربوط به شرکت ايران سرورز مى‌باشد. نوامبر 2003

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا