تکنولوژی

فرهنگستان ويندوز

نام نویسنده: محمد فرزين

بخش مقاله ITiran – ويندوز تاثير غيرقابل انکارى در عموميت يافتن کامپيوترهاى شخصى داشته به طورى که اکثر واژه ها و پيغامهاى آن هم اکنون بر سر زبان ها جارى است. ولى در اين ميان برخى شتابزدگى ها در تعيين واژه ها رخ داده که بيان آن خالى از لطف نيست.
در Windows 95 براى اولين بار واژه هايى بر سر زبان ها افتاد که از آن جمله مى توان به My Computer, Recycle Bin, Shortcut, Taskbar, Help اشاره کرد. در Windows 98 واژه هاى Quick Launch و My Documents به جمع آنها اضافه شدند.
هيچ فکر کرده ايد که سطل آشغال زير ميز تحريرتان يک سطل بازيافت باشد؟ با اينکه واژه Trash در MacOS کاملا جا افتاده بود، استفاده از واژه نامانوس Recycle Bin -که کاربران اوليه Windows 95 از تلفظ آن تفره مى رفتند- را مى توان تنها بى اطلاعى از وجود آن تعبير نمود!
بدون شک يکى از موفق ترين اجزاى Windows 95 که باعث شد تمام سيستم عامل هايى که بعد از آن به بازار آمدند نيز از آن تبعيت کنند، نوارى بود که در پايين Desktop قرار داشت. روى اين نوار تنها دکمه پنجره ها قرار مى گرفتند و Clock, Volume Control را نيز شامل مى شد بنابراين در Windows 98 امکانات جديدى به آن اضافه شد. حال Taskbar شامل دکمه هايى بود براى اجراى سريع برنامه ها و علاوه بر آن مى توانست Toolbarها را نيز نمايش دهد -هر چند هيچ کاربرى از اين امکان استفاده نکرد- ولى نام آن همان Taskbar بود. در سيستم پنجره اى X نيز نوارى در پايين Desktop قرار دارد؛ اين نوار Panel ناميده مى شود و ناحيه اى از آن که دکمه پنجره ها را نگهدارى مى کند؛ Tasklist. و Clock, Volume Control, Launcher صورت اپلت بر روى آن قرار مى گيرند.
کاربران قديمى ويندوز برنامه دوست داشتنى File Manager را بخاطر دارند. برنامه اى که در Windows 95 با راحتى هاى بيشترى با نام Windows Explorer ارائه شد و البته ميانبرى از آن روى Desktop و با نام My Computer که کاربران را دچار احساس دوگانه اى مى کرد. Windows Explorer, My Computer؛ برخى اين دو را مستقل از هم مى دانند که براى روشن شدن موضوع کافى است Windows xp را اجرا کنيد.
هنگامى که Windows 98 براى عقب نماندن از قافله دکمه هاى اجراى سريع را به Taskbar اضافه کرد، به ناچار از واژه Quick Launch که قبلا و در سيستم عامل هاى ديگر جا افتاده بود استفاده کرد و باعث سردرگمى کاربرانى شد که قبلا از Shortcut براى انجام اين کار استفاده مى کردند ولى جرات تغييرنام هيچکدام را نداشت!
Windows 98 همچنين بر روى Desktop خود ميانبر جديدى به نام My Documents داشت که به پوشه اى به همين نام مرتبط مى باشد، ولى تا زمانى که در Windows xp پوشه هاى My Pictures, My Music, My Videos به آن اضافه شدند، توجه کسى را جلب نمى کرد. Home Page/Start Page در مرورگر وب شما را به صفحه آغازين مى برد. اين نيز پوشه Home مى باشد. اين تناقض آشکار در حالى است که Windows 98 با شعار يکپارچگى با اينترنت به بازار آمد و حتى با مرورگر اينترنت عرضه مى شد.
راستى نام نخستين توزيع فارسى لينوکس چه بود؟ شبديکس(Shabdix).

?

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا