تکنولوژی

نپستر هفته آينده باز مى گردد

نپستر اولين پيشگام سرويس اشتراک آنلاين فايل موسيقى که چند سال قبل به دليل نقض کپى رايت محاکمه و تعطيل شده بود هفته آينده با يک سيستم اشتراک فايل قانونى به اين عرصه بازميگردد. به گزارش واشنگتن پست کمپانى Roxio که سال گذشته نپستر را به قيمت 5 ميليون دلار خريدارى کرده قصد دارد تا نخستين تست نسخه قانونى اين سرويس را که Napster 2.0 نام دارد در روز پنجشنبه در شهر نيويورک سيتى و در حضور 200 نفر از اعضاى مطبوعات و اين صنعت به نمايش بگذارد . کمپانى Roxio پيشتر گفته بود که نسخه دوم نپستر در کريسمس ارايه مى شود امامنابع نزديک اين کمپانى مى گويند که وب سايت جديد در ماه نوامبر سال جارى قابل دسترسى خواهد بود .

کمپانى Roxio در حالى نپستر را در نوامبر سال 2002 خريد که نپستر به دليل محاکمه جنجالى خود شهرت زيادى به هم زده بود . نپستر زمانى که به دستور دادگاه تعطيل شد در حدود 60 ميليون کاربر از آن استفاده مى کردند و به طور مجانى فايل هاى موسيقى را در کامپيوتر خود بارگذراى مى کردند. پس از نپستر سرويس هاى ديگرى با شکل هاى متفاوت ترى اين کار را ادامه د ادند که هم اکنون رقيب هاى سرسختى براى نپستر به حساب مى آيند.

از جمله آنها سرويس اشتراک فايل Kazaa است که به شدت محبوب کاربران است. با اين همه صاحبان جديد نپستر مطمئن هستند سروس هاى جديد آنها که شامل خريد موسيقى به صورت انلاين با هزينه پايينى است باعث جلب مشتريان خواهد شد. از طرف ديگر نپستر در مقابل سروس هاى پولى اشتراک فايل موسيقى نيز رقباى سرسختى دارد. از جمله آى تيونز شرکت اپل که تا کنون فقط براى سيستم عامل مکينتاش قابل استفاده بوده و قرار است تا آخر امسال براى سيستم عامل ويندوز نيز قابل تطابق باشد . همچنين کمپانى RealNetworks که فقط با 79 سنت اجازه دانلود يک موسيقى را به اعضاى خود مى دهد ديگر رقيب اين عرصه است . در اين ميان البته چيزهايى اميدوار کننده نيز براى نپستر وجود دارد .

تا چند هفته ديگر شرکت سامسونگ خبر ارايه يک پخش کننده موسيقى ديجيتال به بازار را اعلام خواهد کرد که با نسخه Napster 2.0 سازگارى دارد.

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا